اسرافیلی:

ادب فارسی از آموزه‌های قرآنی و دینی الهام گرفته است

شاعر پیشکسوت انقلاب با اشاره به اینکه ادب فارسی از آموزه‌های قرآنی و دینی الهام گرفته است، تصریح کرد: فرهنگ ایرانی از همان زمان قدیم ریشه در معنویت و روحانیت داشته است.
کد خبر: ۸۵۵۸۷۴۱
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹

به گزارش خبر گزاری بسیج از اردبیل به نقل از ایکنا، حسین اسرافیلی، شاعر پیشکسوت انقلاب با بیان اینکه بخش عمده آثار مکتوب شعری ما در کتاب اوستا موجود است که از آثار فاخر معنوی محسوب می‌شوند، افزود: پس از ورود اسلام به سرزمین آریایی‌ها، آموزه‌های دینی ریشه فرهنگ ما را تشکیل داد.
وی با اشاره به اینکه ادب فارسی از آموزه‌های قرآنی و دینی الهام گرفته است، تصریح کرد: فرهنگ ایرانی از همان زمان قدیم ریشه در معنویت و روحانیت داشته است.
نویسنده مجموعه شعر«تولد در میدان» با بیان اینکه شعر از زمان رودکی به وزن ضربی خود را با ضرب آهنگ‌های عروضی تطبیق داد، افزود: پس از رودکی، فردوسی شاهنامه بزرگ را با یک اندیشه وعقبه فکری قوی سرود و اثر بی‌نظیری را خلق کرد.
اسرافیلی با بیان اینکه سروده‌های عاشقانه سعدی چنان پاک و نجیب هستند که می‌توان آنها را در مدح حضرت زینب(س) خواند، شعر اروتیک را از آسیب‌های شعر جدید دانست و عنوان کرد: جوانان امروزی به سرودن شعرهای اروتیک تمایل دارند درحالی که شعر عاشقانه شعر تنانگی نیست، این سبک، شعرهای عاشقانه را آلوده می‌کنند.
استاد شعر آیینی با بیان اینکه اشعار مولوی انسان را به پاکی دعوت می‌کند و از نفس عماره بر حذر می‌دارد، گفت: اشعار برخی از شاعران معاصر ما آیینی است و برخی دیگر شعرهای مدح و هیئتی می‌سرایند با این وجود به مدح اهل بیت کمتر پرداخت شده است و از طرفی جای حکمت در شعرهای نسل جوان خالی است.
شاعران ترک زبان بیشترین خدمت را به زبان فارسی کرده‌اند
سراینده 27 جلد کتاب مجموعه شعر در خصوص دیدگاه استاد شهریار به شعر با بیان اینکه شهریار فرزند خلف جامعه ما و آخرین حلقه از بزرگان ادب فارسی ایران است، اظهار کرد: مرحوم شهریار شعر را نوعی وحی می‌دانست و تعریف پاکی از شعر داشت.
اسرافیلی همچنین با تأکید بر تأثیرگذاری شاعران خطه آذربایجان بر شعر و ادب فارسی، خاطر نشان کرد: این درحالی است که بسیاری از جوانان از حکمت‌های زبان فارسی بی‌اطلاع هستند.

ارسال نظرات