مدیر جهاد کشاورزی مشگین شهر/

روش‌های نوین آبیاری در مشگین شهر ترویج می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشگین شهر گفت: در راستای مصرف بهینه منابع آب کشاورزی و همچنین افزایش راندمان آب، روش‌های نوین آبیاری قطره‌ای و بارانی در شهرستان ترویج می‌شوذ.
کد خبر: ۸۵۶۴۴۹۷
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، احمد شهریار، در حاشیه بازدید از طرح‌های کشاورزی مشکین شهر و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و بحران آب در کشور و در راستای ترویج روش‌های نوین آبیاری به کشاورزان، چهار پروژه به مساحت 28 و نیم هکتار و با مجموع اعتباری حدود 300 میلیون تومان در هفته دولت به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به ترویج پایه‌های کوتاه در بین باغداران تصریح کرد: راه اندازی باغ مکانیزه به مساحت 12 هکتار همراه با آبیاری تحت فشار جزو اقدامات اساسی جهاد کشاورزی برای بهره برداران بود که با هدف ترویج پایه های کوتاه سیب و بعضی پایه‌های رویشی در گلابی و آلو با آبیاری قطره‌ای، استخر ذخیره و خطوط انتقال آب کشاورزی همراه با برق رسانی انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی مشگین شهر تصریح کرد: روش پایه‌های کوتاه مقوله جدیدی در کشاورزی است که به جهت سازگاری با شرایط جوی و بازدهی زود هنگام و همچنین برخورداری از محصول با کیفیت جزو اولویت های ترویج برای باغداران قرار گرفته و باغداران با استقبال از این روش شاهد خروجی محصول مرغوب می‌شوند.

شهریار از افتتاح مرکز جهاد کشاورزی در شهر لاهرود خبر داد و گفت: به منظور آموزش بهره برداران و ایجاد ارتباط کشاورزان با مرکز ایستگاه تحقیقات کشاورزی، این مرکز بنابه همت و درخواست اهالی مشگین شرقی و همکاری مسئولان استانی و شهرستانی با پنج نفر کارشناس کشاورزی افتتاح و آماده ارائه خدمت به مردم شده است.

وی با اشاره به افتتاح 69 پروژه کوچک و بزرگ در جهاد کشاورزی افزود: با حضور استاندار اردبیل، فرماندار و امام جمعه شهرستان مشگین شهر بهسازی کانال‌های روستایی شهرستان، حفر، تجهیز و برق رسانی هفت چاه کشاورزی،16 لایروبی و مرمت قنوات سطح شهرستان، افتتاح دو استخر کشاورزی در جاده روستای بارزیل و کور بلاغ با اعتبار 2 میلیارد و 600 میلیون تومان از محل اعتبارات دولتی در هفته اخیر به بهره برداری رسید.

مدیر جهاد کشاورزی مشگین شهر گفت: آب کشاورزی روستای بارزیل به دلیل نداشتن بهداشت کافی برای آبیاری مناسب نبود که در دو سال اخیر برای تامین آب کشاورزی چاه احداث کرده بودیم و امسال مجددا با حفر چاه عمیق 75 متری با برق رسانی، تجهیز و خط انتقال و یک استخر بتنی 1900 متر مکعبی جهت بهره برداری کشاورزان راه اندازی شد.

شهریار گفت: این دو استخر بخش مهمی از باغات روستای بارزیل و کوربلاغ را پوشش می‌دهند که اگر اهالی سیستم آبیاری سنتی را به روش آبیاری قطره ای تغییر دهند این سطح به دو برابر افزایش می‌یابد.

وی از راه اندازی یک واحد پروار بندی بره در مشگین غربی خبرداد و گفت: این واحد با ظرفیت پروار بندی 400 رأس بره و تولید 10 تن گوشت قرمز در پایان هر دوره با سرمایه گذاری 600 میلیون تومان با حضور فرماندار مشگین شهر افتتاح شد.

مدیر جهاد کشاورزی مشگین شهر گفت: سرمایه گذاری های انجام شده در بخش کشاورزی شهرستان با تأمین اعتبار دولتی برای پروژه‌های عمرانی و سرمایه گذاری بخش خصوصی با مشارکت دولت و ارائه تسهیلات به بخش خصوصی در سطح شهرستان انجام شده است.

ارسال نظرات