خبرهای داغ:
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:

کتاب‌خوانی مسیر دستیابی به اقتدار علمی و اقتصادی را هموار می‌سازد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: کتاب‌خوانی جامعه مسیر دستیابی به اقتدار علمی و اقتصادی کشور را هموار می‌سازد.
کد خبر: ۸۵۵۷۰۰۳
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، بهزاد مریدی  در سی‌امین نشست کشوری و نخستین نشست استانی «کتاب‌خوان» در شیراز اظهار داشت: نباید کتابخانه‌های یک دیار به موزه شبیه شده و کتاب‌ها اشیایی لوکس و فاخر برای تجمل‌گرایی در کتابخانه‌ها باشند.

وی افزود: اگر بناست استقلال و اقتدار همه‌جانبه کشور محقق شود باید گرایش به کتاب و دانش، علاقه به مطالعه تاریخ اجتماع، شوق دانایی و شناخت فرهنگ، تمدن و مردم‌شناسی در نزد آحاد جامعه به یک فرهنگ تبدیل شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: شناخت تمدن‌ها و مردم‌شناسی از موزه حاصل نمی‌شود بلکه معطوف به حوزه رفتارشناسی انسان است و بدون شک هیچ فعالیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در یک جامعه بدون دانستن مبنای رفتارهای اقتصادی و اجتماعی مردم آن جامعه امکان‌پذیر نیست.

مریدی اضافه کرد: برای دستیابی به غنای ایدئال تمدن ایرانی و اسلامی باید کتابخانه‌ها به محل تجمع و مراجعه روزانه مردم بدل شود و حتی ایستگاه‌های تاکسی و مترو در کنار کتابخانه‌ها استقرار یابد تا مردم به آنجا رجوع کنند و در اثر مجاورت با کتاب مأنوس شوند.

نویسنده و پژوهشگر حوزه فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم فارس نیز در این نشست علاوه بر معرفی کتاب خود تحت عنوان «عروسی در فارس»، گفت: فرهنگ مردم یک کشور یا مکتوب است و یا فرهنگ شفاهی است که سینه‌به‌سینه و نسل به نسل نقل‌شده و به امروزیان رسیده است.

ابوالقاسم فقیری اظهار داشت: بیش از 80 نفر در فارس در زمینه فرهنگ شفاهی مردم این استان مشغول به کار بوده و دارای آثار تألیفی و کتاب هستند.

وی همچنین از تألیف کتاب‌هایی درباره ضرب‌المثل‌های شیراز، واسونک و بیوگرافی خود خبر داد.

در این جلسه علی نوید گویی مدیر انتشارات نوید شیراز نیز اظهار داشت: گویش، لهجه و باورهای مردم، هویت هر قوم است چنانکه در تعریف قوم ابعاد جغرافیایی یا جمعیت مهم نیست بلکه اعتقادات و آداب رسوم مردم است که شناسنامه آن‌هاست.

به گزارش فارس، بنابر آنچه در طرح کتاب‌خوان مقررشده بود، در این نشست تعدادی از کتابداران، نویسندگان و ناشران به معرفی کتاب‌های برجسته در حوزه‌های مختلف پرداختند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها