رئیس شورای عالی استان‌های کشور/

ممنوعیت ورود شورا به هیئت رئیسه نظام مهندسی غیرقانونی است

رئیس شورای عالی استان‌های کشور گفت: قانون برای ورود شورا به هیئت رئیسه نظام مهندسی ممنوعیتی قائل نشده و شوراها می‌توانند در راستای کسب رأی به هیئت رئیسه نظام مهندسی ورود پیدا کنند.
کد خبر: ۸۵۶۵۶۷۲
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، غلامرضا بصیری‌پور، در نشست با شوراهای استان، فرماندار، بخشداران، شهرداران و شوراهای بخش شهرستان مشگین‌شهر اظهار داشت: بخشنامه صادره از سوی وزیر راه و شهرسازی کشور در مورد ممنوعیت ورود شورا به هیئت مدیره نظام مهندسی مغایر با قانون اساسی است و شوراهای عضو نظام مهندسی می‌توانند طبق قانون از حق ورود به نظام مهندسی برخوردار باشند.

وی تصریح کرد: در چارچوب اصل 9 قانون اساسی تمام اصول و وظایف از یکدیگر تفکیک شده و در این راستا شورا به عنوان ارکان تصمیم گیری کشور و نزدیکترین پل ارتباطی مسئولان با مردم است که از دغدغه های ریز و درشت مردم آگاه بوده و در راستای ساماندهی خواسته های مردم تلاش می کند و حضور این قشر مردمی در نظام مهندسی کشور نیز می تواند به نفع امور و مصلحت کشور باشد.

بصیری‌پور با بیان اختیارات شوراها افزود: در 12 سال گذشته بحث افزایش اختیارات شورا مطرح می شد اما در 6 ماه اخیر تلاش های زیادی در راستای افزایش اختیارات شورا انجام شده به طوری که توان اجرایی شورا 30 درصد افزایش یافته و متخصصان شورا در حوزه شهرسازی و خدمات شهری سه برابر نسبت به سال های گذشته خدمت رسانی شده است.

رئیس شورای عالی استان‌های کشور گفت: هم اکنون 117 هزار عضو شورا در سراسر کشور داریم که 3 هزار نفر خانم هستند و از این تعدا 35 هزار شورای روستا، یک هزار و 230 نفر شورای شهر، 160 نفر شورای بخش، 450 نفر رئیس شورای شهرستان بوده که امیدواریم با شورای یاری و شورا باوری در سال همدلی و همزبانی در راستای توسعه کشور و کسب رضایت مردم گام برداریم.

وی با اشاره به اصل دوم قانون اساسی بیان کرد: با دسترسی به این اصل قانون، شورا می تواند به مجلس طرح بدهد و تعامل مثبتی با دولت برقرار کند چرا که یکی از وظایف شورا تعامل و همکاری با دولت است به شرطی که دخالت در کار دولت محسوب نشود و در راستای توسعه کشور باشد.

رئیس شورای عالی استان های کشور از ارائه تسهیلات وزارت نیرو به شهرداران خبر داد و گفت: با توجه به اینکه زباله تهدیدی بزرگ برای شهرستان ها محسوب می شود وزارت نیرو قول مساعد داده تا برق تولیدی حاصل از سوختن زباله‌ها را از شهرداران خریداری کند و ما نیز برای شهرداران، دهیاران و بخشداران همایش‌ها و برنامه هایی را تدارک دیده ایم.

بصیری‌پور به منظور کمک به شورا اظهار کرد: در این راستا مصمم هستیم برنامه توسعه پایدار را در روستاها برگزار کنیم و با توجه به خواسته شوراها کلاس آموزشی در سراسر کشور برای شوراهای شهر و روستا برگزار می‌کنیم.

وی دولت را یاور شوراها خواند و گفت: دولت آمادگی همکاری مثبتی را با شوراها دارد و شوراها را به عنوان پل ارتباطی مسئولان ارشد کشوری با مردم می داند و جایگاه والایی برای شوراها قائل است و ما نیز برای فعال تر شدن شوراها جشنواره شوراهای برتر را برگزار می کنیم و از شوراهای پر تلاش و ساعی تجلیل می کنیم.

رئیس شورای عالی استان‌های کشور با اشاره به مشکل بیمه شوراها تصریح کرد: با توجه به ورود در کمسیون کلان شهرها، با طرح 100 موضوع در این کمسیون ها مشکل بیمه شوراها را پیگیری خواهیم کرد و در مورد مشکلات قضایی شوراها نیز با دادستان کل کشور گفت‌وگو خواهیم داشت و امیدواریم خروجی مثبتی را مشاهده کنیم.

وی افزود: نقش شوراها در جمع اعتبارات شهرداران به وضوح دیده می شود طوری که 135 هزار میلیارد تومان به شهرداران بالای 200 هزار نفر در کشور از مهم ترین نقش شوراها است.

بصیری‌پور بیان کرد: در بحث انتخابات شوراها باید هوشیارانه عمل کنند و وارد بحث های حاشیه و اختلاف برانگیز نشوند چرا که سیاست زدگی آفت یک شهر است و می تواند بر روند توسعه شهرستان تأثیر منفی بگذارد.

رئیس شورای عالی استان‌های کشور از برگزاری همایش شوراهای شهرستان در مشهد خبر داد و گفت: تا 20 روز دیگر این جلسه در مشهد برگزار می شود که روسای شورای شهرستان ها باید با یک طرح آماده در این جلسه حضور داشته باشند و ما با سه طرح آماده در این جلسه حاضر خواهیم بود که تغییرات اساسی را در امور مردم ایجاد می کند.

ارسال نظرات