با حضور مریم نشیبا برگزار شد

قصه‌خوانی کتابداران در اولین مدرسه کتابخوانی

کارگاه قصه‌خوانی ویژه کتابداران حاضر در نخستین دوره مدرسه خواندن با حضور مریم نشیبا در مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۶۶۷۵۴
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴

به گزارش بسیج، مدرسه تابستانی خواندن کار خود را از نیمه شهریور ماه در مشهد آغاز کرد. در این طرح که هدف از برگزاری آن ارتقای سطح مهارت خواندن در میان کتابداران حاضر بود، کارگاه‌هایی به این منظور اختصاص داشت. از جمله کارگاه‌های این دوره، کارگاهی ویژه قصه‌خوانی برای کودکان و نوجوانان بود که با حضور مریم نشیبا، گوینده نام‌آشنای رادیو، برگزار شد. 

نشیبا در این جلسه با اشاره به ویژگی‌های یک قصه‌گوی حرفه‌ای گفت: اولین فاکتور مهم در قصه‌گویی خود قصه‌گوست که حتی از نظر فیزیکی این فرد باید متناسب با این کار باشد. در کنار این، روحیه خود قصه‌گو نیز مهم است. اینکه فرد عاشق کارش باشد و با روحیه شادابی که دارد، بتواند شنونده را با خود همراه کند. 

گوینده برنامه رادیویی «شب بخیر کوچولو» از صدای قصه‌گو به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های مهم یاد کرد و گفت: یک قصه‌گوی حرفه‌ای باید شخصیت داستانش را سر جای خود نشان دهد. در کنار این موارد، شادابی صدا، انعطاف‌پذیری و به بازی نگرفتن مخاطب می‌تواند از دیگر مؤلفه‌های مهم برای هر قصه‌گو باشد. 

وی ادامه داد: برای قصه‌گویی مهارت‌های متعددی لازم است؛ اینکه فرد توانایی این را داشته باشد که کودک را با خود به دل داستان بکشاند به طوری که او با شنیدن این داستان، بتواند همذات‌پنداری کند؛ از این رو قصه‌گو  می‌تواند کودک را هم به بازی بگیرد تا توجه او را به داستان بسنجد. 

نشیبا در ادامه با اشاره به تجربیات خود در قصه‌گویی و زمان تدریسش در مدارس افزود: یک کتابدار باید به خاطر داشته باشد که جلسه قصه‌خوانی تنها به خواندن یک قصه ختم نمی‌شود، او باید از این طریق استعداد کودک را شکوفا کند و اعتماد به نفس او را بالا ببرد. یک قصه‌گو می‌تواند با رابطه‌ای که با کودک برقرار می‌کند و برنامه‌ریزی، یک کودک را از نقطه پایین به بالا سوق دهد، چرا که کودک شنونده بر اساس سوژه قصه به آینده خود فکر می‌کند و در بسیاری از مسائل تربیت می‌شود. 

این گوینده رادیو به اهمیت قصه‌خوانی در میان خانواده‌های ایرانی به عنوان یک سنت دیرپا اشاره کرد و یادآور شد: در گذشته خانواده‌ها به دور هم جمع می‌شدند و قصه‌هایی را از شاهنامه و  یا حکایاتی را می‌خواندند. متأسفانه امروزه این سنت دارد کم‌کم جای خود را به فضای مجازی و سرگرم شدن در آنها می‌دهد. این در حالی است که قصه‌گویی یک پیوند عاطفی میان اعضای خانواده ایجاد می‌کرد. به همین جهت مهم است که دستگاه‌های مربوطه به ویژه آموزش و پرورش به این موضوع بیشتر توجه کنند و مربی حرفه‌ای برای قصه‌گویی در نظر بگیرند. 

در ادامه این برنامه، تعدادی از کتابداران قصه‌هایی را از کتاب «کچل شمشیردار و قصه‌های دیگر» خواندند و نشیبا توضیحاتی را درباره نحوه خواندن آنها بیان کرد.

اولین مدرسه تابستانی خواندن ویژه 50 بانوی کتابدار از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شده است. قرار است در هفته آینده دور دوم این مدرسه با حضور 60 کتابدار مرد پیگیری شود.

ارسال نظرات