خبرهای داغ:
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی:

خطرناک ترین بند توافق هسته ای مسئله "کارگروه خرید" است

قدوسی گفت: غربی ها نیز به دنبال ایجاد تفرقه در کشور بودند اما این تهدید آن ها، به یک فرصت تبدیل شد و با محوریت مقام معظم رهبری یک انسجام و اتحاد ملی صورت گرفت.
کد خبر: ۸۵۶۰۹۹۷
|
۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج فارس از نورآباد، همایش مذاکرات هسته ای در نورآباد ممسنی توسط حوزه مقاومت امام علی علیه السلام برگزار گردید. این همایش که قرار بود در سالن اجتماعات امیرکبیر برگزار شود با مخالفت مسئولین همراه بود و با تغییر مکان، در سالن کانون بسیج نورآباد و با حضور مردم برگزار گردید.

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در این همایش به بررسی نکات مثبت و منفی توافق هسته ای پرداخت و گفت: توافق یعنی اینکه نسبت به تمامی کلمات و تمامی واژه ها بار حقوقی را قبول کرده ایم.

*مذاکرات باعث شد غربی ها بارها اعتراف کنند که از تحریم ایران خسته شده اند

وی افزود: مهترین نکات مثبت این توافق پایان مذاکرات است و دیگر لازم به دیپلماسی بالکنی نیست و حرف و حدیث ها که امروز یا فردا مذاکرات تمام می شود و یا اینکه پس فردا به پایان خواهد رسید اتمام یافت و چالش مذاکرات هسته ای تمام شد، همچنین باعث شد در این مذاکرات غربی ها بارها اعتراف کنند که از تحریم ایران خسته شده اند و زیر بار هزینه ی آن نمی توانند بروند و این اعتراف واقع بینانه بود.

*مذاکرات هسته ای توانمندی دیپلماسی ایران را نشان داد

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: مذاکرات عاملی برای ایجاد تفرقه و شکاف بین آن کشورها شد و توانمندی دیپلماسی ایران را نشان داد که چگونه می توانند چالش ها و تهدیدات و تحریم ها را با مذاکره حل کنند. البته غربی ها نیز به دنبال ایجاد تفرقه در کشور بودند اما این تهدید آن ها، به یک فرصت تبدیل شد و با محوریت مقام معظم رهبری یک انسجام و اتحاد ملی صورت گرفت.

*در آینده راز موفقیت کشورهای صنعتی، مساله انرژی هسته ای است

کریمی قدوسی ادامه داد: آن ها به دنبال این بودند که به واسطه ی مذاکرات هسته ای دو دستگی و تفرقه را در بین مسئولین و سپس بین مردم ایجاد کنند، البته باید هنوز هم در این راه هوشیار بود و مراقبت کرد، نگرانیم که در این توافق نوعی دو دستگی ایجاد شود و برخی این مذاکرات را قهرمانانه بدانند و برخی آن را خائنانه اعلام کنند و این موضوع به درون مردم کشیده شود، لازم است اتحادها حفظ شود.

کریمی قدوسی در ادامه گفت: در آینده راز موفقیت کشورهای صنعتی، مساله انرژی هسته ای است. غرب همواره به دنبال آن بوده که کشور را به عقب براند و از پیشرفت ایران جلوگیری کند، یکی از این راه ها، توقف قدرت هسته ای بود؛ همه می دانند انقلاب صنعتی آینده در بحث انرژی هسته ای معنا پیدا می کند و روزی گاز و نفت و ... به پایان می رسند و تامین کننده انرژی نخواهد بود بنابراین برای کسب انرژی هسته ای حتی خون دهیم و شهدایی را تقدیم کنیم باز هم در راستای رسیدن به این علم و دانش جایز است.

*تکلیف برنامه غنی سازی ایران پس از 10 سال راستی آزمایی آژانس مشخص نیست

این نماینده مجلس اظهار داشت: آن چه این روزها دولت مردان بر آن تاکید می کنند و به گونه ای بزرگ جلوه می دهند و آن را راس دستاوردهای هسته ای به حساب می آورند این است که موفق شده ایم حق غنی سازی را تثبیت کنیم و دوما تحریم ظالمانه را برداشته ایم اما واقعیت این است که در توافق نامه حتی یک بند و یا یک ماده در این خصوص وجود ندارد و تضمینی نیست که ایران پس از 10 سال بتواند صنعت غنی سازی خود را آغاز کند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اصلا تکلیف برنامه غنی سازی ایران پس از 10 سال راستی آزمایی آژانس نیز مشخص نیست و ایران باید برنامه غنی سازی خود را علاوه بر آژانس در اختیار 1+5 نیز قرار دهد و چون در توافق نامه آمده است که اجرای برنامه بر اساس اجماع اعضای این گروه است حتی اگر یک کشور با برنامه ایران نیز مخالف باشد اجرای برنامه غنی سازی امکان پذیر نخواهد بود.

*یکی از نقاط ضعف توافق محدودیت شدید تحقیق و توسعه است

وی افزود: در بحث رفع تحریم ها نیز دقت کنید که ما در شرایطی پای مذاکرات رفتیم که 19 هزار سانتریفیوژ داشتیم و آب سنگین اراک در اختیارمان بود و در غنی سازی نیز بسیار موفق بودیم و این ها نشان از قدرت بالای ایران بود، غرب برای گرفتن این قدرت ایران باید بسیار هزینه می کرد؛ ما در مقابل این همه عقبگرد چه چیزی را به دست آورده ایم؟ یا چه چیز هایی را می توانستیم به دست آوریم که نتوانستیم؟ تمام این قدرت ها، آیا تنها ارزش لغو تحریم ها را داشت؟ می شد بهتر عمل کرد و امتیازات بیشتری گرفت.

کریمی قدوسی تصریح کرد: یکی دیگر از نقاط ضعف توافق محدودیت شدید تحقیق و توسعه است اگر تحقیق دچار توقف شود علم و توسعه عقب می ماند و در واقع متوقف می شود.

وی افزود: طبق توافق باید 5 هزار سانتریفیوژ را از رده خارج کرد و اگر این کار را انجام دهیم تمام پیچ و مهره های صنعت هسته ای را باز کرده ایم.

*خطرناک ترین بند توافق هسته ای مسئله "کارگروه خرید" است

وی در پایان گفت: خطرناک ترین بند توافق مساله کارگروه خرید است که با این کارگروه می توانند به تمام اطلاعات صنعتی کشور دست یابند، آن ها در لیست 200 صفحه ای، اقلام صنعتی را منتشر کرده اند که احتمال استفاده در مسائل هسته ای وجود دارد این درحالی است که این اقلام در دیگر صنایع نیز کارکرد دارند، حال اگر صنعت دیگری بخواهد این اقلام را خریداری کند باید با کارگروه خرید هماهنگ شود و برای کارگروه مشخص کند که در چه زمینه ای می خواهد استفاده کند و اطلاعت آن پروژه صنعتی را در اختیار کارگروه قرار دهد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها