"پایا" پیمانکار طرح ترابردپذیری شماره‌ها شد

ترابردپذیری شماره‌های همراه قرار است امکانی را در اختیار مشترکان موبایل قرار دهد تا هر زمان که از اپراتور خود ناراضی شدند، بتوانند با حفظ شماره فعلی خود به اپراتوری دیگر مهاجرت کنند.
کد خبر: ۸۵۵۸۳۵۴
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن که از سال پیش مطرح شده، طرحی است که به واسطه اجرای آن مشترکان موبایل می‌توانند با حفظ شماره، اپراتور ارائه دهنده خدمات خود را تغییر دهند؛ به عنوان مثال مشترکان ایرانسل با همان شماره خود می‌توانند به همراه اول ملحق شوند.

ترابردپذیری شماره‌های موبایل (Mobile Number Portability) علاوه بر حفظ شماره‌های موجود که سرمایه‌ای ملی است، شاخصی برای بهبود کیفیت ارتباطات نیز به حساب می‌آید. به این شکل که اگر فردی مشترک همراه اول و به دلایلی در محله سکونت خود آنتن‌دهی مناسب نداشته باشد، می‌تواند بدون تغییر شماره خود از خدمات و تعرفه‌های ایرانسل استفاده کند یا بالعکس.

وعده اجرای این طرح بدیع در ایران و البته کهنه در جهان، سال گذشته توسط وزارت ارتباطات داده و گفته شد که 18 ماه زمان برای پیاده‌سازی آن نیاز است.

وزیر ارتباطات که برای دریافت تضمین از اپراتورها برای مشارکت در این طرح، موافقت لازم را در ارتقای پروانه‌های همراه اول و ایرانسل به نسل‌های جدید ارتباطی از آنها گرفته بود، اکنون معتقد است که به دلیل کوتاهی برخی دوستانش اجرای این طرح به امسال نمی‌رسد.

حال صادق عباسی شاهکوه -معاون بررسی‌های فنی رگولاتوری- گفته است که تفاهم‌نامه ترابردپذیری اپراتورهای تلفن همراه منعقد شده و امید می‌رود این پروژه در سه ماه نخست سال 95 به مرحله بهره‌برداری برسد.

طبق قوانینی که در ارتباط با این طرح وجود دارد، مشترکان موبایل با پرداخت هزینه‌های جابجایی بین دو شبکه و تنها دوبار در سال می‌توانند از شبکه مورد نظر خود مهاجرت کنند. مشترکان سه ماه پس از فعال‌سازی سیم‌کارت می‌توانند این مهاجرت را انجام دهند و اپراتور پذیرا نیز می‌تواند به ازای هر درخواست ترابرد شماره از سوی مشترک و همچنین پس از تکمیل عملیات ترابرد و برقراری خدمات، مبلغی را که از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعیین شده از مشترک دریافت کند.

در حالیکه قرار است تفام‌نامه ترابردپذیری تلفن همراه فردا به امضا شرکت پیمانکار با وزارت ارتباطات برسد، باید دانست با اجرایی شدن این طرح دیگر افراد برای بهره‌گیری از خدمات مدنظر خود ملزم به تغییر سیم‌کارت یا خرید سیم‌کارت جدید نخواهند بود.

به گفته صادق عباسی شاهکوه، RFP این پروژه با کمک مشاور تهیه و پس از اعلام فراخوان، شرکتی داخلی به همراه شرکتی خارجی که دارای تجربه و تخصص خوب در بیش از 14 کشور است، به عنوان پیمانکار انتخاب شده است.

معاون رگولاتوری با اشاره به اینکه پیمانکار دارای همکار خارجی است، اظهار داشت: علاوه بر آن جهت نظارت در اجرای کار مشاور ناظر هم گرفتیم که یک شرکت ایرانی به همراه یک شرکت خارجی است و کار را شروع کرده‌اند.

وی همچنین از شروع کار پیمانکار از ابتدای مرداد خبر داد و گفت: هم‌اکنون مقدمات کار فراهم شده است و به زودی کار انجام می‌شود.

گفته می‌شود فردا قرار است این تفاهم‌نامه بین شرکت صنایع ارتباطی پایا با وزارت ارتباطات منعقد شود.

ارسال نظرات