دبیرکل خانه کارگر:

سهمیه‌بندی بیمه کارگران ساختمانی تخلف از قانون است

دبیرکل خانه کارگر گفت: چنانچه تامین اجتماعی برای بیمه کارگران ساختمانی سهمیه ای تعیین کند تخلف از قانون بوده و این تخلف قابل پیگیری است.
کد خبر: ۸۵۵۸۸۱۹
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا محجوب که در برنامه تلویزیونی زنده «چوب خط» شبکه افق حضور یافته بود با اشاره به بیمه کارگران ساختمانی اظهار کرد: در دوران مشروطیت عنوان شد که فعله ایرانی باید بیمه شود و فعله در آن زمان به معنای کارگران ساختمانی بود؛ در واقع صندوق بیمه در ایران در سال 1305 به وجود آمد ولی هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد زیرا این صندوق به بیمه کارمندی تبدیل شد و کارگران در آن راهی نیافتند.

وی افزود: در سال 1354 گفته شد اگر کارگر ساختمانی در حادثه ای صدمه دید، در ایامی که تحت مداوا قرار دارد مبالغی به او پرداخت شود یا اینکه اگر کارافتاده شد، هزینه ای به او پرداخت گردد تا اینکه سرانجام در دوران ما، بحث بیمه کارگران ساختمانی به صورت جدی به جریان افتاد.

دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه فارغ از دولت ها باید از کسانی که به دنبال ارائه لایحه بیمه کارگران ساختمانی بوده و آن را مصوب کرده اند تشکر و قدردانی کرد گفت: با این وجود هنوز مشکلاتی در این زمینه داریم و نتوانسته ایم به طور کامل این مسئله را به سرانجام برسانیم.

وی ادامه داد: روند دشواری در این زمینه شروع و خیز لازم برداشته شده است تا بتوانیم به نتیجه خوبی برسیم؛ از نظر قانون شرط کارت مهارت برای بیمه کارگران ساختمانی شاغل تعیین شد به طوری که در آغاز و بر اساس مصوبه دولت، برخی مراکز فنی و حرفه ای مجاز بودند کارگران ساختمانی را شناسایی و آموزش های لازم را به آنها ارائه کنند.

محجوب با اشاره به اینکه در سال 1389 و پس از طی مسیرهای قانونی، 250 هزار نفر به این طریق کارت مهارت دریافت کردند خاطرنشان کرد: سازمان تامین اجتماعی در سال نخست مدعی شد این حجم از کار را نمی توان به یکباره انجام داد ولی در دولت آیین نامه ای برای این منظور تنظیم و سهمیه هایی مشخص شد در حالیکه بر اساس قانون اساسی، بیمه حقی همگانی است و همه باید همراه با یکدیگر یا نزدیک به هم از این حق بهره مند شوند در حالیکه مصوبه آیین نامه تامین اجتماعی امکان سوء استفاده را فراهم کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی افراد به این ترتیب زودتر از کارگران ساختمانی خود را به آزمون و کارت مهارت رساندند عنوان کرد: مشکل دیگر این بود که شناخت میدانی از مسئله وجود نداشت و برآوردی از تعداد کارگران ساختمانی صورت نگرفت به همین دلیل ستادی متشکل از نمایندگان کارگران ساختمانی، وزارت خانه های تعاون و راه و شهرسازی، کارفرمایان و سه کمیسیون عمران، اجتماعی و بهداشت به رفع موانع پرداخت ولی کوتاهی هایی صورت گرفت.

وی افزود: در حال حاضر باز ثبت نام کارگران برای شناسایی افرادی است که از مرحله نخست جا مانده بودند؛ به این ترتیب افراد ذی حق شناسایی خواهند شد ولی مشکلاتی هم وجود دارد زیرا برخی زیرساخت های مورد نیاز به طور کامل فراهم نشده اند.

محجوب با اشاره به اینکه عدم اجرای بخشی از قوانینی که قبلا در باب ساماندهی کارگران ساختمانی مصوب شده بودند از دیگر مشکلات به شمار می رود گفت: در گذشته شهرداری ها مکلف شده بودند مراکزی را به وجود بیاورند که کارگران ساختمانی در آنجا متمرکز شوند ولی این کار صورت نگرفته البته هنوز با شهرداری تهران و دیگر شهرها در حال مذاکره هستیم که این مهم تحقق یابد.

دبیرکل خانه کارگر اضافه کرد: چنانچه کارگری مراجعه نکند و دفترچه بیمه دریافت نکرده باشد به این معنا نیست که تامین اجتماعی می تواند در مواقع از کار افتادگی یا حادثه، تعهدات مربوط به آنها را انجام ندهد.

