مدیر عملیات پزشکی حج خبر داد

سلامت ۱۶ روزه حجاج ایرانی در عربستان بدون ابتلا به "کرونا"

مدیر عملیات پزشکی حج از سلامت ۱۶ روزه حجاج ایرانی در عربستان بدون ابتلا به ویروس"کرونا و مرس" خبر داد.
کد خبر: ۸۵۶۵۹۷۲
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳

به گزارش بسیج، حدود 16 روز از اعزام حجاج ایرانی به خانه خدا می‌گذرد، و از قبل از اعزام تاکنون تیم‌های بهداشتی و درمانی مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر مشغول فعالیت و خدمت‌رسانی هستند، در این رابطه پیرحسین کولیوند درباره آخرین وضعیت ویروس«کرونا» گفت: این ویروس به سیستم تنفسی حمله می‌کند و به‌تدریج این سیستم را از کار می‌اندازد. از علائم ابتلا به این بیماری می‌توان به سرفه و تب شدید که به التهاب ریه و نارسایی کلیه منجر می‌شود،‌ اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد تاکنون واکسنی برای جلوگیری از ابتلای به آن ساخته نشده است.

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در تشریح ویروس کرونا عنوان کرد: باید بگویم که ویروس‌های کرونا، ویروس‌هایی هستند که اکثر افراد در طول زندگی‌شان به آن مبتلا می‌شوند. در واقع ویروس‌های انسانی کرونا معمولاً منجر به بیماری‌های خفیف تا نیمه شدید شبکه تنفسی فوقانی می‌شوند.

وی گفت: تماس با شتر یا مصرف لبنیات شتر از راه‌های انتقال و شیوع این بیماری است که از سال 2012 در عربستان مشاهده شد، اما عمده موارد انتقال این بیماری در عربستان و در بیمارستانها صورت گرفته است.

کولیوند درخصوص چگونگی ابتلا به این بیماری نیز گفت: تاکنون درباره راه‌های شیوع ویروس‌های انسانی کرونا مطالعات چندانی صورت نگرفته است، با این حال احتمال دارد که ویروس‌های انسانی کرونا از یک فرد مبتلا به فردی دیگر، از طریق هوا و به‌وسیله عطسه یا سرفه و تماس نزدیک فردی مانند لمس کردن یا دست دادن انتقال یابد. همچنین این ویروس‌ها ممکن است از طریق لمس اشیا یا سطوح آلوده و سپس تماس با دهان، بینی یا چشم نیز انتقال یابد.

معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر افزود: این بیماری در افرادی که عارضه قلبی یا سیستم‌های ایمنی ضعیف دارند و افراد مسن شایع‌تر است.

مدیر عملیات پزشکی حج در خصوص محافظت از بدن در برابر این بیماری نیز پاسخ داد: در حال حاضر واکسنی برای حفاظت از افراد در برابر ابتلا به ویروس انسانی کرونا وجود ندارد، ولی افراد برای پیشگیری از این بیماری می‌توانند دستها را چندین بار در طول روز با آب و صابون بشویند، به چشم‌ها، بینی و دهانشان دست نزنند و از تماس نزدیک با افراد مبتلا خودداری کنند.

کولیوند در خاتمه اذعان داشت: با ذکر همه این مطالب و آموزش‌ها و با پایش دائمی و مستمر وضعیت این بیماری، خوشبختانه هیچ موردی از بیماری در بین زائران ایرانی دیده و ثبت نشده است.

مدیر عملیات پزشکی حج با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا در عربستان فقط در شهر ریاض گزارش شده است، خاطرنشان کرد: تیم فوق تخصصی مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر به‌صورت دائمی، وضعیت این بیماری را در بین زائران ایرانی را رصد می‌کند.

ارسال نظرات