برآوردهای دولت پاکستان نشان داد

کاهش ۱ میلیارد دلاری هزینه انرژی پاکستان با واردات گاز ایران

بر اساس برآوردهای دولت پاکستان، با تکمیل خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، این کشور سالانه یک میلیارد دلار در هزینه واردات نفت صرفه جویی خواهد کرد.
کد خبر: ۸۵۵۹۵۴۴
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از پایگاه خبری تریبیون، لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران فرصتی منحصربه فرد برای اسلام آباد خواهد بود تا بتواند از طریق واردات گاز از خط لوله ایران، بر بحران شدید کمبود انرژی خود فائق آید.
احیای خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان  و توسعه سریع آن اقدامی کاملا با صرفه اقتصادی و به سود منافع ملی پاکستان است.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران چند روز قبل در سفری که به اسلام آباد داشت نسبت به تکمیل زودهنگام این خط لوله ابراز تمایل کرد.
شهید خاقان عباسی، وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان گفت: «ما راه حل خودمان را به وزیر خارجه ایران ارائه داده و گفته ایم که ما متعهد به اجرای پروژه خط لوله انتقال گاز پس از لغو تحریم ها هستیم.»

عباسی افزود، وزیر خارجه ایران تاکید کرد که محدودیت های اقتصادی پس از توافق هسته ای با قدرت های جهانی برداشته خواهد شد.
در حال حاضر، پاکستان بخش عمده انرژی خود را از نیروگاه های حرارتی تامین می کند که نفت کوره گران قیمت و سوخت دیزل مصرف می کنند. تولید برق از طریق گاز نسبتا ارزان قیمت ایران نه تنها موجب کاهش هزینه واردات نفت خواهد شد، بلکه به کاهش هزینه مصرف کنندگان برق نیز خواهد انجامید. مصرف کنندگان برق در پاکستان به رغم افت قیمت جهانی نفت همچنان رقم بالایی برای خرید انرژی می پردازند.
وضعیت بغرنج عرضه و تقاضا برای انرژی در پاکستان، علاوه بر تحمیل هزینه بالا بر دولت، موجب وقوع خاموشی های 12 ساعته در شهرهای اصلی این کشور شده و این نشان می دهد که نیازهای برق و گاز پاکستان واقعی هستند و  گاز ایران بهترین گزینه در دسترس برای حل این مشکل است.
پاکستان در فصل اوج مصرف در تابستان با کمبود بیش از 7 هزار مگاوات برق مواجه است و این موجب بروز خاموشی در بسیاری از مناطق و فلج شدن زندگی روزمره و فعالیت های اقتصادی می شود. برآوردها نشان می دهد که کمبود انرژی سالانه 3 درصد از رشد اقتصادی پاکستان می کاهد.
بر اساس برآوردهای دولت پاکستان، با تکمیل خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، این کشور سالانه یک میلیارد دلار در واردات نفت صرفه جویی خواهد کرد و رقم صرفه جویی پاکستان در طول دوره 25 ساله قرارداد گازی با ایران به 25 میلیارد دلار خواهد رسید.
ارسال نظرات