فارس بررسی کرد

آغاز مذاکره برای گرفتن مجوز شکر 2700 تومانی

با نزدیک شدن به موعد تعیین قیمت شکر برای سال زراعی جدید فعالان این صنعت از آغاز رایزنی ها برای گرفتن مجوز افزایش نرخ جدید شکر در نیمه دوم امسال خبر می دهند.
کد خبر: ۸۵۵۶۷۰۰
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، برخی منابع خبری در انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر اعلام کرده اند، با توجه به تعیین نرخ چغندر قند با عیار 16 به قیمت 270 تومان برای هر کیلو در سال زراعی جاری ، صاحبان کارخانجات قندو شکر رایزنی برای گرفتن مجوز افزایش قیمت شکر سفید تا هر کیلو 2700 تومان را برای سال زراعی 94-95  با سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان آغاز کرده اند.

قیمت شکر در سال زراعی 93- 94 بر اساس مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها با 10.5 درصد افزایش به کیلویی 2100 تومان برای مصرف‌کنندگان و با حدود 21 درصد افزایش به کیلویی 2300 تومان برای صنایع قند و شکر رسید که دولت پرداخت مابه‌التفاوت 200 تومانی آن را تضمین کرد.

در عین حال تخصیص سهمیه واردات شکر خام به کشور نیز در کنار فعالیت شرکت بازرگانی دولتی به منظور تامین مصرف داخلی در جریان است. این در حالی است که برخی خبرها  مبنی بر آزاد شدن واردات شکر برای کارخانجات داخلی فقط در حد یک شایعه بی اساس است.

همچنین قیمت ملاس و تفاله چغندر قند نیز برای کارخانه های قندو شکر بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار آزاد تعیین می شود که در سال گذشته بین 1200 تومان تا 800 تومان برای هر کیلو در نوسان بود.

در حال حاضر صنعت قند وشکر با بحران خشکسالی برای تولید چغندر و نیز افزایش قیمت بهای تمام شده نسبت به نرخ های جهانی این محصول مواجه است.

برخلاف سال های گذشته برای سال زارعی جدید اغلب کارخانه های تولید قندو شکر با توجه به نیاز به نقدینگی اقدام به پیش فروش موجودی انبار خود به تجار و یا واسطه های بزرگ بازار شکر کرده‌اند و به نظر می رسد، با توجه به شرایط رکودی بازار فروش شرایط برای موافقت با پیشنهاد کارخانه های قند و شکر برای افزایش نرخ شکر تسهیل شود.

ارسال نظرات