معاون عملیات بازار شرکت بورس

بازار بلوک در شرایط فعلی انتخاب سهامداران حقوقی است

معاون عملیات بازار شرکت بورس گفت: در شرایط فعلی، بازار بلوک بهترین گزینه برای سهامدارن حقوقی در انجام معاملات عمده است.
کد خبر: ۸۵۵۶۶۰۰
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰

به گزارش بسیج، به نقل از سنا، معاون عملیات بازار شرکت بورس با اشاره به استقبال سهامداران حقوقی از بازار بلوک در شرایط فعلی گفت: از آنجایی که از طرفی انجام معاملات عمده در بازار غیر بلوک و خرد بر شاخص ها اثرگذار است و از طرفی دیگر رفتار معاملاتی بسیاری از سهامداران حقیقی مبتنی بر شاخص کل است، در شرایط فعلی، بازار بلوک بهترین گزینه برای سهامدارن حقوقی در انجام معاملات عمده است.

از آنجایی که از طرفی انجام معاملات عمده در بازار غیر بلوک و خرد بر شاخص ها اثرگذار است و از طرفی دیگر رفتار معاملاتی بسیاری از سهامداران حقیقی مبتنی بر شاخص کل است، در شرایط فعلی، بازار بلوک بهترین گزینه برای سهامدارن حقوقی در انجام معاملات عمده است.

با توجه به شرایطی که هم اکنون در بازار حاکم است، سهامداران حقوقی از انجام معاملات در بازار بلوک استقبال می کنند چون معامله در بازار بلوک مانع رفتارهای هیجانی سهامدارن خرد و حقیقی می شود.

علی صحرایی با بیان اینکه دو روز گذشته 60 درصد معاملات در بازار بلوک انجام شده است و همین امروز 10 معامله بلوک در این بازار انجام شده است، گفت: در بازار رکودی و معامله در قیمت های منفی اگر معاملات عمده در قالب خرد انجام بپذیرد تأثیر منفی در شاخص کل می گذارد که می تواند مبنای غلطی را برای انجام معامله در سایر گروه های سهامداری به خصوص سهامداران خرد رقم بزند.

وی درباره شائبه کسب منافع سهامداران حقوقی در پی انجام معاملات بلوک در بازار خرد، گفت: با این شائبه موافق نیستم، چون علاوه بر اینکه هر شرکت هیأت مدیره دارد و انجام هر معامله بلوک و خرد باید در هیأت مدیره به تصویب برس،د بازرس قانونی و حسابرس نیز دارد.

معاون عملیات بازار شرکت بورس تأکید کرد: مسئولیت تشخیص صرف و صلاح شرکت با مدیران شرکت است بنابراین مدیران نهادهای سرمایه گذاری از این گونه تصمیمات اجتناب می کنند.

وی درباره مزیت بازار بلوک برای سهامدارن حقوقی گفت: بازار بلوک امکان بازاریابی را برای شرکتها تسهیل کرده که معاملات توافقی خود را که هم حالت حراج و هم حالت توافقی دارد را در آن انجام دهند، همچنین بخش عمده معاملات بخاطر انجام معاملات خارج از اتاق پایاپای است.

صحرایی با بیان اینکه در این روش سهامی را می فروشند و سهام دیگری را تهاتر می کنند و  بدین ترتیب بدون منابع مالی در ترکیب پرتفوی خود تغییر ایجاد می کنند، اضافه کرد: سهامداران حقوقی برای اینکه منابع مالی رد و بدل نشود، از امکان بازار بلوک برای  معامله خارج از اتاق پایاپای استفاده می کنند.

معاون عملیات بازار شرکت بورس در ادامه تصریح کرد: چنانچه سهامداری بخواهد در قیمتی خارج از قیمت تابلو اقدام به فروش کند، بازار بلوک این امکان را به سهامدار حقوقی می دهد که پس از بازاریابی و پیدا کردن مشتری بدون اثر گذاری در جریان کلی بازار و شاخص ها اقدام به معامله کند.

وی با تأکید بر این نکته که استفاده از این امکان برای شرکت ها اختیاری است، گفت: اگر قصد سهامدار حقوقی معامله در قیمت های عادی و مطابق تابلو باشد منعی برای انجام معامله در بازار عادی وجود ندارد.

وی با اشاره به قانون بازار بلوک گفت: در بند نهایی قانون معاملات در بازار بلوک آمده است که تشخیص و اجازه انجام معاملات در بازار بلوک به عهده شرکت بورس است و چنانچه شرکت با موارد مشکوکی مواجه شود هم امکان ابطال معاملات را دارد و همچنین در زمان انجام معامله بررسی اجمالی و مقدماتی انجام می دهد که با سایر قوانین مطابقت داشته باشد.

صحرایی گفت: طی زمان کوتاه مواردی مانند عدم معامله چرخشی در کوتاه مدت، رعایت مقررات ماده 5 اصل 44 قانون اساسی و حد نصاب 20 درصد سهام شناور در  معاملات بازار بلوک مورد بررسی قرار می گیرد.

ارسال نظرات