وی با بیان اینکه قلت بازرسی ها در هنگام بروز حوادث غیر فوتی مربوط به کارگران ساختمانی یکی دیگر از مشکلات محسوب می شود خاطرنشان کرد: عدم وجود گزارش های بازرسی در هنگام حادثه ساختمانی موجب می شود تامین اجتماعی مستندی برای ارائه خدمات نداشته باشد.

محجوب با تاکید بر اینکه همه بخش ها در این زمینه دارای قصوراتی هستند گفت: در قانون جدید بیمه کارگران ساختمانی، بحث سهمیه حذف شده و نمی توان به این بهانه از بیمه کارگران طفره رفت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی باید بر اساس کرامت انسان ها اقدام به ارائه خدمات کند تصریح کرد: قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی سمبلی از نظام تامین اجتماعی است که می تواند الگوی دیگر بخش ها قرار بگیرد.

وی افزود: در واقع نباید رابطه ای میان حق بیمه و سرویس گیرندگان در زمینه بیمه کارگران ساختمانی برقرار کرد؛ در قانون جدید اگر کسی میان دریافتی سال کارگران و ارائه خدمات رابطه ای برقرار کنند خلاف قانون رفتار کرده اند و کارگران می توانند در این زمینه به دادگستری ها شکایت کنند.

محجوب با بیان اینکه مدیران تامین اجتماعی بدانند که در این زمینه بخششی وجود نخواهد داشت گفت: عقیده داریم تخلف در این زمینه نوعی جنایت علیه انسان هاست و نباید مباحثی مانند سهمیه را مطرح کرد زیرا از همان ابتدا سهمیه بندی وجود نداشته و اگر دول هم چنین چیزی را در آیین نامه آورده خلاف قانون رفتار کرده است.

دبیرکل خانه کارگر افزود: به عنوان نماینده مجلس، در برخی موارد گزارشات مربوط به تخلف نوشته شده و دادگاه در مورد بعضی از همین افراد روند دادرسی را شروع کرده است ولی به زودی نامه ای به قوه قضائیه خواهیم نوشت و اعلام می کنیم منظور ما همه کسانی هستند که تخلف مرتکب شده اند.

وی با اشاره به این موضوع که تامین اجتماعی برای بیمه کارگران ساختمانی سهمیه هایی را به نمایندگان مجلس اختصاص داده است گفت: این امر نباید صورت می گرفت و از همان ابتدا قرار بود معرفی توسط انجمن های صنفی صورت بگیرد.

محجوب خاطرنشان کرد: بر اساس آیین نامه موجود هم ادارات مربوطه باید بعد از معرفی انجمن های صنفی کارگران ساختمانی نسبت به بررسی پرونده ها اقدام کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در گزارش اولیه، زمانی که درخواست آمار کارگران به سازمان تامین اجتماعی ارسال شد، رقم 700 هزار نفر در نیمه دوم 1392 از سوی این سازمان اعلام شد ولی با مشاهده سیستم مشاهده کردیم تنها 490 هزار نفر بیمه شده دارای دفترچه وجود دارند.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی در توضیح این ماجرا عنوان کرد برخی افراد ثبت نام کرده اند ولی برای ادامه مراحل بیمه مراجعه ای نداشته اند گفت: تفاوت عددی زیادی میان آنچه واقعا صورت گرفته و آنچه آمارها می گویند وجود دارد.

محجوب با اشاره به تفاوت ساخت و ساز در سال های مختلف عنوان کرد: آنچه به صورت ثابت دریافت می شود هفت درصد از سوی کارگران است ولی اعداد متفاوتی را در هر سال شاهد هستیم؛ چنانچه حجم ساخت و ساز بیشتر شود عوارض بیشتری هم دریافت خواهد شد بنابراین سعی کردیم در قانون فعلی منبع دیگری را هم پیش بینی کنیم هرچند شورای نگهبان آن را مغایر اصل هفتاد و پنجم تشخیص داد.

وی با بیان اینکه کسری درآمد بیمه های کارگران ساختمانی در بلندمدت معنا ندارد گفت: اگر چند سال رکود وجود داشته باشد، به همین تناسب سال های آینده با رونق بیشتری روبرو خواهیم بود.

دبیرکل خانه کارگر به نظام تامین اجتماعی و ویژگی های آن اشاره کرد و افزود: بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی بر همین اساس پیش بینی شده و با بیمه های دیگر متفاوت است زیرا قانون گذار از همان ابتدا به درآمدهای مختلف در سال های گوناگون واقف بوده است.

گفتنی است «چوب خط» نخستین برنامه زنده در شبکه افق با موضوعات اقتصادی است که طی گفت وگو با مسئولان و مدیران و همچنین کارشناسان اقتصادی به مسائل گوناگون پیرامون این حوزه می پردازد.

مروی تهیه کنندگی این برنامه را بر عهده دارد و از این پس چهارشنبه ها ساعت 20.30 از شبکه افق پخش خواهد شد.

ارسال نظرات