۱۰ میلیون روستایی غیرفعال هستند

در حالی جمعیت غیرفعال روستایی کشور به ۱۰ میلیون ۷۰۰ هزار نفر و شمار روستاییان بیکار به ۹۰۰ هزار نفر رسیده که وزارت کار طرح توانمندسازی و آموزش های مهارتی روستاییان را برای سال جاری در دستور کار دارد.
کد خبر: ۸۵۵۹۲۳۹
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، اجرای طرح توانمندسازی روستائیان و ساکنان مناطق کمتر توسعه یافته با رویکرد اشتغال پایدار از طریق آموزش های مهارتی حدود 40 میلیون نفر- ساعت یکی از طرح هایی است که وزارت کار تا آخر سال جاری در دست اقدام دارد.

 به اعتقاد ربیعی وزیر کار، طرح توانمندسازی و آموزش های مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی با رویکرد اشتغال پایدار، به منظور توسعه کمی و کیفی تولیدات و ارائه خدمات براساس مزیت‌های منطقه‌ای با بهره گیری از ظرفیت‌های محلی و بهبود وضعیت و کیفیت زندگی جامعه هدف، اجرا می شود. این طرح با رویکرد اشتغال پایدار در شورای عالی اشتغال به تصویب رسیده و از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اجرا می شود.

اما منظور از روستاهای کمتر توسعه یافته چیست؟ کوروش پرند در این باره خبر از مهارت آموزی شغلی برای روستاهای بالای 20 خانوار در کشور می‌دهد و می‌گوید: 10.7 میلیون نفر جمعیت روستایی از نظر اقتصادی غیرفعال هستند. بر همین اساس طرحی تحت عنوان توانمندسازی و ارائه آموزش‌های مهارتی برای روستائیان، عشایر و مناطق مرزی و محروم توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای طراحی و در شورای عالی اشتغال تصویب شد.

معاون وزیر کار با تأکید بر اجرای آموزش‌‌های فنی و حرفه‌ای برای روستاهای بالای 20 خانوار کشور، گفت: در راستای طرح توانمندسازی روستائیان کشور، ساکنان روستاهای بالای 20 خانوار طی برنامه پنج ساله، آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای می‌بینند.

پرند، تعداد جمعیت کل روستایی کشور را 21 میلیون و 900 هزار نفر اعلام و تصریح کرد: جمعیت در سن کار مناطق روستایی 17 میلیون و 600 هزار نفر است. 6.9 میلون نفر از این تعداد جمعیت، فعال اقتصادی و 10.7 میلیون نفر جمعیت غیرفعال اقتصادی هستند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: از جمعیت فعال اقتصادی روستائی کشور، 6 میلیون نفر دارای شغل و 900 هزار نفر فاقد شغل هستند.

مطابق آمارهای نیروی کار در سال 93 که از سوی مرکز آمار منتشر شده است تعداد بیکاران در نقاط روستایی529 هزار و 244 نفر است اما پرند از واقعیت پرده برداری می‌کند و تعداد بیکاران روستایی را 900 هزار نفر اعلام می‌کند.

حالا چه 900 هزار نفر بیکار و چه 529 هزار بیکار، سیاست دولت باید اجرای طرح توانمندسازی روستائیان باشد تا از مهاجرت به شهرهای کوچک و بزرگ که باعث حاشیه نشینی شهرها می شود جلوگیری کنند.

معاون وزیر کار ادامه می دهد، آموزش ها برای روستاییان به  سه دسته عمومی، فنی و تخصصی شغل و کسب و کارآفرینی تقسیم بندی  می‌شود و سیار بودن ویژگی اصلی این طرح است.

در این طرح فنی و حرفه ای به جای اینکه مردم به مراکز مراجعه کنند، سازمان فنی و حرفه ای روستاها را برای آموزش به صورت سیار تجهیز می‌کند . در این طرح در دوره های عمومی حفظ و نگهداشت محیط زیست و منابع طبیعی، مدیریت آب و سالم ساختن آن و مهارت‌های کار با رایانه درجه یک و دو و در بخش فنی و  تخصصی مهارت‌های شغلی و کسب و کار و کارآفرینی، توسعه کسب و کار و بازاریابی، بسته بندی، تجارت الکترونیک آموزش داده می‌شود.

ارسال نظرات