شکوری‌راد در نشست خبری:

واژه فتنه برای ما تعریف روشنی ندارد

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران با بیان اینکه واژه فتنه برای ما تعریف روشنی ندارد، درباره اظهارات اخیر خرازی گفت که ما به این سخنان پاسخ نمی‌دهیم.
کد خبر: ۸۵۶۲۷۰۴
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی عصر امروز (دوشنبه) طی یک نشست خبری اظهار داشت: ما یک ملت 78 میلیونی در ایران هستیم و امکانات و منابع این سرزمین متعلق به همه است.

وی افزود: ملت صاحب امتیاز این سرزمین و کشور هستند و آنها یک انقلاب عظیم رقم زدند و نظامی را سرنگون کردند و نظام جدیدی را برپا ساختند.

شکوری راد با بیان اینکه 98 درصد مردم ایران مسلمان هستند، گفت: ملت جمهوریت را متصل به اسلامیت کرد و قانون اساسی را بر همین اساس تدوین و به آن رأی داد تا بر اساس آن مشخص شود چه کسانی و چگونه امانت مردم را اداره و از آن پاسداری کند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با تأکید بر اینکه قانون اساسی میثاق ملی است، تصریح کرد: این قانون اساسی است که برای ما تعیین تکلیف می‌کند که ما چه کنیم، چگونه کار کنیم و یا اینکه چگونه تعامل کنیم. در این قانون اساسی آمده که مردم چگونه در انتخابات با رأی خود کسانی را بر سر کار بیاورند و زمام امور را به آنان بسپارند.

وی ادامه داد: در این قانون اساسی مشخص شده که دوره زمامدار چگونه به سر خواهد آمد. آنچه ما به دنبال آن هستیم این قانون اساسی است که بر اساس آن نظام شکل گرفته و کشور اداره می‌شود.

شکوری‌راد با بیان اینکه ما (حزب اتحاد ملت) با استفاده از تجربه‌های گذشته حزب را پایه‌گذاری کرده‌ایم گفت: ما می‌خواهیم آینده را رقم بزنیم. ما تجربه کرده‌ایم که روی اصول محکم باشیم ولی اجازه ندهیم حاشیه‌ها بر متن غلبه کند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، خاطرنشان کرد: ما آموختیم که با ارکان نظام تعامل کنیم ممکن است به لحاظ دیدگاهی با بعضی‌ها در ارکان نظام اختلاف نظر داشته باشیم اما ارکان را به رسمیت می‌شناسیم و چالشی نداریم و خود را پاسدار این ارکان می‌دانیم.

به گفته شکوری‌راد حزب اتحاد ملت با کسانی که در این ارکان حاضر هستند علی‌رغم اختلاف نظرها تعامل خواهد کرد و رویکرد این حزب تعامل سازنده با همه ارکان نظام است.

وی گفت: ما آموختیم ظرفیت موجود را پاس بداریم و همه اصلاح‌طلب‌ها را با هر درجه عیار متحد طبیعی خود بدانیم. ما دست همکاری به سمت همه اصلاح‌طلبان دراز می‌کنیم و رقیب هیچ اصلاح‌طلبی نیستیم و دیگر احزاب اصلاح‌طلب را همکار و همراه خود می‌دانیم و مسیر را به اتفاق آنها ادامه خواهیم داد.

شکوری راد در این نشست خبری مخالفان دیدگاه اصلاح‌طلبی را یک فرصت برای این جریان قلمداد کرد و گفت: دلیلی ندارد از مخالفت با مخالفان دست برداریم اما وقتی می‌توانیم رویکردی سازنده داشته باشیم و مخالفان را فرصت بدانیم به این سمت حرکت خواهیم کرد. ما امیدواریم بتوانیم قدم‌های محکمی برای آینده کشور برداریم.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با بیان اینکه این حزب طرح‌های نویی را به جامعه عرضه خواهیم کرد، اظهار داشت:‌ آینده را بر اساس رویکردها می‌سازیم و حزب اتحاد ملت به دنبال گشایشی که در انتخاب سال 92 پیش آمد و فرصت جدیدی ایجاد شد به این می‌اندیشد که فرصت‌های جدیدی را بر اساس این گزارش به دست آورد.

وی ادامه داد: حزب اتحاد یک ظرفیت جدید برای نیروهای سیاسی زبده جامعه که امکان این را نداشتند در یک سازمان گرد هم آیند ایجاد کرده به همین دلیل بعد از اعلام موجودیت تقاضای زیادی برای عضویت در این حزب داشتیم.

