وزیر راه و شهرسازی:

"سوخو" مجوز پرواز در ایران ندارد

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که سوخو از سازمان هواپیمایی مجوزی ندارد از همکاری با بوئینگ و ایرباس برای نوسازی ناوگان هوایی بلندبرد خبر داد.
کد خبر: ۸۵۷۰۷۲۸
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، عباس آخوندی اظهار کرد: برای حل مشکلات تأخیر پروازها نیز آیین نامه دفاع از حقوق مسافران برای اولین بار در ایران بررسی شد و در شورای عالی هواپیمایی کشور به تصویب رسید و ابلاغ شد که این آیین‌نامه در سراسر کشور به اجرا درآمده است.

وی  درباره همکاری شرکت بویینگ با ایران با توجه به آنکه تحریم‌های آمریکا حتی بعد از اجرای توافق وین پابرجا می‌ماند٬ گفت: برآورد خود برای سال 2020 را در اختیار شرکت‌های بویینگ و ایرباس قرار دادیم و اعلام کردیم که برای نوسازی کل ناوگان هوایی به چه تعداد هواپیما نیاز داریم البته در حوزه هواپیماهای با برد کوتاه با سایر شرکت‌های تولید کننده نیز مذاکره داشتیم.

آخوندی تاکید کرد: از جمله تحریم‌هایی که بعد از اجرای توافق وین لغو خواهد شد، تحریم صنعت هوانوردی ایران است بنابراین امکان نوسازی این صنعت وجود دارد.

وی افزود: صنعت هوایی ایران یکی از معدود حوزه‌هایی است که تحریم می‌توانست بر آن تاثیرگذار باشد بنابراین امروز هیچ کس نمی‌تواند این ادعا را داشته باشد که در یک شرایط عادی قرار داریم. شکی نیست که امروزه در شرایط بسیار سختی قرار گرفته‌ایم اما این به آن معنا نیست که بیاییم حقوق مسافران را نادیده بگیریم. هم اکنون به شکل نسبی وضعیت بهتری از  نظر کاهش تاخیرهای هواپیماها نسبت به گذشته گزارش می‌شود. 

وزیر راه و شهرسازی درباره قدرت کم ایرلاین های داخلی در خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی گفت: بر سر بسته‌ای با برخی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی به توافق رسیدیم اما از آنجا که هنوز توافقات نهایی نشده ارقام قابل اعلام نیست چون اگر این ارقام قبل از نهایی شدن اعلام شود می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

آخوندی ادامه داد: بر اساس این بسته توافق شده باید بتوانیم یکسری از هواپیماها را به صورت اجاره به شرط تملیک وارد کشور کنیم تا آن شرکتی که برای وارد کردن این هواپیماها به ایران به صورت اجاره به شرط تملیک تاسیس می‌شود این هواپیماها را به سایر شرکت‌های هواپیمایی به صورت اجاره قرار دهد بنابراین به این ترتیب می‌توانیم ناوگان هوایی ایران را نوسازی کنیم بدون آنکه شرکت‌های ایرانی درگیر خرید هواپیما با رقم‌های سرمایه‌گذاری بسیار کلان شوند.

وی درباره خرید هواپیمای مسافربری سوخوی روسی با توجه به ناموفق بودن تجربه فعالیت هواپیمایی توپولوف و آنتونوف گفت: چنین هواپیمایی هنوز از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز پرواز در ایران را ندارد بنابراین سازمان هواپیمایی کشور چنین خریدی را تاکنون تایید نکرده و نمی‌کند مگر آن که در آینده این نوع از هواپیما بررسی شود.

ارسال نظرات