خبرهای داغ:
پرویز سروری:

دو سال گذشت و همچنان وعده های دولت در حد شعار باقی مانده است

دولت نه تنها نسبت به دولت گذشته گام موثری برای همکاری با شورا و شهرداری جهت ارائه خدمات مناسب تر برنداشته بلکه به نوعی ما پسرفت را هم در این زمینه شاهد هستیم.
کد خبر: ۸۵۶۱۶۱۲
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از نماینده، شمارش معکوس برای انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر تهران آغاز شده است و نتیجه هر چه باشد، مطابق قانون، شورا در دوازدهمین روز شهریور ماه رسماً وارد سومین سال خدمت رسانی خود می شود. برای ارزیابی عملکرد شورا و رابطه شورای چهارم با دولت یازدهم و همچنین آنچه این روزها در شورا می گذرد با «پرویز سروری»، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران، به گفت و گو نشستیم.

عضو کارکشته شورای شهر تهران اگرچه مدیریت چمران را کارشناسی تر از مسجد جامعی می دانست ولی انتخابشان را بین خوب و خوبتر می دانست و در عین حال تأکید داشت که ورود به این موضوعات پرچالش ممکن است مسیر خدمت رسانی شورا را وارد رینگ دیگری کند.

سروری در میان ارزیابی اش از عملکرد دو ساله شورا به قصه پر غصه مشکلات جدی تعامل دولت با شورا گریز زد و تصریح کرد: به نسبت ترکیب منحصر به فرد شورای چهارم هنوز نمی شود نمره خیلی بالایی به شورا داد زیرا در تعامل با دولت با مشکلات جدی روبه رو هستیم و در ادامه ضمن اشاره به شعارهای در حد شعار مانده ی دولت، مشکلات جدی شان را شرح داد.

آنچه در ادامه می آید مشروح گفتگویی با پرویز سروری است.

 

**مدیریت چمران را کارشناسی تر از مسجد جامعی می دانیم/ انتخابمان بین خوب و خوب تر است

پرویز سروری ضمن اشاره به انتخابات هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، تأکید کرد: در شورای شهر برای موضوعاتی که مسئله مردم است، تلاش می کنیم. بنابراین مصلحت نمی دانیم که در حال حاضر وارد تحلیل هایی شویم که سودی ندارد. انتخابات هیئت رئیسه شورا که انتخاباتی عمومی نیست و نیازی به رأی مردم ندارد و اعضای شورا باید رأی دهند، بنابراین وقتی این مسائل به سوی مردم کشیده شود باعث حاشیه هایی می شود؛ به عبارتی اگر در حال حاضر من بخواهم مدیریت قبلی را محکوم کنم و یا اینکه نقاط ضعف آن را ابراز کنم آورده ای برای شورا ندارد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران، افزود: طبیعی است که ما مدیریت آقای چمران را کارشناسی تر از آقای مسجد جامعی می دانیم ولی همیشه هم من گفتم که بین خوب و خوبتر می خواهیم انتخاب کنیم و انتخابمان بین خوب و بد نیست. از این جهت نمی خواهیم وارد تحلیل محتوای مدیریت ها شویم. ما بعد از انتخابات دوباره باید باهم کار کنیم و می خواهیم با همکاری هم به سوی پیشبرد امور مردم گام برداریم از این رو ورود به این موضوعات پرچالش ممکن است مسیر خدمت رسانی را وارد رینگ دیگری کند و حداقل بنده از اینکه وارد موضوعات چالشی در زمینه مدیریت شورا شوم، احتراز کرده ام.

** در تعامل با دولت با مشکلات جدی روبه رو هستیم/ تلاش می کنیم با منابع موجود که صرفاً منابع شهرداری است، حداکثر بهره برداری را داشته باشیم

سروری در ادامه خاطرنشان کرد: ترکیبی که در حال حاضر در شورای شهر تهران وجود دارد ترکیبی تقریباً منحصر به فرد است. در حال حاضر در شورا تعداد زیادی از نمایندگان مجلس، وزرای سابق، معاونین رئیس جمهور، سفرا، ورزشکاران و ... را داریم و ترکیبی قوی در شورا حضور دارد. اما به نظرم به نسبت این ترکیب هنوز نمی شود نمره خیلی بالایی را به شورا داد به این علت که شورا در بسیاری از زمینه ها با مشکل مواجه است. به عنوان مثال ما در تعامل با دولت با مشکلات جدی روبه رو هستیم.

وی همچنین تأکید کرد: دولت نه تنها نسبت به دولت گذشته گام موثری برای همکاری با شورا و شهرداری جهت ارائه خدمات مناسب تر برنداشته بلکه به نوعی ما پسرفت را هم در این زمینه شاهد هستیم.  بار همه موضوعات کلان شهر بزرگی مثل تهران به گردن شهرداری و شورا افتاده و همین مسئله این مجموعه را ناکارآمد می کند. از طرف دیگر ما در  زمینه مدیریت یکپارچه شهری با مشکلات جدی رو به رو هستیم و من معتقدم تا مدیریت یکپارچه کلانشهر تهران حل نشود نمی تواند به توفیقات بزرگی دست پیدا کند مانند اینکه بخواهیم آب یک دریا را در یک استکان بریزیم! این امکان پذیر نیست. نمی شود توقع داشت که همه این مطالبات را بتوانیم با ظرفیت صرفاً شورای شهر و شهرداری انجام دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفتگویش با «نماینده» خاطرنشان کرد: به نظرم از طرفی ظرفیت های خود شورای شهر مهم است و از طرف دیگر ظرفیت هایی که باید با ظرفیت های شورا جمع شود تا مطالبات و توقعات به نتیجه برسد ولی متأسفانه این اتفاق نمی افتد و ما هنوز در دولت و مجلس با مشکلاتی مواجه هستیم که حرکتمان را کُند می کند. ولی در مجموع در شورا هدفگیری های خوب و اولویت بندی های درستی صورت گرفته و تلاش می شود با منابع موجود که منابع صرفاً شهرداری است، حداکثر بهره برداری را داشته باشیم.

