رونمایی از بسته ویژه مهارت‌آموزی؛

۱۷.۶میلیون روستایی به سن کار رسیدند/ ۹۰۰ هزار نفر در جستجوی کار

معاون وزیر کار از طراحی بسته جدید مهارت آموزی شغلی برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار در کشور خبر داد و گفت: ۱۰.۷ میلیون جمعیت روستایی از نظر اقتصادی غیرفعال هستند.
کد خبر: ۸۵۵۸۵۸۰
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج،  کورش پرند با اشاره به دستور رئیس جمهور برای رسیدگی به مناطق محروم و مرزی، اظهارداشت: بر همین اساس طرحی تحت عنوان توانمندسازی و ارائه آموزش‌های مهارتی برای روستائیان، عشایر و مناطق مرزی و محروم توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای طراحی و در شورای عالی اشتغال تصویب شد.

معاون وزیر کار با تاکید بر اجرای آموزش‌‌های فنی و حرفه‌ای برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور، گفت: در راستای طرح توانمندسازی روستائیان کشور، ساکنان روستاهای بالای ۲۰ خانوار طی برنامه پنج ساله، آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای می‌بینند.

پرند، تعداد جمعیت کل روستایی کشور را ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر اعلام و تصریح کرد: جمعیت در سن کار مناطق روستایی ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است. ۶.۹ میلون نفر از این تعداد جمعیت، فعال اقتصادی و ۱۰.۷ میلیون نفر جمعیت غیرفعال اقتصادی هستند.

رئيس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای كشور گفت: از جمعیت فعال اقتصادی روستائی کشور، ۶ میلیون نفر دارای شغل و ۹۰۰ هزار نفر فاقد شغل هستند.

وی، سکونت‌گاه‌‌های رسمی و حاشیه‌های شهرها را از مشکلات استان‌ها برشمرد و اظهارداشت: اجرای طرح توانمندسازی روستائیان، از مهاجرت روستائیان به شهرهای کوچک و بزرگ که باعث حاشیه نشینی شهرها می‌شود جلوگیری می‌کند.

این مقام مسئول در وزارت کار تاکید کرد: در موضوع کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها مهم ترین بحث بالا بردن رفاه اجتماعی در روستاها است. یکی از مسائلی که می‌تواند در حوزه رفاه اجتماعی برای روستاها موثر باشد توانمندسازی و ارئه آموزش‌های مهارتی است.

معاون وزير تعاون، کار و رفاه، آموزش‌های طرح توانمندسازی روستائیان را در سه دسته عمومی، فنی و تخصصی شغل و کسب و کارآفرینی تقسیم بندی کرد و افزود: ویژگی این طرح آموزشی، سیار بودن آن است. وی از طراحی پورتال ثبت نیازسنجی روستائی برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: در این سامانه تمام نیازسنجی های روستائیان ثبت می‌شود.

پرند اعلام کرد: در طرح توانمندسازی روستائیان، به جای اینکه افراد در مراکز فنی و حرفه‌ای حضور پیدا کنند و آموزش ببینند، ما با تجهیزات در روستاها حضور پیدا می‌کنیم و آنان را آموزش می‌دهیم. در دوره های عمومی، روستائیان ارتقای مهارت‌های مدیریت اقتصاد و خانواده، حفظ و نگهداشت محیط زیست و منابع طبیعی، مدیریت آب و سالم ساختن آن و مهارت‌های کار با رایانه درجه یک و دو و در بخش فنی و  تخصصی مهارت‌های شغلی و کسب و کار و کارآفرینی، توسعه کسب و کار و بازاریابی، بسته بندی، تجارت الکترونیک آموزش داده می‌شود.

ارسال نظرات