به گزارش بسیج، بهمن نامور مطلق در مراسم رونمایی از دو اثر استاد فرشچیان به نامهای آسمان چهارم و شام غریبان با بیان اینکه هر اثر تازه استاد فرشچیان یک رخداد بزرگ است، گفت: هر خلق این استاد بزرگوار یک نوزایی هنری و هر رونمایی از نقاشیهایش یک مکاشفه گروهی است و نقاشی استاد فرشچیان بیان ضمیر ناخودآگاه ماست. یعنی جایی که ما حال خود را متوجه میشویم.
وی با بیان اینکه فرشچیان مضامین گروهی را به اسطوره تبدیل میکند تصریح کرد: وی خالق متنهای بزرگ عصر ماست؛ متنهایی که به دلیل تکثیر فراوانشان به اسطوره متن تبدیل شدهاند و بسیاری منتظر هستند تا استاد اثری تازه بیافریند تا آن را با بیان خویش در بومهای چوبی یا فلزی، نساجی یا سنگی، کاغذی یا مجازی بازتولید و تکثیر کنند.
نامور مطلق ادامه داد: آثاری مانند عصر عاشورا و ضامن آهو در زمره تکثیریافتهترین آثار نقاشی در طول تاریخ هستند که با زایش هر اثر استاد فرشچیان بیشک هزاران اثر دیگر ساخته میشوند و یک جریان شکل میگیرد. گویا او پیش از آن حادثهها را میبیند و بهتر از همه حکایت میکند و دیر آمدههای حادثه به بازگویی همان حکایت ناچارند.
معاون صنایع دستی کشور ادامه داد: این استاد اسطورهساز خود به اسطوره تبدیل شده است زیرا فرشچیان خودش موضوع نقاشی و شعر شده و بارها روایتش تکثیر شده است و در دنیا و دوران فقر و خشکسالی اسطورهها که به سرگشتگی جوانان انجامیده وی الگوی هنر در معنای گسترده آن است.
وی اضافه کرد: فرشچیان حاصل جمع مانی، کمالالدین بهزاد، سلطان محمد تبریزی و علیرضا عباسی است و وی کلانتر مکتب نوین نگارگری و سند پویایی و شکوفایی هنرهای ایرانی در دوره معاصر است.
نامور مطلق افزود: آثار فرشچیان در عین سادگی هزاران لایه دارند و مردم عامی بهره خویش میبرند و حکیمان ژرفاندیش در آن غرق میشوند. وی به نقاشی قابلیت بیپایانی بخشیده است غزل میخوانند و قلمگیرها حماسه میسرایند.
معاون صنایع دستی کشور خاطر نشان کرد: در آثار این استاد نوآوری و اصالت، خیال و واقعیت، با هم ترکیب شدهاند و عارفان آن را آیینهای صاف میبینند و عاشقان روایت دل مهجور خویش میپندارند. همچنین هنرمندان سرمشقی بینظیر تصور میکنند و تجار آن را گنجی تاریخی میخوانند. منتقدان اثرش را نقد نمیکنند بلکه با اثرش نقل میشوند.
وی اضافه کرد: این شخصیت نازنین و فرهیخته پیر و مرشدی که کشورهای همسایه غبطه داشتنش را میخورند چند خواهش نه برای خودش بلکه برای فرهنگ و هنر جامعه دارد. خواهشهایی که اگر از هر کشوری کرده بود تا به حال محقق میشد.
نامور مطلق خاطر نشان کرد: اولین خواهش استاد راهاندازی دانشگاه هنرهای ایرانی برای حفظ هویت جامعه است که متاسفانه بیش از یک دهه در پیچ و خم بروکراسی گیر کرده است و دومین درخواست استاد یک موزه بزرگ برای صنایع دستی است که متاسفانه همان موزه کوچکش در کاخ سعدآباد نیز در دولتهای پیشین تعطیل شد و هنوز احیاء نشده است.