رئیس کل گمرک ایران:

واردات برنج از طریق ملوانان و مرزنشینان/ واردات بیش از 17هزار خودرو در 5ماهه نخست سال

در گذشته جعل فیش وجود داشت و با الکترونیکی شدن پرداخت‌ها از این موضوع جلوگیری شده است و در عین حال محاسبات دقیق‌تر و رضایتمندی بیشتر شده است.
کد خبر: ۸۵۶۱۵۷۶
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، مسعود کرباسیان در خصوص سیاستهای حمایت از تولید در گمرک بیان داشت: اکنون به جای وجه نقد ضمانت‌نامه دریافت می‌شود برخی هم به صورت نسیه و یا بخشی از کالا نگهداری می‌شود، همچنین معافیت به ماشین‌آلات صنعتی اعطا شده که از جمله این سیاست‌ها است.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه 95 درصد بار ترانزیتی را کامیون‌های داخلی حمل می‌کنند، یادآور شد: در حال حاضر گمرک 17 دستگاه ایکس‌ری اشعه ایکس دارد و 3 ایکس‌ری به تازگی در میرجاوه، لطف‌آباد و بوشهر اضافه شده است، امسال نیز دو ایکس‌ری دیگر در پرویزخان، آستارا و یا ایرانشهر نصب خواهد شد و کلاً 5 ایکس‌ری دیگر نیاز است و قیمت هرکدام 16 میلیارد تومان است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا هنوز واردات برنج وجود دارد، در حالی که وزیر جهاد کشاورزی معتقد است مجوز و ثبت سفارشی صادر نکرده‌اند، گفت: دو نوع واردات در کشور ثبت سفارش نمی‌شود که یکی مربوط به ملوانی و دیگری مربوط به مرزنشینی است. هر ملوان 6 بار در سال و هر بار 700 کیلوگرم بار می‌تواند به داخل کشور بیاورد و در مجموع 103 هزار ملوان آمارشان ثبت شده است، همچنین هر مرزنشین 50 کیلوگرم کالا می‌تواند وارد کند و 5 میلیون نیز مرزنشین داریم.

* بازنگری واردات کالای اساسی در کمیسیون ماده یک

وی داد: صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر عدم ثبت سفارش درست است، البته این موضوع در کمیسیون ماده یک در حال بازنگری است تا بتوان جلوی این گونه واردات مانند کالاهای اساسی را گرفت.

کرباسیان در مورد موضوع واردات خودرو نیز اظهار داشت: در حال حاضر خودروهایی که وارد می‌شود زیر 2500 سی‌سی بوده اما ارزش بالایی دارند، اکنون پورشه 2 هزار تا 2 هزار سی سی وارد کشور می‌شود در حال حاضر دولت در حال بررسی است تا روی ارزش این خودروها نیز مصوبه داشته باشد و وزرات صنعت و معدن آن را دنبال می‌کند. گمرک نیز پیشنهاد خود را برای رعایت عدالت اجتماعی اعلام کرده است.

رئیس سازمان گمرک گفت: پیشنهاد این بوده که خودروهایی که ارزش پایین و برای مصرف عمومی و طبقات پایین هستند تعرفه پایین‌ترین داشته باشند و ادغامی از درصد حجم موتور و ارزش باشد.

وی ادامه داد: مجوز خاص برای ورود خودروهای بالای 2500 سی‌سی نداریم و در 5 ماهه نیز 17 هزار و 778 خودرو به ارزش بیش از 420 میلیون دلار وارد شده که از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه منفی 43 درصد بوده است.

معاون وزیر اقتصاد در مورد حجم واردات موبایل‌های قاچاق به کشور اظهارداشت: امسال درصد رسمی واردات موبایل به کشور دو برابر شده اما از طرق دیگر تلفن همراه وارد کشور می‌شود، یکی از دلایل ورود موبایل از راه‌های غیر رسمی و نیز همراه مسافر، معطلی‌های مبادی رسمی بوده که زمان را بر ورود کالا تحمیل می‌کند، به همین دلیل وقتی افراد می‌توانند طی 4-3 روز کالای خود را در داخل تحویل بگیرند، قطعاً در مبادی رسمی که با تعدد قوانین روبرو است، این کار را انجام نمی‌دهند.

وی افزود: برنامه‌ریزی شده تا با هماهنگی مخابرات، تلفن‌های همراهی که از مبادی رسمی وارد کشور می‌شوند، به سیستم مخابراتی متصل شوند و گوشی‌های همراه غیر رسمی که امکان وصل آنها وجود نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه ارزش کالا در کشورهای دیگر به عنوان یک مسئله مطرح نیست، بیان داشت: سطح تعرفه در این کشورها پایین بوده و اطلاعات اشتباه نیز از سوی اظهار کننده ارائه نمی‌شود، اما در کشور سطح تعرفه‌ها بالا بوده و در عین حال نمی‌توان فروشنده کالا را پیدا کرد، گمرک ارزش کالا را بر اساس خرید‌های قبلی و بانک اطلاعات ارزش انجام می‌شود.

وی با اشاره به ورود کالاهای دارویی و اقلامی که با سلامت مردم در ارتباط است به  بارکد IPM اشاره کرد و یادآور شد: این بارکد مربوط به شرکت تولیدکننده کالا بوده که از طریق یک پیامک می‌توان اصالت یا تقلبی بودن آن را تعیین کرد و عملاً به ردیابی کالا نیز کمک می‌کند، در حال حاضر بیش از 2 میلیون تولید کننده به این سامانه متصل هستند.

وی از اقدامات انجام شده در بحث سامانه جامع را پرداخت الکترونیکی کالاها دانست و افزود: در گذشته جعل فیش وجود داشت و با الکترونیکی شدن پرداخت‌ها از این موضوع جلوگیری شده است و در عین حال محاسبات دقیق‌تر و رضایتمندی بیشتر شده است.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه 13 میلیون تن ترانزیت کالا در کشور وجود دارد، عنوان کرد: حداقل 40 روز زمان می‌برد کالا از کشور عبور کند و در حال حاضر اظهار و بیمه‌ها و همکاری سازمان حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و با 70 کشور دنیا در ارتباط هستیم.

وی در مورد قاچاق سوخت نیز گفت: در حال حاضر از طریق دو موضوع قاچاق سوخت پیگیری می‌شود که مربوط به پیمایش سوخت کامیون‌ها و نیز برابری نرخ‌ها و کاهش تفاوت قیمت سوخت مربوط می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار