موسسه اعتبارسنجی فیچ:

ایران نفت ذخیره خود را به تدریج وارد بازار می‌کند

یک مدیر موسسه اعتبارسنجی فیچ گفت، در حال حاضر ایران بیش از ۴۰ میلیون بشکه نفت ذخیره کرده است، اما بعید است پس از لغو تحریم ها بلافاصله همه ذخیره نفت خود را وارد بازار جهانی کند.
کد خبر: ۸۵۶۸۲۸۰
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از پایگاه خبری ترند، ماکسیم ادلسون، یکی از مدیران ارشد موسسه اعتبارسنجی فیچ گفت، در حال حاضر ایران بیش از 40 میلیون بشکه نفت ذخیره کرده است، اما بعید است پس از لغو تحریم ها جمهوری اسلامی بلافاصله همه ذخیره نفت خود را وارد بازار جهانی کند.
ادلسون که در چهارمین کنفرانس سالیانه آذربایجان که توسط موسسه فیچ در باکو برگزار شد شرکت کرده بود گفت، ایران مقدار قابل توجهی نفت ذخیره کرده که می تواند بلافاصله پس از لغو تحریم ها وارد بازار کند.
«اما، به احتمال زیاد، ایران این کار را نخواهد کرد. بیشترین احتمال این است که این کشور این ذخایر را در چند بخش در طول شش ماه یا یک سال به بازار عرضه کند.»
ادلسون اضافه کرد، ایران قادر نیست به سرعت تولید خود را بالا ببرد و این کار حداقل چند سال زمان خواهد برد.
این کارشناس مسائل انرژی گفت: «تولید نفت در ایران در حال حاضر به دلیل این واقعیت که آنها نمی توانند نفت زیادی صادر کنند، در سطح پایینی قرار دارد... از سوی دیگر، ایران اکنون به دلیل (نبود) فن آوری کاملا آماده افزایش تولید خود نیست. در سال های اخیر، ایران به دلیل تحریم ها سرمایه گذاری کافی در بخش فن آوری نداشته است.»
«بنابراین رشد تولید نفت بستگی به این دارد که ایران با چه سرعتی بتواند در بخش نفت سرمایه گذاری لازم را جذب نماید. بر اساس برآوردهای ما این کار حداقل 2 تا 3 سال زمان خواهد برد.»
«ایران مطمئنا تلاش خواهد کرد سهم خود از بازار را باز پس بگیرد، اما تنها یک تکه کیک وجود دارد. این یعنی اینکه برخی کشورها باید سهم خود را کاهش دهند و بر اساس اعلام نماینده موسسه فیچ این تا حدود زیادی بستگی به وضعیت ژئوپلتیک دارد.»
ادلشون در ادامه گفت، ایران به تدریج شرکت های غربی و سرمایه گذاری لازم را جذب خواهد نمود و تولید نفت و گازش را افزایش خواهد داد.
وی افزود، ایران دارای ذخایر عظیم گازی است که آماده صادرات است و می تواند از خطوط لوله جمهوری آذربایجان برای این منظور استفاه کند.
ادلسون گفت، برای ورود به بازار گاز اروپا، ایران می تواند از خطوط لوله گاز آذربایجان که به اروپا می روند استفاده کند.
«قبلا ما خاطر نشان کرده ایم که هرچند خط لوله های تاپ و تاناپ پروژه هایی هستند که عمدتا برای انتقال گاز آذربایجان طراحی شده اند، اما ظرفیت این خطوط لوله می تواند برای تامین منافع تجاری افزایش یابد.»
ادلسون همچنین گفت، ایران در حال حاضر شروع به ساخت یک خط لوله صدور گاز به ترکیه کرده است.
«اکنون این کشور تلاش خواهد کرد تا از طریق چند مسیر وارد بازار اروپا شود و به بازار ال ان جی نیز ورود پیدا کند.»
«صادرات گاز از طریق خط لوله سریعتر از ورود به بازار ال ان جی امکان پذیر است، اما همه چیز به دلیل تحریم ها به تعویق افتاده است... به احتمال زیاد، صادرات ال ان جی ایران روی بازارهای آسیایی متمرکز خواهد بود. اما وضعیت در این منطقه نیز پیچیده است. ژاپن عمده وارد کننده ال ان جی در آسیاست. در حال حاضر ژاپن هیچگونه کمبود ال ان جی ندارد.»
این کارشناس حوزه انرژی گفت: «ال ان جی ایران باید در این منطقه با ال ان جی تولیدی استرالیا رقابت کند... «جنگ قیمت و جنگ بر سر سهم بیشتر از بازار در اینجا نیز می تواند اتفاق بیافتد. اما باید این را هم در نظر گرفت که این بازار در حال رشد است. چین را نیز باید به حساب آورد. تا پایان دهه جاری، این کشور بزرگترین وارد کننده گاز خواهد شد. اما این رشد همچنان کمتر از حد انتظار است.»
ارسال نظرات