خبرگزاری فرانسه گزارش داد

خیز ۱۵۰ شرکت فرانسوی برای «فتح دوباره» ایران

یک مقام تجاری فرانسه از سفر مسئولان ۱۵۰ شرکت فرانسوی به تهران خبر داد و اعلام کرد: ما با روحیه فتح دوباره، به‌مفهوم دقیق کلمه، به آنجا می‌رویم.
کد خبر: ۸۵۷۰۳۰۳
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، خبرگزاری فرانسه در گزارشی از پاریس به‌قلم املی بوبو درباره سفر یک هیأت تجاری بزرگ فرانسوی به ایران نوشت: تشکل کارفرمایان فرانسه «مدف» در نخستین سفرش به ایران پس از انعقاد توافقی درباره برنامه هسته‌ای این کشور، برنامه‌ای بلندپروازانه آماده کرده است.

حدود 150 شرکت فرانسوی که برخی از آنها وزنه‌های سنگین شاخص کک 40 بورس پاریس به شمار می‌روند، به‌همراه یک وزیر و یک وزیر مشاور راهی ایران خواهند شد.

مدف از دوشنبه تا چهارشنبه بزرگ‌ترین هیأت تجاری سال‌های اخیر را برای سفری «اکتشافی» به ایران می‌برد، زیرا چشم‌انداز لغو تحریم‌های اقتصادی بین المللی که از سال 2006 علیه ایران اعمال می‌شود، این بازار هشتاد میلیون نفری را بسیار جذاب کرده و حرص و طمع را برانگیخته است.

استفان لوفول وزیر کشاورزی و سخنگوی دولت فرانسه و ماتیاس فکل وزیر مشاور دولت فرانسه در امور مربوط به تجارت خارجی هیأت تجاری مدف را در سفر به کشوری که در آن اقتصاد و سیاست اغلب رابطه بسیار تنگاتنگی با هم دارند، همراهی می‌کنند.

در این سفر برگزاری مجمع تجاری فرانسه و ایران به همراه میزگردی درباره کشاورزی، افتتاح دفتر بیزنس فرانس و دیدارهایی با بیشتر وزیران مسئول پرونده‌های اقتصادی برنامه‌ریزی شده است.

ایو تیبو دو سیلگی معاون رئیس مدف انترنسیونال و معاون رئیس گروه ساخت و ساز و واگذاری ونسی اعلام کرد: «ما با روحیه فتح دوباره، به‌مفهوم دقیق کلمه، به آنجا می‌رویم اما به این نکته هم واقفیم که کارهایی برای انجام دادن داریم». فرانسه شریک تجاری سنتی ایران به شمار می‌رود اما مبادلات تجاری این کشور با ایران تحت تأثیر تحریم‌ها به‌شدت کاهش پیدا کرد و از چهار میلیارد یورو در سال 2004 به 500 میلیون یورو در سال 2013 رسید و سهم این کشور در بازار ایران از هفت درصد به یک درصد رسید.

یکی از نمایندگان مدف در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد اگرچه تماس‌ها این بار در مقایسه با سفر قبلی در فوریه 2014، «کمی عملیاتی‌تر» خواهد بود اما شرکت‌ها به این امر واقفند که برای امضای قراردادهای فوری به ایران نمی‌روند.
وی افزود نخستین قراردادها احتمالاً تا پایان نیمه نخست سال 2016 منعقد خواهند شد.

منابع نزدیک به لوفول گفتند خبرهایی نیز ممکن است در دیدار حسن روحانی رئیس جمهور ایران به فرانسه که برای ماه نوامبر برنامه ریزی شده است، اعلام شود.

اتریشی‌ها، ایتالیایی‌ها و آلمانی‌ها پیش از فرانسوی‌ها راهی تهران شدند. اما این موضوع ایو تیبو لو سیلگی را نگران نکرده است.

او می‌گوید: «رقابت خارجی از ما پیشی نگرفته است. این رقابت با همان مشکلات مالی و زمان‌بندی لغو تحریم‌ها که ما با آن مواجهیم، مواجه است».

ماتیاس فکل نیز در گفتگو با روزنامه اقتصادی ایرانی فایننشال تریبون دیلی اعلام کرد: «نباید سرعت را با عجله اشتباه گرفت».

وی افزود فرانسه ابتدا می‌خواست زمینه را در سطح دیپلماتیک فراهم کند و لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به همین سبب اواخر ژوییه راهی تهران شد.

مدف خاطرنشان کرد هیأتی که به ایران می‌رود از تعداد زیادی از شرکت‌های کک 40 تشکیل شده است و همه شرکت‌های بزرگ که به فعالیت در ایران علاقمند هستند در این هیأت حضور خواهند داشت.

در بخش انرژی، توتال یک مسئول را می‌فرستد. انژی (شرکت گاز ژ.د.اف. سوئز GDF Suez سابق) نیز مانند توتال یکی از مسئولان خود را به ایران خواهد فرستاد. انرژی بخشی راهبردی است زیرا ایران که هنوز دو میلیون و 810 هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند، دومین ذخایر جهانی گاز و سومین ذخایر نفت را دارد.

اما بازار ایران با طبقه متوسط قابل توجهش و نیازهای شدید آن به تجهیزات، جذبه زیادی برای بخش‌های دیگر اقتصادی نیز دارد اعم از محصولات کشاورزی غذایی، پزشکی، صنعت، تأسیسات زیربنایی، هوانوردی، کالاهای مصرفی، خودرو و غیره.
منابع نزدیک به فکل گفتند: «در همه این زمینه‌ها، نیازهای واقعی در ایران وجود دارد و اینها بخش‌هایی هستند که برتری فرانسه در آنها شناخته شده است».

برخی مانند آکور Accor دست پیش را گرفته‌اند. این شرکت روز دوشنبه اعلام کرد نخستین گروه هتلداری بین المللی است که در ایران شروع به فعالیت می‌کند.

شرکت خودروسازی پ‌.اس‌.اَ.پژو سیتروئن نیز اواخر ژوییه از یک قرارداد توزیع مارک د.اس. DS خبر داد و اعلام کرد گفتگوها برای شراکت‌های دیگر در جریان است.

بر اساس قراردادی که 14 ژوییه [23 تیر ماه] بین تهران و قدرت‌های بزرگ غربی امضا شد (قراردادی که هنوز باید به تصویب برسد) ایران متعهد شد به‌ازای پایان دادن به تحریم‌های اقتصادی که به‌ویژه بر تولید نفتی این کشور تأثیر گذاشته است، بمب اتم نسازد.

بنا بر اعلام بانک جهانی، لغو تحریم‌ها اقتصاد ایران را دوباره زنده خواهد کرد و رشد اقتصادی این کشور که در سال جاری 3 درصد تخمین زده می‌شود، در سال 2016 به پنج درصد خواهد رسید و صادرات این کشور به 17 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

ارسال نظرات