شکوری‌راد با بیان اینکه تقاضاها برای حزب اتحاد ملت ایران بسیار زیاد است، تصریح کرد: باید در سریع‌ترین زمان ممکن به این تقاضاها پاسخ بدهیم.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی‌ها می‌گویند که احزابی همچون اتحاد که دمادم انتخابات آغاز به کار کرده فعالیت انتخاباتی دارد بنابراین برنامه شما برای انتخابات مجلس چیست؟ گفت: ما زمان زیادی نداشتیم و حقیقتاً بحث انتخابات در حزب به صورت جدی مطرح نشده است.

وی خاطرنشان کرد: حرکت حزب اتحاد ملت ایران برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در چارچوب کلی حرکت اصلاح‌طلبان است و رقیب هیچ حزب اصلاح‌طلبی نیستیم. دست یاری به سوی همه این دوستان دراز می‌کنیم و معتقدیم اصلاح‌طلبان با این انسجام می‌توانند نقش به سزایی را در انتخابات پیش رو داشته باشند.

شکوری‌راد در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه بیش از یک سوم حزب اتحاد ملت را اعضای حزب منحله مشارکت تشکیل می‌دهند ونگاه این افراد به برخی از اعضای شورای مرکزی این حزب در مورد سلامت نظام انتخابات فتنه سال 88 و شورای نگهبان مشخص است. بنابراین دقیقاً تبیین کنید که آیا نظام انتخابات و شورای نگهبان را قبول دارید یا خیر و اگر قبول دارید چرا فتنه سال 88 را رقم زدید، گفت: باید از مسائل تلخ، شیرین و گذشته عبور کنیم.

وی افزود: رویکرد حزب ما رویکرد آینده است بنابراین حزب اتحاد در سال 88 وجود نداشته که الآن بخواهیم موضعی اتخاذ کنیم.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در مورد فتنه سال 88 از سوی خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، تصریح شد، گفت: ما از واژه‌ای که شما به کار می‌برید(فتنه) دریافت و تعریف روشنی نداریم و در متون ما فتنه تعریف نشده است.

شکوری‌راد تأکید کرد: ما حزبی هستیم که بنای خود را بر قانون گذاشتیم و هرچیزی که قانونی باشد بر آن تمکین می‌کنیم. ما نه تنها نظام جمهوری اسلامی را پاسداری می‌کنیم بلکه خود را پاسدار ارکان این نظام نیز می‌دانیم.

وی خاطرنشان کرد: ما مدعی هستیم که ارکان نظام باید به گونه‌ای عمل کند که اعتماد عمومی نسبت به آنها مخدوش نشود چرا که اگر مخدوش شود این خسارت متوجه کل نظام است، ما کمک خواهیم کرد این بی‌اعتمادی‌ها از بین برود و مردم به ارکان نظام اعتماد داشته باشند.

به اعتقاد دبیرکل حزب احتماد ملت ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 توجه ویژه‌ای از سوی ارکان نظام و مردم صورت گرفت که نتیجه آن متقاعد شدن مردم برای هجوم دوباره به صندوق‌های رأی بود. و این دستاورد، دستاورد انتخابات سال 92 بود و مجموعه دست‌اندرکاران انتخابات به این نتیجه رسیدن که به گونه‌ای عمل کنند تا اعتماد مردم برگردد.

وی تاکید کرد: ما نقطه آغاز حرکت خود را خرداد سال 92 می‌گذاریم. گذشته را به یاد نمی‌آوریم. به رخ نمی‌کشیم و به بحث نمی‌گذاریم و تلخی‌ها را تکرار نمی‌کنیم. چراکه کش دادن مسائل گذشته به نفع کشور نیست.

وی در مورد انتقادات به حزب اتحاد ملت نیز گفت: جهت‌گیری‌ها و تبلیغاتی که رقبای سیاسی حزب اتحاد صورت می‌دهند از نظر ما غیرطبیعی نیست چون آنها احساس می‌کنند و قطعا هم این گونه است یک تیم توانمند پا به عرصه گذاشته و آنها می‌خواهند به خودشان دلداری بدهند و یا می‌خواهند روحیه‌شان را از دست ندهند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اظهار کرد: برخی فشارهایی که به دستگاه‌ها وارد می‌کنند می‌خواهند تا این دسته‌ها را هراسناک و وادار کنند تا عقب‌نشینی کنند. ما از ابتدا هم می‌دانستیم مخالفان سرسختی داریم چون این یک حزب جدی و توانمند است و نیروهای زبده‌ای را در درون خود دارد.

