محمدرضا جعفرملک

کلمه خاورمیانه را حذف کنیم

آیا زمان آن نرسیده که کلیدواژه منطقه غرب آسیا را در گفت‌وگوها و اظهارنظرهای رسمی خود جایگزین خاورمیانه کنیم و پس از سال‌ها به بیانات رهبر بزرگوار انقلاب در این باره جامه عمل بپوشانیم؟
کد خبر: ۸۵۶۲۱۰۳
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱

به گزارش خبر گزاری بسیج، در حالی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب بر استفاده نکردن از کلمه خاورمیانه در ادبیات سیاسی و بین‌المللی تاکید دارند، پس از گذشت سال‌ها این کلمه همچنان در اخبار و گزارش‌های مطبوعات و خبرگزاری‌ها جا خوش کرده است.

ماه گذشته نیز مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجمع جهانی اهل بیت (ع) و اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی برای چندمین بار به موضوع علت نام گذاری خاورمیانه اشاره کردند و خواستار تغییر نام آن به منطقه غرب آسیا شدند.

رهبر انقلاب فرمود: این منطقه‌ای که اروپایی‌ها اصرار دارند اسم آن را بگذارند خاورمیانه؛ یعنی خاور را، شرق را به نسبت اروپا می سنجند. یک ‌جا شرق دور است، یک جا شرق میانه است، یک جا شرق نزدیک است؛ این تکبّر اروپایی‌ها را ببینید! از اوّل اینجا شده «خاورمیانه»؛ اسم خاورمیانه غلط است؛ اینجا غرب آسیا است. آسیا یک قارّه بزرگی است و ما در غرب آسیا قرار داریم.

ایشان در 22 مرداد سال 91 نیز نامگذاری منطقه خاورمیانه را سیاست اروپا دانستند که به دلیل روحیه استکباری، اروپا را محور قلمداد کرده و نام مناطق مختلف آسیا را بر این اساس تعیین کردند و به همین دلیل منطقه غرب آسیا را خاورمیانه می دانند.

رهبر انقلاب فرمود: تعبیر خاور دور، خاور نزدیک، خاور میانه درست نیست. دور از کجا؟ از اروپا. نزدیک به کجا؟ به اروپا. یعنی مرکز دنیا اروپاست؛ هر جائی که از اروپا دورتر است، اسمش خاور دور است؛ هر جا نزدیک‌تر است، خاور نزدیک است؛ هر جا وسط است، خاورمیانه است! این تعریفی است که خود اروپائی‌ها کردند؛ نه، ما این را قبول نداریم. آسیا یک قاره‌ای است؛ شرقی دارد، غربی دارد، وسطی دارد؛ ما در غرب آسیا قرار داریم. بنابراین منطقه‌ ما اسمش منطقه غرب آسیاست، نه منطقه خاورمیانه.

اگرچه رهبر معظم انقلاب بارها به این موضوع اشاره کرده و خواستار تغییر نام خاورمیانه به منطقه غرب آسیا شده‌اند، ولی کمتر تغییری در ادبیات سیاسی و گفتمان‌های بین‌المللی از سوی کارشناسان و خبرگزاری‌ها مشاهده می شود.

فراتر از این موضوع حتی اخبار و گزارش های مربوط به منطقه غرب آسیا در بسیاری از خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی با تابلوی خاورمیانه نمایش داده می شود درحالی که حداقل کاری که در این زمینه می توان انجام داد، تغییر این تابلو در خبرگزاری ها و مطبوعات است. به غیر از چند خبرگزاری که از کلمه خاورمیانه استفاده نمی کنند، سایر خبرگزاری ها همچنان عنوان خاورمیانه را برای قسمتی از بخش بین الملل خود دارند.

البته برخی از خبرگزاری ها و پایگاه های خبری بدون این که نامی از خاورمیانه ببرند، تمام اخبار آسیا را در یک عنوان منتشر می کنند.

اگرچه دیر است ولی آیا زمان آن نرسیده که کلید واژه منطقه غرب آسیا را در گفت و گوها و اظهارنظرهای رسمی خود جایگزین خاورمیانه کنیم و پس از سال‌ها به سخنان رهبر بزرگوار انقلاب جامه عمل بپوشانیم؟

ارسال نظرات