خبرهای داغ:
المصری الیوم بررسی کرد؛

تمایلات قاهره برای نزدیک شدن به دمشق و مانعی به نام عربستان

یک رسانه مصری از تمایل مقامات این کشور برای نزدیک شدن به سوریه و مخالفت و وجود مانعی به نام عربستان سعودی در این زمینه خبر داد.
کد خبر: ۸۵۶۳۰۷۶
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰

به گزارش بسیج، روزنامه المصری الیوم، در گزارشی از نزدیک شدن دیدگاه‌های مصر-سوریه با توجه به بازدید هیئت رسانه‌ای مصر که اخیرا از سوریه بازدید کرد و اخباری از تماس‌های محرمانه میان قاهره و دمشق خبر داد.

این رسانه مصری نوشت: این هیئت با مسئولان سوری از جمله محمد اللحام رئیس مجلس سوریه و وزیر خارجه دیدار و از لاذقیه، طرطوس،حمص و دمشق بازدید به عمل آوردند.

مصری الیوم نوشت: به نظر می‌رسد سعودی‌ها از این نزدیکی زیادی راضی نیستند و در برابر آن ایستاده اند. اما دیدار هیئت رسانه‌ای سوری به دعوت وزارت اطلاع رسانی سوریه بود و مقامات مصری در این زمینه دخالتی نکردند و اصحاب رسانه می توانستند بپذیرند یا نپذیرند.

این رسانه مصری بیان کرد: سوری‌ها از اینکه تصمیم محمد مرسی برای کاهش سطح روابط میان دو کشور از سطح سفیر به کاردار تاکنون به قوت باقی مانده است و تغییری در این موضع به عمل نیامده است و اینکه قاهره میزبان مخالفان سوری بود بدون اینکه از نظام سوریه به عنوان طرف موثر دعوتی به عمل آید رنجش خاطر دارند و این گلایه‌ای بجا است.

مصری الیوم می نویسد: قاهره باید در دمشق نقش آفرینی کند و این نقش کاملا پرنگ باشد؛ زیرا نقش کنونی مصر قابل توجیه و راضی کننده نیست و در شان مصر و جایگاه منطقه‌ای آن نیست.

این رسانه مصری بیان کرد: در میان هیئت رسانه‌ای که از سوریه بازدید کردند برخی از روزنامه نگاران موسسه الاهرام و الاخبار و نیز برخی شبکه‌های خصوصی حضور داشتند. الاهرام گفتگویی با ولید المعلم وزیر خارجه سوریه انجام داد و این با گذشت چهال سال برای اولین بار در نوع خود محسوب می شود. این می تواند در باطل کردن تصمیم محمد مرسی در کاهش روابط با سوریه و قرار دادن مصر در یک جبهه واحد علیه تروریسم به همراه سوریه موثر واقع شود.

طارق فهمی استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره به مصری الیوم گفت: تماس‌های محرمانه‌ای میان قاهره و دمشق به دور از چشم رسانه‌های سوری و مصری در جریان است و می‌توان آن را روندی اعلام نشده نامید. تماس‌ها در پشت پرده است و مصر ماموریت بزرگی برای حفظ سوریه دارد. دیدار رسانه‌ای موضوع جدیدی نیست.

مصری الیوم نوشت: بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در گفتگو با شبکه المنار در هفته قبل از ارتباط میان سوریه و مصر که حتی در دوره مرسی هم قطع نشد و ارتباط میان طرفین در هفته گذشته در سطوح امنیتی خبر داد.

ولید المعلم وزیر خارجه سوریه نیز مواضع بشار اسد را مورد حمایت قرار داد و از همکرای امنیتی که میان قاهره و دمشق است و مقدمه ای برای عادی سازی روابط میان دو کشور است سخن گفت.

المصری الیوم نوشت: همزمانی اظهارات بشار اسد با بازدید هیئت رسانه‌ای، رایزنی‌های پنهان را علنی کرد. مصر اجازه سقوط سوریه را نمی‌دهد و موضع آن همانند روسیه عدم سقوط سوریه و عدم تسلط گروه‌های مسلح بر آن است.

این رسانه نوشت: رایزنی میان دو طرف در آینده بیشتر خواهد شد. محمد مرسی که روابط با سوریه را قطع کرد و سفارت سوریه در قاهره را بست و کاردار مصر از سوریه را فرا خواند همگام با ترکیه اردوغانی و رژیم های حوزه خلیج فارس حرکت کرد. در حال حاضر بحث برقراری روابط دیپلماتیک بعید است و هنوز برای بازگشت سفیران زود است.

حازم حسنی استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره به مصری الیوم گفت: سعودی ها ضد بشار اسد هستند و ادامه حکومت وی را نمی پذیرند و خواستار ساقط کردن وی در اسرع وقت هستند. ریاض با هر طرحی که اسد در بدنه حکومت باقی بماند مخالف است.

المصری الیوم می نویسد: قاهره نگران حضور گروه‌های مسلح در سوریه است و از فروپاشی سوریه نگران است؛ زیرا بر امنیت ملی آن تاثیر می گذارد و از همین رو حامی سوریه است.اما نکته ای که نباید پوشیده بماند استقلال تصمیم گیری مصر با توجه به نیاز مالی به سعودی دارد، است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار