جزئیات تراز تجاری منفی ایران با سوئیس در دوره ۱۰ ساله/ از واردات بیسکویت و گوجه فرنگی‌ تا اسانس‌ها و سیگار

جزئیات ۱۰ سال تجارت خارجی با سوئیس نشان می‌دهد کفه ترازوی واردات بیشتر به سمت محصولاتی چون بیسکویت، گوجه فرنگی‌، اسانس‌ها و عصاره‌ها بوده است، حال آنکه انتظار می‌رود در دوره تازه همکاری‌ که با لغو زودهنگام تحریم‌ها از سوی این کشور آغاز می‌شود، از ظرفیت‌های مشترک جهت ارتقای تولید و تکنولوژی و صنعت بهره‌ گرفته شود.
کد خبر: ۸۵۵۵۴۹۱
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، پنج شنبه هفته گذشته بود که سوئیس در اقدامی پیش دستانه نسبت به دیگر کشورها تحریم‌های هسته‌ای ایران را لغو کرد. هرچند این کشور جزو اتحادیه اروپا محسوب نمی‌شود اما از تحریم‌های اعمال شده تبعیت می‌کرد.

در این راستا شورای فدرال سوئیس در بیانیه ای عنوان کرده است:‌« این شورا از توافق بین پنج به علاوه یک و ایران برای حل مناقشه هسته ای استقبال می کند.»

طبق این بیانیه شورای فدرال 12 اوت تصمیم گرفت تحریم‌های خود علیه ایران را که از ژانویه 2014 به حالت تعلیق درآمده بود، بردارد و بند جدید لغو تحریم ها را صادر کند.

این اصلاحیه با توجه به این حکم از 13 اوت (5 شنبه گذشته) به اجرا در آمد. به نظر می‌رسد اقدام شورای فدرال نشانه حمایت از اجرای توافق هسته ای و تمایل سوئیس برای تقویت روابط دوجانبه با ایران است.

کشور سوئیس طی سال‌های اخیر همیشه به عنوان یکی از 10 صادرکننده اول دنیا به ایران بوده و کفه تراز تجاری دو کشور به سمت سوئیسی ها سنگینی می‌کرده است.

بازه آماری از سال 84 تاکنون شامل 10 سال است که طی آن میانگین صادرات ایران به سوئیس 1.5 تا 2 میلیارد دلار در سال بوده است.

در این دوره بیشترین واردات مربوط به سال 1389 به ارزش 3771 میلیارد دلار و کمترین میزان در سال 1384 به ارزش 1272 میلیارد دلار رقم خورده است.

جدول واردات و صادرات 10 ساله از سوئیس (ارقام میلیارد دلار)

 سال  واردات سوئیس صادرات ایران
1384 1.272 2.35
1385 2.289 1.99
1389 2.779 1.87
1387 3.542 2
1388 2.137 2.47
1389 3.771 2.27
1390  2.509 2.13
1391 3.432 2.01
1392 2.056 97 میلیون دلار
1393 2.342 106 میلیون دلار
4 ماه نخست سال 7.194 15میلیون دلار

به گزارش فارس آمار کالاهای وارداتی از سوئیس که در گمرک به ثبت رسیده نشان می‌دهد عمده محصولات وارداتی ایران شامل بیسکویت، گوجه فرنگی آماده، عصاره‌ها، اسانس‌ها، مخمرها، مکمل‌های غذایی و دارویی، سبوس، کنجاله، سیگار، روغن صنعتی، گریس، کربن، اسیدها، ویتامین‌های دارویی، هورمون‌ها،‌داروها و پاک کننده‌ها و ... است.

همچنین اقلامی صادراتی ایران به سوئیس نیز شامل قیر و آسفالت،‌پلیمرها، ظروف ملامین،‌زغال، مجسمه‌های کوچک و تزیینی، صنایع دستی، کارتن قوطی و جعبه، انواع چسب،‌سنگ مرمر، سرامیک و کاشی، پیچ، شیرینی، انگور خشک شده، آهک و ... است.

همانطور که آمارها نشان می‌دهد از گذشته تاکنون عمده کالاها وارداتی از کشور سوئیس مصرفی و بخش دیگر آن به صورت مکمل‌ها و کالاهای ترکیبی بوده است در حالی که این کشور ظرفیت‌های زیادی در بخش‌های صنعتی و ماشین و الات و تجهیزات دارد و تغییر رویه در تعاملات تجاری با این کشور  در دور تازه همکاری‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

در همین راستا نیز سلیمی رئیس انجمن سرمایه‌گذاری اتاق ایران با تایید این موضوع عنوان می‌کند سوئیس در حوزه ماشین‌آلات صنعتی و ماشین‌آلاتی که قطعات خودرو و لوازم خانگی را تولید می‌کنند، بسیار سرآمد است و تعاملات می‌تواند تاثیر موثری در حوزه قطعه سازی و کیفیت قطعات خودرو و لوازم خانگی داشته باشد.

وی همچنین به این نکته اشاره می‌کند تا پیش از این، برخی از داروهای مهم و مواد غذایی از سوئیس خریداری می‌شد که نقل و انتقال پول نیز به دلیل تحریم بانکی با مشکل مواجه بود که از این پس این مسئله روان‌تر خواهد شد.

با برداشتن شدن مشکل سوئیفت بانک‌ها و تسهیل نقل و انتقال پول در کنار علاقه تجار سوئیسی برای همکاری با ایران، باید توجه داشت فعالان اقتصادی نگاه خود را به سرمایه‌گذاری‌های مشترک ظرفیت‌های صنعتی، دانش فنی و ماشین آلات این کشور معطوف کرده و از این ظرفیت در جهت ارتقا و رشد تولید و صنعت داخلی با امکانات پیشرفته و فناوری‌های نوین بهره‌مند شوند.

ایران در دوران تحریم فصل تازه‌ای از خود اتکایی و پیشرفت را آغاز کرد که پساتحریم باید دوران شکوفایی آن بوده و تجربیات اندوخته چراغ راه‌ آینده شود. بر این اساس انتظارها بر این است فصل جدید اقتصاد با راهبردهای تازه و اصلاح رویکردهای اشتباه گذشته همراه شود.

ارسال نظرات