** نمی شود که دولتها بخواهند ژست دموکراسی بگیرند ولی عمل دیکتاتوری انجام دهند!

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران، ضمن اشاره به ادعای برخی مبنی بر اینکه شورا و به خصوص شهرداری باید همسو با دولت باشند، تصریح کرد: این نگاه بسیار غلط است. امروز در تمام دنیا این تفاوت ها وجود دارد. اگر اکثر کشورهای بزرگ دنیا را نگاه کنید، خواهید دید شهرداری با دولت تفاوت هایی دارد به همین دلیل می بینیم اکثر شهردارهای کشورهای پیشرفته آلترناتیو بسیار قوی برای روسای جمهور هستند. بنابراین ما هم اگر میخواهیم خودمان را در اندازه یک کشور پیشرفته ببینیم – که با وقوع انقلاب اسلامی این توقع از تهران می رود- باید این موضوعات را از نظر فرهنگی حل کنیم.

پرویز سروری در ادامه با طرح این سوالات که، دولت ها تا کی میخواهند این حرفها را بزنند؟ تا چه زمانی قرار است شهرداری و دولت همسو شوند؟تأکید کرد: اگر کشوری مبتنی بر رأی مردم هستیم و دموکراسی وجود دارد، باید به هزینه های آن هم تن دهیم. نمی شود که دولتها بخواهند ژست دموکراسی بگیرند ولی عمل دیکتاتوری انجام دهند! این مدل که دولت ها متوقع هستند شهرداری همسو با آنها باشد، متعلق به کشورهای استبداد زده است.

** دولت ها می خواهند با همان مدل های قاجاریه اما با روکش دموکراسی کشور را اداره کنند!/ رو راست بگویند همه قدرت را به ما بدهید!

وی همچنین اظهار داشت: دولت های مترقی، پیشرفته و دولتهایی که در راستای خدمت مناسب به مردم گام برمیدارند باید تصدی گری خود را کاهش دهند و چابکی برای خود فراهم کنند. این چابکی محصول برون سپاری و واگذاری فعالیت های اجرایی به غیر دولت است. متأسفانه برون سپاری منطقی در دولت صورت نمی گیرد و دولت ها می خواهند با همان مدل های قاجاریه اما با روکش دموکراسی کشور را اداره کنند!  رو راست بگویند همه قدرت را به ما بدهید!!؛ شهرداری را به ما بدهید، شورای شهر و مجلس را هم منحل و یا به ما منتقل کنید! سیستم هم به همان سیستم قاجاریه که یک نفر دستور می داد و همه اطاعت می کردند تبدیل شود!

عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: دولت های ما که قرار نیست این گونه باشند. بالاخره باید به سازوکارهای دموکراسی تن دهیم. سازوکارهای دموکراسی می گوید مردم شورای شهر را انتخاب کنند و نمایندگان مردم در شورا، شهردار را انتخاب کند، شهردار هم باید بر اساس وظایف قانونی اش عمل کند و از طرف دیگر دولت هم باید شهرداری را برای ارائه خدمات مناسبت تر به ویژه در کلانشهری مثل تهران که میزبان همه کشور هست، یاری کند.

**در زمینه درآمدهای پایدار با مشکل رو به رو هستیم و آن زمان است که شهرداری به سمت فروش شهر می رود

سروری ضمن تأکید بر غیرقابل مقایسه بودن تهران با هیچ شهر و استانی، اظهار داشت: تهران پذیرای ۴ میلیون ساکن شناور (افرادی که می آیند و می روند) است. این یعنی ما روزانه متحمل هزینه های سنگینی می شویم که دولت نمی خواهد این هزینه ها را ببیند. در حال حاضر در زمینه درآمد های پایدار با مشکل رو به رو هستیم و هر سال هم به جای اینکه به این درآمدها اضافه شود، قسمتی از درآمدهای پایدار در مجلس و قسمت دیگر در دولت زده می شود و آن زمان است که شهرداری به سمت فروش شهر می رود.

** دو سال از عمر دولت گذشت و همچنان وعده های دولت در حد شعار باقی مانده است

وی در پایان اضافه کرد: با این رویه به نتیجه ای نمی رسیم. ما فکر می کردیم بعد از تشکیل دولت یازدهم و شعارهای بسیار قشنگی که دولت مطرح می کرد و می گفت که ما آمده ایم تعامل را به جای تقابل میان مدیریت شهری و مدیریت کشوری ایجاد کنیم، آمده ایم که با تقویت مدیریت شهری و کاهش تصدی گری زمینه ارائه خدمات به مردم را فراهم کنیم و ... اوضاع بهتر از این خواهد شد اما این ها فقط شعارهای قشنگی بود که از طرف دولت گفته شد ولی دو سال از آن شعارها گذشته و هنوز یک قدم در این زمینه پیش نرفتیم و هنوز در مرحله شعار باقی مانده ایم. اینها مشکلاتی است که شورای شهر را از آن کارآمدی متناسب با ظرفیت کنونی می اندازد.  

ارسال نظرات
پر بیننده ها