جعفر ابراهیمی شاهد:

ناشران کودک و نوجوان به چاپ کتاب‌های لوکس تمایل پیدا کرده‌اند

نوینسده کودک و نوجوان معتقد است که ناشران کودک و نوجوان امروز بیشتر متمایل به چاپ کتاب‌های لوکس شده‌اند،‌ این در حالی است که در کتابخانه‌های عمومی نیز اغلب کتاب‌ها مذهبی و تاریخی است و ادبیات حجم کمتری را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۸۵۶۶۲۱۷
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴

به گزارش بسیج، جعفر ابراهیمی(شاهد) نویسنده ادبیات کودک و نوجوان درباره کتاب سازی‌ها در نشر کودک و نوجوان گفت: این نوع کتاب‌ها بیشتر جنبه سودآوری دارد و گاهی هم دیده شده متون قدیمی را برمی‌دارند و به زبان ساده تبدیل می ‌نند و عنوان کتاب را بر آن می‌نهند، درحالیکه این کتابسازی نیست. زیرا زحمت زیادی برای تهیه آن کشیده نشده است.

این نویسنده کودک گفت: اگر فکر مثبتی به دنبال این کتاب سازی‌ها باشد و با اصول و شناخت دنیای کودکان و نوجوانان ساخته شده باشد قطعاً کاری ارزنده خواهد بود.

ابراهیمی ادامه داد: برخی معتقدند نباید کتاب را به صورت کالا و اسباب بازی درآورد، درحالیکه برای گروه سنی پایین برای اینکه کودکان به کتاب خواندن علاقه‌مند شوند خوب است کتاب‌هایی با این محتوا داشته باشیم.برخی کتاب‌ها شکلی سه بعدی دارند که برای کودکان بسیار جالب است زیرا به کودکان خلاقیت می‌دهد و بسیار بهتر از وسائلی مانند آی پد و تلفن است، زیرا به واسطه آن وقت کودکان نیز بیهوده هدر نمی‌رود و از نظر جسمی هم آسیب نمی‌بینند.

این نویسنده کودک با بیان اینکه باید کمتر به آمار و ارقام فکر کنیم گفت: معمولاً دولت‌ها بیشتر دوست دارند آمار بدهند درحالیکه باید به این نکته توجه داشته باشیم که تا کتابی تجدید چاپ و وارد جامعه نشود مردم آن را نمی‌خوانند.یکی از دلایلی که در دهه 60 کودکان بیشتر کتاب می‌خواندند. این بود که حق انتخاب بیشتری داشتند، زیرا تیراژ کتاب بالا بود، اما امروز دیگر کتابی تجدید چاپ نمی‌شود. ضمن اینکه ناشران هم به سمت چاپ کتاب های لوکس رفته‌اند.

وی همچنین تصریح کرد: امروز در کتابخانه‌های ما بیشتر کتاب‌های مذهبی و تاریخی دیده می‌شود و کتاب های ادبی تعدادشان بسیار کم است در حالیکه ادبیات می‌تواند کودکان را به کتابخوانی عادت دهد.نیاز روحی کودکان این است که کتاب داستان بخوانند، مخصوصاً کتاب‌های افسانه‌ای. اگر توجه کرده باشید دلیل استقبال هری پاتر در ایران هم استفاده از داستان‌هایی است که کودکان و نوجوانان دوست دارند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار