بی اعتنایی نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تحریم ایران

نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به نقض تحریم ایران در دوره مدیریتش بر شرکت اچ پی متهم شده اعلام کرد چیزی در مورد این معاملات نمی دانسته و قانون تحریم های آمریکا را نقض نکرده است.
کد خبر: ۸۵۷۰۷۰۴
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از پایگاه خبری تری انگل، کارلی فیورینا، مانند دیگر کاندیداهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در جریان نطق های انتخاباتی خود، توافق هسته ای دولت اوباما با ایران را آماج حملات و انتقادات خود قرار داده است. وی این توافق را یک توافق بسیار خطرناک توصیف کرده، زیرا بدون فراهم کردن دسترسی کافی بازرسان آمریکا به تاسیسات هسته ای ایران، موجب گشایش در اقتصاد ایران می شود.
اما در طی روزهای اخیر، فیورینا با انتقادات فزاینده ای در مورد معاملاتی که وی در دوران مدیریتش بر شرکت اچی پی با ایران داشته مواجه شده است.این شرکت در زمان مدیریت وی، صدها میلیون دلار تجهیزات کامپیوتری و اکثرا پرینتر به ایران فروخته است. وی ادعا می کند که چیزی در مورد این معاملات نمی دانسته و قانون تحریم های آمریکا را نقض نکرده است. اما گزارش های منتشر شده به ضرر وی بوده و در تضاد با موضع سرسختانه این روزهای وی در قبال ایران است.
بر اساس گزارشی که روزنامه بوستون گلوب در سال 2008 منتشر کرده، در سال 1997، یعنی 2 سال بعد از اینکه بیل کلینتون، رئیس جمهوری وقت آمریکا تجارت با ایران را ممنوع اعلام کرد، اچ پی شراکتی را با یک شرکت جدیدالتاسیس در دوبی برای فروش محصولاتش در خاورمیانه آغاز کرد. بر اساس تاریخچه ای که در پایگاه اینترنتی شرکت ردینگتون گالف آمده و بنابه گفته های راجش چاندراگیری، مدیر اداری ردینگتون گالف در دفتر دوبی، در آن زمان این شرکت تنها 3 کارمند داشت و تنها هدفش، «عرضه محصولات شرکت اچ پی در بازار ایران» بود.
ردینگتون گالف چند دفتر و یک مرکز خدمات در تهران دایر کرده بود و برای خرده فروشان ایرانی جهت فروش محصولات اچ پی مجوز صادر می کرد. نتیجه این فعالیت ها تصاحب سهم 41 درصدی از بازار پرینتر ایران بود.
همچنین مدارکی وجود دارد که نشان می دهد پرسنل اچ پی فکر می کردند که شخص فیورینا لزوما از میزان فروش محصولات اچ پی در داخل ایران مطلع نیست.پایگاه خبری مرکوری نیوز، در سال 1999 گزارش داد: «مدیر شعبه خاورمیانه شرکت، در مصاحبه با یک روزنامه انگلیسی زبان اماراتی، ایران را یک بازار بزرگ برای پرینترهای شرکت هیولت پاکارد توصیف کرده بود.»
کارشناسان معتقدند، اچ پی در آن مقطع زمانی در حال فعالیت در محدوده خاکستری حقوقی بوده است. یک کارشناس امور تحریم ها اخیرا به رویترز گفته: «در آن زمان، برای بسیاری از افراد مبهم بود که آیا (همکاری با ایران) قانونی است یا غیرقانونی.»
از سوی دیگر، اچ پی تنها شرکت آمریکایی ای نبوده که از واسطه ها برای فروش محصولاتش در کشورهای هدف تحریم های آمریکا استفاده نموده است. برای مثال، در سال 2005، کمیسیون اوراق بهادار آمریکا با ارسال نامه ای به شرکت ایکروکس، از این شرکت در مورد ارتباطش با شرکت هایی که طرف همکاری با ایران هستند سوالاتی پرسیده است. ایکسروکس در پاسخ به این نامه اعلام کرده که «در حال خاتمه دادن به تمام توافق های مربوط به توزیع محصولاتش در ارتباط با فروش ها در ایران، سودان و سوریه است.»
ارسال نظرات