شکوری‌راد با بیان اینکه صحیح نیست رقبا استدلال سیاسی در مقابل رقاب داشته باشند گفت: نباید با انگ، تهمت و برچسب زدن رقبای خود را از صحنه بیرون کرد. همه باید نسبت به کسانی که به لحاظ دیدگاهی مخالف با آنان مخالفند سعه‌صدر نشان بدهند و به جای از میدان به در کردن رقیب پایه‌های فکری خود را استحکام ببخشند.

به گفته شکوری‌راد علت سستی پایه‌های فکری برخی از احزاب به دلیل بهره‌برداری آنان از راه قدرت است که باعث شده کمتر به فکر تقویت درونی بیفتند.

وی در مورد رابطه حزب اتحاد ملت ایران با محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: حزب اتحاد ملت ایران خود را اصلاح‌طلب می‌داند و خاتمی را نیز رهبر اصلاحات و اعضای حزب ارتباط خوبی با آقای خاتمی دارند و رئیس دولت اصلاحات نیز پیام درخور توجهی به کنگره حزب ارسال کرد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران در مورد محدودیت انتشار خبر و تصویر رئیس دولت اصلاحات گفت؟: این محدودیت توجیه‌پذیر نیست. اگر قانونی باشد باید یک دادگاه صالحه طبق اصل 36 قانون اساسی رای را صادر کند که دراین صورت باید تفهیم اتهام نیز صورت گیرد.

وی ادامه داد: اگر محدودیتی نیز برای رسانه‌ها در مورد انتشار تصویر و خبر رئیس دولت اصلاحات وجود دارد تخلفی آشکار از قانون مطبوعات است چراکه طبق قانون مطبوعات نمی‌شود هیچ روزنامه‌ای را وادار به چاپ یک مطلب و یا وادار به عدم چاپ مطلبی کنند.

شکوری‌راد با بیان اینکه رئیس شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده است مصوبه ممنوع‌التصویری و خبری در مورد رئیس دولت اصلاحات وجود ندارد گفت: بنابراین محدودیت‌های اخیر باید یک روند قضایی باشد که اگر در مورد مطبوعات صدق کند باید مطبوعات شکایت صورت دهد که دراین صورت انفصال دو ماهه تا دو ساله از خدمات دولتی محکومیت آن است.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران تاکید کرد: اگر قضیه محدودیت مطبوعات نبوده پس باید موضوع قضایی باشد تا آقای خاتمی نیز دادگاهی نرفته بنابراین نمی دانیم چرا دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه چنین موضوعی را مطرح کرده‌اند.

شکوری‌راد در پاسخ به این پرسش که اگر کمیسیون ماده 10 احزاب صلاحیت برخی از اعضای شورای مرکزی حزب را رد کند چه واکنشی خواهید داشت گفت: ما به هر حال به قانون تمکین می‌کنیم و در مقابل قانون ایستادگی نخواهیم کرد.

وی افزود: ممکن است اعتراضی صورت دهیم اما رفتار ما قانونی خواهد بود و با کمیسیون ماده 10 و وزارت کشور تعامل می‌کنیم اما از اعضای شورای مرکزی خود نیز موردی را سراغ نداریم که روی آن انگشت بگذارند و بگویند صلاحیت ندارد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران با تاکید براینکه هیچ یک از اعضای حزب اتحاد مشمول آن ماده کمیسیون ماده 10 احزاب در مورد رد صلاحیت نیستند گفت: ما ابتدا سعی می‌کنیم مسئولان ذیربط را توجیه و در نهایت اگر اصرار داشتند ما به آنچه که وظیفه قانونی‌مان است عمل خواهیم کرد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی براینکه علی‌رغم فشارهای رسانه‌آی آیا فشارهای امنیتی و قضایی نیز داشته‌اید گفت: بخش عمده فشارها تبلیغی بوده که بسیاری از آن فروکش کرده است اما کسانی هم هستند که در پشت صحنه تدابیری برای این فشارها می‌اندیشند.

به گفته شکوری‌راد رسانه‌هایی نیز که این هجمه‌ها را به حزب اتحاد وارد کردند شاید تعریف درستی از کار خود ندارند. برخی از موارد گویای این است که افرادی برای جناح سیاسی مقابل کار را تدبیر می‌کنند و به نظر می‌رسد سردرگمی وجود دارد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران خاطرنشان کرد: در کنار هجمه‌های تبلیغاتی بعضا فشارهای امنیتی و قضایی وجود داشته است که ما فکر می‌کنیم جدی نیست چراکه پاسخگو هستیم و مشکلی نداریم و با دستگاه‌های امنیتی و قضایی تعامل خواهیم کرد و فکر می‌کنیم اگر توضیحاتی را ارائه کنیم از این موج تبلیغاتی عبور می‌کنیم و نگران نیستیم.

