معاون صنایع دستی کشور مطرح کرد

ابراز تأسف از بی‌مهری دولت‌ها به استاد فرشچیان

معاون صنایع دستی کشور، از بی‌مهری دولت‌ها در اجابت درخواست‌های استاد فرشچیان ابراز تأسف کرد.
کد خبر: ۸۵۶۵۰۲۴
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴

به گزارش بسیج، بهمن نامور مطلق در مراسم رونمایی از دو اثر استاد فرشچیان به نام‌های آسمان چهارم و شام غریبان با بیان اینکه هر اثر تازه استاد فرشچیان یک رخداد بزرگ است، گفت: هر خلق این استاد بزرگوار یک نوزایی هنری و هر رونمایی از نقاشی‌هایش یک مکاشفه گروهی است و نقاشی استاد فرشچیان بیان ضمیر ناخودآگاه ماست. یعنی جایی که ما حال خود را متوجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه فرشچیان مضامین گروهی را به اسطوره تبدیل می‌کند تصریح کرد: وی خالق متن‌های بزرگ عصر ماست؛ متن‌هایی که به دلیل تکثیر فراوانشان به اسطوره متن تبدیل شده‌اند و بسیاری منتظر هستند تا استاد اثری تازه بیافریند تا آن را با بیان خویش در بوم‌های چوبی یا فلزی، نساجی یا سنگی، کاغذی یا مجازی بازتولید و تکثیر کنند. 

نامور مطلق ادامه داد: آثاری مانند عصر عاشورا و ضامن آهو در زمره تکثیریافته‌ترین آثار نقاشی در طول تاریخ هستند که با زایش هر اثر استاد فرشچیان بی‌شک هزاران اثر دیگر ساخته می‌شوند و یک جریان شکل می‌گیرد. گویا او پیش از آن حادثه‌ها را می‌بیند و بهتر از همه حکایت می‌کند و دیر آمده‌های حادثه به بازگویی همان حکایت ناچارند.

معاون صنایع دستی کشور ادامه داد: این استاد اسطوره‌ساز خود به اسطوره تبدیل شده است زیرا فرشچیان خودش موضوع نقاشی و شعر شده و بارها روایتش تکثیر شده است و در دنیا و دوران فقر و خشکسالی اسطوره‌ها که به سرگشتگی جوانان انجامیده وی الگوی هنر در معنای گسترده آن است.

وی اضافه کرد: فرشچیان حاصل جمع مانی، کمال‌الدین بهزاد، سلطان محمد تبریزی و علیرضا عباسی است و وی کلانتر مکتب نوین نگارگری و سند پویایی و شکوفایی هنرهای ایرانی در دوره معاصر است.

نامور مطلق افزود: آثار فرشچیان در عین سادگی هزاران لایه دارند و مردم عامی بهره خویش می‌برند و حکیمان ژرف‌اندیش در آن غرق می‌شوند. وی به نقاشی قابلیت بی‌پایانی بخشیده است غزل‌ می‌خوانند و قلم‌گیرها حماسه می‌سرایند.

معاون صنایع دستی کشور خاطر نشان کرد: در آثار این استاد نوآوری و اصالت، خیال و واقعیت،  با هم ترکیب شده‌اند و عارفان آن را آیینه‌ای صاف می‌بینند و عاشقان روایت دل مهجور خویش می‌پندارند. همچنین هنرمندان سرمشقی بی‌نظیر تصور می‌کنند و تجار آن را گنجی تاریخی می‌خوانند. منتقدان اثرش را نقد نمی‌کنند بلکه با اثرش نقل می‌شوند.

وی اضافه کرد: این شخصیت نازنین و فرهیخته پیر و مرشدی که کشورهای همسایه غبطه داشتنش را می‌خورند چند خواهش نه برای خودش بلکه برای فرهنگ و هنر جامعه دارد. خواهش‌هایی که اگر از هر کشوری کرده بود تا به حال محقق می‌شد.

نامور مطلق خاطر نشان کرد: اولین خواهش استاد راه‌اندازی دانشگاه هنرهای ایرانی برای حفظ هویت جامعه است که متاسفانه بیش از یک دهه در پیچ و خم بروکراسی گیر کرده است و دومین درخواست استاد یک موزه بزرگ برای صنایع دستی است که متاسفانه همان موزه کوچکش در کاخ سعدآباد نیز در دولت‌های پیشین تعطیل شد و هنوز احیاء نشده است.

ارسال نظرات