یک اقتصاددان در گفتگو با بسیج مطرح کرد:

نرخ بالای بیکاری در کشور بیانگر یک وضعیت بحرانی است

نرخ بیکاری در کشور رقم مناسبی نیست و چراغ قرمز بحث بیکاران روشن شده و از عمده دلایل اش عدم تخصیص سرمایه مالی در کشور به بخش های تولیدی است جذابیت سودهای شخصی در بخش غیر تولیدی که غیرمولد می باشند علامت خطر بزرگی است.
کد خبر: ۸۵۶۲۴۴۲
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲
رحمان سعادت دکترای اقتصاد بین الملل در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با انتقاد از رویه بنگاه داری بانک ها در سال های اخیر اظهار داشت: بنگاه داری بانک ها  یکی از مسائل اقتصادی است  که اخیرا مورد بحث و چالش برانگیز شده است نقش بانکداری بانک ها در اقتصاد بسیار مهم است تا به عنوان واسطه گری مالی ایفای نقش نمایند.

وی در ادامه افزود: بانک از طریق وساطت جذب سرمایه و پول که بخشی از جامعه عرضه می کنند و انتقال به اشخاص حقیقی و حقوقی صلاحیت دار که جاذب این منابع هستند می تواند چرخه پویای اقتصادی را ایجاد کند؛ از جمله مهمترین نقش بانک ها جمع آوری پول های سرگردان است و سپس کانالیزه کردن تا در اختیار افراد خواهان قرار دهند ولی متاسفانه اخیرا بانک ها انحصار منابع مالی مردم را در اختیار گرفته و در غالب بنگاه های تشکیلاتی خود که تاسیس کرده اند این منابع را صرف می کنند.

این اقتصاددان تصریح کرد: روند انحصارگرایی مالی که بانک ها تملک می کنند با فلسفه بانک ها سازگاری ندارد زیرا بنگاه به دنبال بدست آوردن عایدات بیشتر است و این را در تولید نمی بیند گاهی در ارز است گاهی درسکه گاهی در مسکن و گاهی در واردات.

وی گفت: اقتصاد منهای تولید معنا و مفهوم ندارد و اینکه اخیرا تسهیلاتی برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته نشده با اقتصاد کلان و سیاست های نظام سازگاری ندارد.

سعادت در خاتمه اشاره کرد:  نرخ بیکاری در کشور رقم مناسبی نیست و چراغ قرمز بحث بیکاران روشن شده و از عمده دلایل اش  عدم تخصیص سرمایه مالی  در کشور به بخش های تولیدی است  جذابیت سودهای شخصی در بخش غیر تولیدی که غیرمولد می باشند علامت خطر بزرگی  است لذا سیاستگذاری جدیدی را  بانک مرکزی ، مجلس و نهادهای قضایی ایجاد کنند تا اوضاع مدیریت بانکی سر و سامان خوبی  داشته باشد.


ارسال نظرات