رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

عده‌ای جریان «کشاورزی هراسی» در ایران راه‌ انداخته‌اند

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: عده ای خواسته یا ناخواسته جریان «کشاورزی هراسی» را در کشور راه‌ انداخته‌اند.
کد خبر: ۸۵۵۶۴۴۱
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، عباس رجایی در مراسم رونمایی از محرک زیستی ویژه گندم (فلاویت) با بیان اینکه کشاورزی کشور نیازمند تغییر رویکرد جدی است، اظهار داشت: این مساله با عزمی جدی امکان‌پذیر است، ضمن اینکه عده ای خواسته یا ناخواسته جریان «کشاورزی هراسی» را در کشور راه‌اندازی کرده اند.

وی اضافه کرد: نتیجه راه‌اندازی جریان «کشاورزی هراسی» این می‌شود که ایران سرزمین مناسبی برای کشاورزی نیست و کشور تجارت است. به اعتقاد این افراد، ما قادر به صادرات محصولات کشاورزی نیستیم و باید از راه واردات نیازهای خود را تامین کنیم که این دیدگاه بسیار خطرناکی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: باید به این افراد اعلام کرد که اتفاقا ایران کشوری بسیار مناسب برای کشاورزی است اما این کار باید از راه صحیح و درست آن انجام شود؛ بدین ترتیب ما نه تنها قادریم غذای خود را تامین کنیم بلکه توانایی تامین نیازهای غذایی کشورهای همسایه را هم داریم.

رجایی با اشاره به اینکه در همین آب و خاک می توان تولید زیادی انجام داد و برای کشور ثروت آفرید، گفت: باید کاری کنیم که نمایندگان مجلس به جای اینکه بگویند کشاورزان افراد تحت پوشش کمیته امداد هستند و باید یارانه نقدی را به آنان داد، اعلام کنند کشاورزان تولیدکنندگان قوی و ثروتمند کشور هستند، ضمن اینکه این مساله تحقق‌ یافتنی و موضوعی دور از ذهن نیست.

وی با اشاره به سخنان برخی افراد مبنی بر اینکه ایران کشور بی آبی است و ۹۲ درصد از آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود، تصریح کرد: این مباحث فرمول‌هایی هستند که از آنها برای کشاورزی هراسی استفاده می شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق آمار وزارت نیرو در کشور حدود ۱۸ درصد کمبود بارندگی داریم اظهار داشت: باید از وزارت نیرو که وظیفه تولید آب را دارد، پرسید برای تولید و استحصال آب های جدید چه اقداماتی انجام داده است؟

رجایی با بیان اینکه بنده ۱۲ سال است در بخش کشاورزی فعال هستم، گفت: متاسفانه آمارهایی که امروز در حوزه کشاورزی به بنده ارائه می شود، با آمارهای ۱۲ سال قبل هیچ تفاوتی ندارد و این نشان می دهد که وظایف به درستی انجام نشده است.

وی افزود: چند سال قبل قانونی تصویب شد که براساس آن، باید آب به صورت حجمی به کشاورزان تحویل داده می‌شد اما تعداد کشاورزانی که آب را به این صورت دریافت کرده اند، حتی به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد، ضمن اینکه عده ای به غلط همه مشکلات آب کشور را به گردن بخش کشاورزی انداخته اند و همه مسئولان نیز این مساله را باور کرده اند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه برخی اعلام می‌کنند مقصر خشک شدن دریاچه ارومیه بخش کشاورزی کشور است، اضافه کرد: این مساله صحت ندارد. این ما مسئولان بودیم که با تصمیم‌گیری‌های اشتباه باعث خشک شدن دریاچه شدیم.

رجایی ضمن انتقاد از واردات محصولاتی که مشابه آنها در داخل کشور تولید می شود، توضیح داد: در سال ۱۳۹۲ حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان کالاهای کشاورزی به کشور وارد شده که این واردات آسیب های جبران ناپذیری را به بخش کشاورزی و تولیدکنندگان ایرانی وارد کرده است.

وی تصریح کرد: به اعتقاد ما، حداقل کالای کشاورزی که با منابع فعلی می توان در کشور تولید کرد، ۳۰۰ میلیون تن است و اگر زیرساخت‌های جدیدی در بخش ایجاد شود میزان تولیدات به بالای میلیارد خواهد رسید؛ ضمن اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید این مسائل را جدی بگیرد و برای آن هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه کشاورزی یکی از پایه های اصلی اقتصاد مقاومتی است، گفت: ما باید به کشاورزان کشور بپردازیم، در غیر این صورت در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تامین امنیت غذایی شکست می خوریم.

ارسال نظرات