شهاب اسفندیاری:

نگاه افسونگرانه به غرب با «رمز و راز ملكه» از بین می‌رود

سازنده مجموعه مستند «جهانشهری‌ها» معتقد است: ساخت مستندی مانند «رمز و راز ملكه» می‌تواند نگاه افسونگرانه به غرب را از بین ببرد و از این جهت مستند ارزشمندی به شمار می‌رود.
کد خبر: ۸۵۵۴۲۲۸
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، شهاب اسفندیاری، مستندساز، پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: به نظرم جهانی اندیشی، برون رفت از سطح مسائل داخلی و اندیشیدن به وضعیت اداره جهان و نوع ساختار اداره دیگر كشور ها، به خودی خود اقدامی مفید است. ما در شناخت خودمان از جهان بیرون همیشه دچار افسانه ها، اغراق ها و یك سری ذهنیت ها هستیم كه ناشی از شیفتگی یا مرعوب بودن بیش از حدمان و یا پایین بودن اعتماد به نفسمان در برابر دیگران است.


اسفندیاری افزود: گاهی نیز ناشی از توهم و ذهنیت های افراطی است. به نظر می رسد برای درك واقع بینانه و شناخت دنیای بیرون نیازمند راهكارهایی هستیم كه سره از ناسره و حق را از ناحق تشخیص دهیم و بدون توهم، ذوق زدگی به جهان بیرون نگاه كنیم. به خصوص اینكه در طی سال های گذشته تصویری كه در فضای ادبی، خبری و حتی فیلم ها، تصویر دنیای خارج كامل و واقعی نیست، بلكه نگاهی یك سویه است. جریان تولید فرهنگی در داخل كشور غالبا غرب گرا است. این عامل باعث شده تا نگاه های انتقادی بی طرفی نداشته باشیم یا كمتر داشته باشیم. معمولا نگاه ها مرعوب، شیفته و خودباخته است.


این مستندساز تاكید كرد: حركتی كه با تولید «رمز و راز ملكه» در حوزه مستند انجام شده، باعث می شود این وصف افسونگرانه نسبت به غرب از بین برود و از این جهت كار ارزشمندی است. درخصوص دستگاه سلطنتی انگلستان كه بسیار تاریخی، پیچیده و پرنفوذ است، معمولا نگاه ها دارای افراط ها و تفریط هایی است از نگاه افراطی كه سیستم سلطنتی انگلستان را صرفا تشریفاتی می بیند تا نگاه تفریطی كه می گوید همه چیز در دست  ملكه است. هر دو این نگاه ها اشتباه است. اما مسلما این ساختار برایشان اهمیت دارد كه آن را حفظ كرده اند و حتی رفتار های خانواده سلطنتی تا این حد در مركز توجچه رسانه ها قرار دارد.


این استاد دانشگاه افزود: شاید خیلی از مردم ما ندانند كه در انگلستان مجلسی به نام «مجلس لردها» وجود دارد كه همه اعضای آن توسط ملكه منسوب می شوند و همه قوانین مجلس انگلیس به تصویب این مجلس باید برسد. چرا در قرن بیست و یكم  چنین ساختاری حفظ شده و عضویت موروثی در آن ایجاد شده است؟ پاسخ این سوال ها را كارهایی تصویری اما با اطلاعات جامع خواهد داد.


مستند «رمز و راز ملكه» به كارگردانی مهدی نقویان از تولیدات مركز مستندسازی حوزه هنری است. مراسم رونمایی از این مستند روز 27 مردادماه در سالن مرحوم امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار خواهد شد.



ارسال نظرات