قالیباف اصل اعلام کرد:

سرمایه‌گذاران خارجی در راه بازار سرمایه/ جزئیات عملکرد ۵ماهه بورس

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار از انجام توافقات و مذاکراتی با خارجیان برای سرمایه گذاری در بورس ایران خبرداد و گفت در این مدت ۲۰ گروه و ۱۳۰ سرمایه گذار انفرادی از بورس بازدید کردند.
کد خبر: ۸۵۵۶۱۸۶
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،حسن قالیباف اصل امروز در نشستی خبری با تشریح عملکرد ۵ ماهه نخست امسال گفت: هم اکنون ارزش جاری بورس تهران ۲۸۶ هزار میلیارد تومان است که در قیاس با رقم ۲۸۰ هزار میلیارد تومانی ابتدای سال، ۲ درصد افزایش را نشان می دهد.

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: ارزش اسمی بورس تهران با رشد ۵ درصدی از ابتدای سال تاکنون از ۹۵ هزار میلیارد تومان به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسید؛ این در حالی است که، ۳ هزار میلیارد تومان از این رشد به دلیل افزایش سرمایه ها و دو هزار میلیارد تومان هم به واسطه ورود شرکت های جدیدی بود که در بورس پذیرش شدند.

وی با اشاره به رشد ۵ درصدی شاخص کل در این مدت ابرازداشت: شاخص قیمت طی ۵ ماه گذشته با کاهشی ۳.۵ درصدی همراه شد. متوسط نسبت قیمت به عایدی هم اکنون ۵.۶ مرتبه بوده است؛ این رقم در مقایسه با ابتدای سال ۰.۲ مرتبه افزایش داشته است.

قالیباف اصل ادامه داد: امسال ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سهم به صورت خرد و بلوک معامله شد که این رقم در دوره مشابه سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است که نشان از کاهش ۱۷ درصدی این متغیر دارد.

وی با اشاره با اینکه هم اکنون سهام شناور آزاد ۲۱.۹۲ درصد است، اظهارداشت: معاملات برخط در مقایسه با پارسال، کاهشی ۱۶ درصدی داشته و ارزش معاملات اوراق بدهی رشدی ۱۷۱ درصدی را تجربه کرده است. در عین حال، دفعات معاملات نیز با ۱ درصد رشد همراه شد. در این مدت ۴۰ هزار کد معاملاتی نیز برای سرمایه گذاران تازه وارد صادر شد.

مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار به عملکرد حقیقی ها و حقوقی ها در ۵ ماه اخیر اشاره کرد و گفت: سهامداران حقوقی ۴۲ درصد در سمت خرید و ۴۶ درصد در سمت فروش بوده اند که نشان می دهد فروش آنها ۴ درصد بیش از خرید بوده است. سهام داران حقیقی نیز در این مدت ۵۸ درصد خریدار و ۵۴ درصد فروشنده بودند.

وی با اشاره به اینکه در این مدت سهام ۳ شرکت در بورس به صورت اولیه عرضه شد خاطرنشان کرد: سیمان خوزستان، بیمه ما و پتروشیمی مبین شرکت هایی بودند که سهامشان برای نخستین بار در بورس عرضه شد. همچنین در این مدت پتروشمی جم نیز از فرابورس به بورس منتقل شد. در عین حال هفت شرکت نیز هم اکنون در مرحله پذیرش قرار دارند.

