مدیر جهاد کشاورزی نمین/

روش آبیاری «تیپ» در ۵۰۰ هکتار از مزارع سیب‌زمینی نمین اجرا شد‌

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین گفت: روش نوین آبیاری «تیپ» در سطح ۵۰۰ هکتار از مزارع سیب‌زمینی شهرستان نمین با موفقیت اجرا شد.
کد خبر: ۸۵۷۰۱۴۴
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، محمد حسنی، در بازدید از مزارع سیب‌زمینی نمین اظهار داشت: این طرح در راستای افزایش متوسط عملکرد سیب‌زمینی به 50 تن در هکتار با مشارکت محققان مرکز تحقیقات اردبیل و 145 نفر از کشاورزان روستای مرنی شهرستان نمین در سطح 500 هکتار به صورت پایلوت استانی در حال اجرا است.

وی افزود: با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کشاورزان و کارشناسان و برگزاری جلسات کمیته فنی سیب‌زمینی استان و نیز تهیه دستورالعمل‌های فنی کاشت، داشت و برداشت سیب‌زمینیتلاش و جدیت بر ایت است تا سیستم آبیاری مزارع سیب‌زمینی را به بهترین نحو ممکن ارتقا دهیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین تصریح کرد: نظارت مستمر بر مراحل کاشت و داشت و برداشت و آموزش انفرادی سر مزرعه کشاوزان توسط کارشناسان اجرا ترویج و محققان تحقیقات و اساتید دانشگاه، تهیه کروکی مزارع با دستگاه جی.پی.اس و تهیه شناسنامه زراعی زارعین و دیگر اقدامات لازم با قدرت و قوت در این گونه مزارع انجام می‌شود.

حسنی بیان کرد: در کنار این طرح در داخل طرح پایلوت برای نخستین بار در سطح استان کشت مستقیم سیب زمینی بدون عملیات خاکورزی در سطح نیم هکتار اجرا شده و کشت ماشک به عنوان کود سبز قبل از کشت سیب‌زمینی در پائیز سال گذشته به صورت آزمایشی در سطح نیم هکتار اجرا شد و تصمیم بر این است تا در سال زراعی آینده در سطح 200 هکتار به مورد اجرا در آید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین مزایای کاشت ماشک به عنوان کود سبز را کاهش فرسایش خاک، اصلاح خاک، افزایش مواد آلی خاک و در نهایت افزایش عملکرد سیب‌زمینی و کاهش مصرف کود شیمیایی و تولید محصول سالم برشمرد و گفت: امیدواریم با اجرای این طرح شاهد رشد و شکوفایی بیش از پیش بخش کشاورزی باشیم.

وی کاهش مصرف آب، کاهش هزینه کارگری، افزایش حداقل 20 درصد عملکرد، کاهش تراکم علف‌های هرز و صرفه جویی در هزینه سمپاشی و کود پاشی را از مزایای روش آبیاری تیپ دانست و اظهار کرد: کشاورزان در صورت تمایل برای اجرای این گونه طرح‌ها در مزارع سیب‌زمینی خود می‌توانند به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نمین و یا مرکز خدمات جهاد کشاورزی ویلکیج مراجعه کنند.

ارسال نظرات