کدام بانک در نیاوران ساخت و ساز می‌کند+ عکس

وسوسه کسب سود در ساخت و ساز، پای یک بانک خصوصی دیگر را به منطقه نیاوران کشاند، برآورد می‌شود زمین این مجتمع، حدود شش هزار مترمربع باشد
کد خبر: ۸۵۶۴۵۰۸
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، جدال نفس گیر میان بانک ها،برای گسترش دامنه ساخت و ساز ابنیه های تجاری و اداری خود در مرغوبترین نقطه تهران، یعنی شمیرانات، این بار مجتمع "تجاری و اداری نیاوران"، در نقطه ای با چشم انداز عالی به دورترین نقطه پایتخت  و درکرانه سلسله جبال البرز جنوبی.

بنا به این گزارش ،پرونده ساخت و ساز مجتمع تجاری و اداری نیاوران، دومین پرونده از سری پرونده های هجوم بانک های خصوصی کشور برای ساخت وساز در منطقه یک تهران بوده که مورد کند و کاو قرار می گیرد.

بانکی که از قرار معلوم، لیستی بلند بالا از شرکت های مختلف با فعالیت های متفاوت را در سرلیست خود مردف ساخته که طبق آمار، تعداد آنها هم به عدد 25 رسیده است.

پیشتر، مدیرعامل بانک مورد اشاره که "پروژه تجاری و اداری نیاوران" تحت مدیریت شرکت توسعه انبوه سازی همین بانک که درحال ساخت ساز بوده در گفتگویی با نسیم، تمام قد از بنگاهداری توسعه محور بانک ها دفاع کرده و اذعان داشته که اگر بانکهابنگاه داری نکند، ورشکسته خواهند شد!

به نظر میرسد، بانک مذکور، در واپسین روزهای شهریور ماه سال 84 مجوز خود را از بانک مرکزی گرفته و فعالیت خود را نیز با سرمایه ای  350 میلیارد تومانی کلید زده باشد.

نتیجه بررسی ها نشان داده که عمده  فعالیت های شرکت های تحت پوشش بانک مذکور، حول وحوش ساخت و ساز  متمرکز بوده، هرچند که در لیست بلند بالای شرکت های این بانک، هلدینگ هایی از جنس معدن و انرژی نیز به خوبی خود نمایی می کنند.

با اینهمه،مجتمع تجاری و اداری نیاوران که برآورد می شود،در زمینی به مساحت شش هزار متر مربع و تحت مدیریت شرکت توسعه انبوه سازی، یعنی همان شرکتی که درحال حاضر، ریاست هیات مدیره آن را هم یکی از وزرای اسبق مسکن برعهده دارد درحال ساخت وساز  بوده که اکنون هم در میانه راه بوده و احتمال آن می رود که تاریخ رونمایی از بنای به اتمام رسیده آن در 25 مهرماه  دو سال دیگر  باشد.

با این حساب، چنانچه طبق برآوردها زمین مجتمع تجاری و اداری نیاوران، همان شش هزار مترمربع بوده می توان نتیجه گیری  کرد که با محاسبه قیمت پایه هر متر مربع زمین به بهای  30 میلیون تومان در منطقه نیاوران،صرف نظر از  قیمت چندین میلیاردتومانی ساخت، قیمت زمین این مجتمع دستکم  180 میلیارد تومان خواهد بود.

این مجتمع تجاری و اداری در مجموع دارای  15 طبقه  خواهد بود که شش طبقه آن درزیر زمین، چهار طبقه آن اداری، چهار طبقه دیگر تجاری و یک طبقه آن نیز به همکف اختصاص یافته است.

گمان می رود، شرکت توسعه انبوه سازی بانک پیش تر گفته،کلنگ اجرای  این طرح را در 25  مهرماه سال  92  به زمین زده باشد.

کمی قبلتر،مدیر عامل این بانک، درگفتگو یی با نسیم، اذعان داشته است که  بانک تحت امر او، طبق عقود اسلامی، برای انبوه سازان تامین منابع مالی کرده وگفته است که شرکت انبوه سازی بانک او، فقط با هدف مشارکت وتامین منابع مالی انبوه سازان  همکاری  می کند وافزوده است که  بانک متبوع او ساخت وساز نمی  کند.

با اینهمه، نمی توان انکار کرد که عرصه ساخت و ساز ازسال ها قبلتر، یکی ازسود آورترین و وسوسه انگیز ترین نقاط تمرکز  فعالان اقتصادی، به ویژه بانک ها و موسسات اعتباری بوده که به عبارت بهتر، این بانک ها بوده اند که بخش  مهمی از سود غیرعملیاتی خویش را از محل سرمایه گذاری  در عرصه  ملک وساخت وسازکسب می کنند.

پس با وجود رد این فرضیه از ناحیه بخشی از مدیران عامل بانک ها دایر بر عدم حضور بانک متبوع آنها در عرصه ساخت وساز و سرمایه گذاری در ملک، براستی فلسفه حضور بانک های  خصوصی درزمینه ساخت و ساز مجتمع های تجاری  واداری در چیست؟

هرچندکه نمی توان انکار کردکه حضور آنها در بسترساخت وساز، در عین فراهم آوردن زمینه جابجایی شدید بهای زمین وساختمان در تهران،با کسب سود سرشارهم  گره خورده به ویژه آنکه در بزنگاه های سرازیر شدن  نقدینگی  درعرصه مسکن ودلالی آن، این بانک ها هستند که  بیش از هر فرد ومجموعه ای در جایگاه متهم ردیف اول سرمایه گذاری در  ساخت وساز و جابجا کردن قیمت ملک قرار خواهند گرفت.

بنا به این گزارش، کمتر ازسه ماه قبل،  هم پرونده دیگری از ساخت وسازشرکت سرمایه گذاری وابسته به یک بانک خصوصی دیگر را گشودکه درآن مورد،بانکی (ا) درگوشه دیگری ازمنطقه "یک" پایتخت،بی سرو صدا در حال ساخت و ساز یک مجتمع تجاری  وفرهنگی است.

طبق اعلام برخی از بنگاههای مشاور املاک واقع درمنطقه یک،تا اکنون پنج بانک خصوصی برای خرید املاک مرغوب و با متراژهای بالا بدان ها سفارش خرید داده اند، البته یکی از شیوه های پیشنهادی  این بانک ها، خرید ملک مورد نظر با 20 درصد قیمت بالاتر از نرخ پیشنهادی سایرین در این منطقه بوده،به شرط آنکه فروشنده ملک ، دستکم وجه ملک فروخته شده خود را یکسال در بانک خریدار سرمایه گذاری کند.

ارسال نظرات