خبرهای داغ:
نماینده فارس در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد

نقش برجسته احمد بن موسی(ع) در تقویت تشیع در ایران

آیت‌الله بهشتی گفت: آل بویه در ترویج تشیع نقش ایفا کرد و خود آنان از شیراز نضج گرفتند که هویت شیعی خود را مدیون شهادت احمد بن موسی (ع) و یارانش بود.
کد خبر: ۸۵۵۷۶۳۶
|
۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج فارس،  آیت‌الله دکتر احمد بهشتی بعد از ظهر امروز در همایش علمی و پژوهشی سومین حرم اهل بیت اظهار داشت: در طول تاریخ تلاش شده موج تشیع سرکوب شود اما هر چه این موج از مرکز دورتر شده قوی تر شده است.

وی افزود: موج تشیع که از مدینه برخاسته هر چه از مرکز دورتر شد بر قوت و عظمت آن افزوده شد و عواملی در این مسئله دخالت داشته که یکی قداست رجال شیعه، مظلومیت شیعه، حضور چهره های برجسته شیعی در شهرها و بلاد و مسئله تبعیض بین عرب و عجم بوده است.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: تبعیض بین فارس و عرب در بین حکام اموی به شدت عمل می شد و در حکام عباسی نیز که مدیون ایرانی‌ها بودند باز تبعیض وجود داشت و حتی ابومسلم که خدمات بسیاری به آنان کرد را کشتند و البته برخی ابومسلم را ابومجرم دانسته‌اند که خوارج و طواغیت را تسلط داد.

وی با یادآوری این که تنها کسی که در دوران سه ساله حکومت خود اجازه تبعیض نداد امام علی (ع) بود، اضافه کرد: این تبعیض حکام بستری ایجاد کرده بود که هر گاه نهضت شیعی می آمد مردم به آن می پیوستند.

رئیس دانشگاه قم تصریح کرد: مردم قداست شیعیان را می دیدند و به ویژه ائمه اطهار که با صفا و یکرنگ با مردم سخن می گفتند یا تابعین مانند سلمان فارسی که شخصیت هایی بودند که هیچ ضعف و خللی در مورد آنها متصور نبود.

وی با اشاره به این‌که در دورانی شیعیان را از طولانی بودن سجده و نماز می‌شناختند، بیان کرد: زمانی که خبر شهادت امام هشتم به مدینه رسید حضرت احمد بن موسی (ع) به سمت مرو روان شد که عزیمت یا قبل از شهادت امام رضا (ع) بوده که با 3 هزار نیروی موسوی برای کمک به برادر می‌رفت و یا بعد از شهادت امام رضا (ع) بوده برای خونخواهی امام انجام‌شده است.

بهشتی خاطرنشان کرد: مردم در همه‌جا به وی می‌پیوستند و این شیرازی‌ها نبودند که حضرت را قتل رساندند بلکه قتلق خان این کار را انجام داد.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: به سبب پراکنده شدن این امامزادگان بوده که توجه ایرانیان را به خاندان اهل‌بیت جمع شده است و با در نظر گرفتن این‌که نخستین اقدامات آل‌بویه در شیراز بوده و این‌همه یاران و بستگان احمد بن موسی (ع) در شیراز بودند و حضور داشتند، شاید بتوان گفت جرقه نخستین حکومت شیعه یعنی آل‌بویه از شیراز زده می‌شود.

به گفته وی، اصل این موج از شیراز برخاست و این نیست جز به برکت حضور احمد بن موسی (ع)، برادران وی و یاران باوفایش که با مظلومیت در شیراز به شهادت رسیدند و همین حالت اعتراضی و انقلابی شیعیان عامل جذب مردم به آنان شد چنانکه امروز در یمن و سوریه و سایر بلاد اسلامی همچنان این خط سرخ استمرار دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها