عبدالباری عطوان:

توجیهات کشورهای عربی خلیج فارس در عدم استقبال از پناهندگان سوری قابل قبول نیست

تحلیلگر مشهور جهان عرب گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس توجیهات زیادی را در عدم استقبال از پناهندگان سوری بیان می کنند.
کد خبر: ۸۵۶۷۶۸۴
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رأی الیوم، عبدالباری عطوان تحلیلگر مشهور جهان عرب و سردبیر روزنامه رأی الیوم در خصوص رویگردانی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از استقبال پناهندگان سوری می نویسد: کشورهای حوزه خلیج فارس توجیهات زیادی را در عدم استقبال از پناهندگان سوری بیان می کنند. عربستان مدعی است بیش از دو میلیون میلیون پناهنده سوری و یک میلیون پناهنده یمنی را در خود جای داده و فرصت های شغلی و اقامت برای آنها فراهم آورده است.

کویت مدعی است کشورهای خلیج فارس تازه به استقلال رسیده اند و همچون کشورهای پیشرفته اروپایی آمادگی استقبال از پناهندگان سوری را ندارند علاوه بر آنکه کشورهای خلیج فارس با مشکل جمعیتی روبرو هستند به طوریکه 90 درصد برخی از این کشورها را اتباع خارجی تشکیل می دهند.

عطوان تک تک توجیهات را رد می کند و می گوید: ما به این کشورها حق می دهیم که در برابر اتهامات وارد شده از خود دفاع کنند اما ما نیز حق داریم که این توجیهات را رد کنیم. کشوری مانند عربستان در سال 1932 م و قبل از مصر و سودان و الجزائر و مغرب و سوریه و عراق و لیبی استقلال یافت . درست است که کشورهای عربی از حیث جمعیت و مساحت کشورهای کوچکی هستند اما این دلیلی برای عدم قبول پناهندگان سوری نیست.

در اینکه صدها هزار سوری (و نه دو میلیون نفر) در حال حاضر مقیم عربستان هستند شکی نیست اما این افراد به عنوان پناهنده وارد این کشور نشده اند بلکه برای کار در سازمان های دولتی و خصوصی به این کشور رفته اند مانند دهها میلیون کارگر اجنبی دیگر که بیشتر آنها از مصر و کشورهای جنوب شرق آسیا هستند.

هیچ یک از این توجیهات قابل قبول نیست. سودان مانند کشورهای اروپایی، کشور پیشرفته و صنعتی نیست بلکه کشوری فقیر به شمار می رود اما با این حال از هزارن پناهنده سوری استقبال کرده است.

کشوی همچون مصر تنها درهای خود را به روی پناهندگان کویتی باز نکرد بلکه مصریان با دل و جان از پناهندگان کویتی که از حمله عراق فرار کرده بودند، استقبال کردند پس چرا درهای خود را به روی پناهندگان سوری بسته اند؟

یکی دیگر از توجیهات این است که این پناهندگان از بیماری های روانی رنج می برند و سطح زندگی در کشورهای خلیجی بالا رفته است از این رو نمی توانند خود را با شرایط تطبیق دهند که اگر حتی این موضوع صحت داشته باشد ما به عنوان عرب مسلمان سنی وظیفه داریم که آنها را درمان کنیم.

کشورهای خلیج باید در سیاست های خود و موضع خود در قبال پناهندگان سوری بازنگری کنند چرا که خود این کشورها نیز از سوی کسانی که امنیت منطقه را نشانه گرفته اند، تهدید می شوند و هیچ کشوری از تهدیدات و نقشه های شوم آنان در امان نیست.

ارسال نظرات