وی با ذکر این مطلب که ما آمده‌ایم که بمانیم نیامده‌ایم که برویم گفت: برای ماندن گاهی تعامل گاهی پاسخگویی و گاهی سکوت می‌کنیم و اینها دست به دست هم می‌دهد تا مسیر پیش پای خود را درست برداریم.

وی بسیاری از سرخط‌های فشار تبلیغاتی را از سوی افراطیون دانست و خاطرنشان کرد: افراطیون به حاشیه رانده شدند و انتخابات ریاست جمهوری سال 92 گواه این مطلب است. آنان حتی تجمعاتی را هم که اعلام کردند با اقبال روبرو نشد و شکست خورد.

شکوری‌راد با بیان اینکه معتقدند نباید خیلی نگران باشیم گفت: حزب اتحاد یک ظرفیت اصلاح‌طلبی مناسب است که طرف‌های مقابل می‌توانند آن را فرصت بدانند نه تهدید در جناح مقابل کسانی هم هستند که عاقلانه می‌اندیشند و این توجیهات را هم متوجه می‌شوند. بنابراین واکنش اصولگرایان معتدل در برابر حزب اتحاد یا سکوت بوده یا مثبت و فقط این افراطیون بودند که علی‌رغم تعداد قریب خود سر و صدا راه بیندازند.

دبیرکل حزب اراده ملت ایران در پاسخ به این پرسش که آیا شما بر این اصل اعتقاد دارید که حوادث سال 88 در قبل و بعد از دو مقطع سخنرانی تاریخی رهبر انقلاب تفکیک می‌شود، گفت: حوادث سال 88 نقطه‌نظرهای زیادی دارد و ممکن است بعضی از اعضای حزب اظهارنظرها و حرف‌هایی در این خصوص داشته باشند.

وی افزود: اظهارنظرها در مورد حوادث سال 88 مربوط به آن دوره است و ما کسی را وادار کرده‌ایم و نه می‌خواهیم که موضع خود را بیان کند. ما به این تقسیم‌بندی که شما گفتیم توجه‌ای نداشته‌ایم.

شکوری‌راد تصریح کرد: اگر بخواهیم سال 88 را تقسیم‌بندی کنیم نقطه عطف آن را می‌توانیم 22 خرداد سال 92 مثال بزنیم. چراکه ماجراهای قبل و بعد تفاوت دارد و ما براساس این نقطه عطف تحلیل‌ها را ابراز می‌داریم.

دبیرکل حزب اتحاد اراده ملت ایران معتقد است که ادامه مباحثی چون (فتنه سال 88) فقط کش دادن حوادث تلخ گذشته استو متاسفیم حبس و حصر مثل استخوان لای زخم باقی مانده و اجازه نمی‌دهد این زخم التیام یابد.

شکوری‌راد می‌گوید که باید جامعه باید به سمت حوادثی همچون مذاکرات هسته‌ای و توافق ایران با 1+5 برود که ظرف دو سال آینده این توافق نهایی و ظرفیت جدید جهانی و امیدی تازه برای مردم ایجاد کرده است. بنابراین کش دادن مسائل سا ل88 تلخ‌کامی را بر جا می‌گذارد.

وی در پاسخ به این پرسش که برنامه حزب اتحاد ملت ایران برای اطلاع جایگاه زنان در جامعه چیست اظهار داشت: زنان نیمی از جامعه ما هستند و طی سال‌های گذشته رشد قابل توجهی در موفقیت‌ها داشتند بنابراین در گذشته موقعیت زنان در مقایسه با مردان پایین بود الان قابلیت زنان برای به دست آوردن عرصه‌های مختلف بیش از گذشته است.

وی با بیان اینکه در انتخاب شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ترکیبی 25 درصدی از زنان توانستند کرسی‌ها را ترک کنند گفت: این جهش قابل ملاحظه‌ای براساس رای اعضای کنگره بود و به نظر من یک جهش مثبت تلقی می‌شد و بنده نیز معتقدم که در حفظ اتحاد فرصت‌های بیشتری برای زنان فراهم شود تا قابلیت خود را به مرحله ظهور برسانند.

دبیرکل حزب اراده ملت ایران با تاکید براینکه ما در مورد تهران قائل به تبعیض مثبت هستیم گفت: امروز کمپینی راه افتاده که باید 100 نماینده زن برای انتخابات آینده به مجلس راه یابند و من نیز این کمپین را تایید می‌کنم و به این کمپین می‌پیوندم. این امتیاز به زنان نیست بلکه برخوردار کردن جامعه از این توانمندی است.

ادامه دارد...

ارسال نظرات