قالیباف اصل با ابراز امیدواری از اینکه دستورالعمل های عرضه اولیه در مراحل نهایی قرار دارد، ابرازداشت: بورس و فرابورس این پیشنهادات را به سازمان ارسال کردند و در انتظار نهایی شدن آن هستند در عین حال، در صورت نهایی شدن بوک بیلدینگ، از این پس، عرضه های اولیه با این روش انجام خواهند شد. همچنین در این مدت ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مرابحه در اختیار بورس قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت بورس در ادامه بیان داشت: اصلاحاتی نیز در دستورالعمل پذیرش صورت گرفته است و به سازمان بورس ارسال شده است. این در حالی است که برای انتقال از بورس و فرابورس هم بر اساس دستورالعمل های مربوطه تصمیم گیری می شود. در حوزه آموزش نیز تا کنون ۷۰ هزار نفر ساعت آموزش در بورس داده شده است و ۳ جلد کتاب نیز چاپ شده است.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه امور اعضا و کارگزاران اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال تا کنون ۸۷ ایستگاه کاری و ۲۴ مجوز نمایندگی و دفتر پذیرش صادر شده است که بر این اساس، هم اکنون ۱۴۷۰ ایستگاه کاری وجود دارد. در بحث نظارت ها بر اساس تکلیفی که در اساسنامه وجود دارد، کنترل ها و بازدیدهایی صورت گرفته است؛ این در حالی است که در مدت یاد شده، ۱۸۰ بازدید انجام شد.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار از موافقت مجمع شرکت با افزایش سرمایه از ۹۰ به ۱۱۰ میلیارد تومان خبر داد و ابراز داشت: هم اکنون پروژه ساخت ساختمان جدید شرکت بورس، ۶۵ درصد پیشرفت داشته است.

وی با اشاره به بحث تمایل سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بورس ایران ابراز داشت: پس از توافق مراودات و مذاکراتی صورت گرفت، به طوری که در این مدت ۲۰ گروه و ۱۳۰ سرمایه گذار انفرادی از بورس بازدید کردند. همچنین در این مدت ۵۰ کد معاملاتی جدید برای خارجی ها صادر شده است.

قالیباف اصل با اشاره به اینکه دو سال پیش سمیناری در حوزه حاکمیت شرکتی برگزار شد، گفت: امسال نیز در نظر داریم تا دومین سمینار در حوزه حاکمیت شرکتی در راستای اقتصاد مقاومتی را برگزار کنیم، زیرا معتقدیم که حاکمیت شرکتی می تواند تاثیر مثبتی بر شفافیت بنگاه ها داشته باشد.

قالیباف با اشاره به بیستمین سال تاسیس فدراسیون FEAS خاطرنشان کرد: در آبان ماه امسال اجلاس FEAS در اصفهان برگزار می شود و شرکت بورس اوراق بهادار میزباین برگزاری سه جلسه از این جلسات این فدراسیون است. همچنین ۲۰ سالگی این فدراسیون هم در اصفهان برگزار می شود.

وی از برنامه ریزی ها برای پذیرش ۸ شرکت جدید در بورس اوراق بهادار خبرداد و افزود: تا پایان سال ۴ شرکت از فرابورس به بورس منتقل خواهند شد. ۳ صندوق قابل معامله در بورس نیز پذیرش خواهد شد و پنج اوراق بدهی در برنامه پذیرش شرکت قرار دارد. همچنین ۱۵۰ هزار نفر ساعت آموزش خواهیم داشت.

قالیباف با اشاره به یکی از رویدادهای مهم گفت: در حوزه معاملات آتی سهام، قرارداد آتی بر روی تک سهم بود. امسال با یک فرمول بحث آتی شاخص را بازسازی کردند که در کمیته فقهی مورد موافقت قرار گرفت و دستورالعمل آن نیز نهایی شده است که امروز به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال می شود. همچنین طراحی و تهیه نرم افزار نیز به مدیریت فناوری سپرده شده است و با فراهم شدن زیرساخت ها، قابلیت اجرا پیدا می کند.

وی با اشاره به یکی از رویدادهای مهم گفت: در حوزه معاملات آتی سهام، قرارداد آتی بر روی تک سهم بود. امسال با یک فرمول بحث آتی شاخص را بازسازی کردند که در کمیته فقهی مورد موافقت قرار گرفت و دستورالعمل آن نیز نهایی شده است که امروز به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال می شود.

ارسال نظرات