به مناسبت روز جهانی کوه‌های پاک مطرح شد؛

تخريب پوشش گياهي و فرسايش خاک كوهستانی در کشور

مدیر گروه دیده‌بان کوهستان وضعیت کوه‌های کشور که منابع‌ طبیعی محیط زیستی هستند را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: چرای بی‌رویه دام، عملیات عمرانی بدون ارزیابی زیست‌محیطی و گردشگری ناپایدار سه عامل اصلی تخریب محیط‌های کوهستانی کشور هستند که متأسفانه اغلب کوه‌های کشور را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۸۵۷۴۲۹۸
|
۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، امروز ۲۶ سپتامبر برابر با چهارم مهر ماه است که روز جهانی کوه‌های پاک نام‌گذاری شده است؛ عباس محمدی به مناسبت این روز، ضمن انتقاد از بي‌توجهي به محيط‌هاي كوهستاني به خبرنگار سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت: آنچه امروز بيش از هر عامل ديگري به تخريب كوه‌ها دامن زده چراي بي‌رويه دام است به‌طوري كه اكنون كمتر محيط كوهستاني در كشور يافت مي‌شود كه از تخريب‌هاي ناشي از چراي دام در امان مانده باشد.

چرای بی رویه دام
به گفته وي، تخريب پوشش گياهي كوهستان و فرسايش خاك ناشي از چراي دام به اندازه‌اي است كه در اغلب محيط‌هاي كوهستاني كه تا 10 سال پيش پوشيده از گياه بود فقط خاك لخت باقي مانده است؛ براي نمونه منطقه آذربايجان شرقي و شمال غرب ايران كه تا يك دهه پيش از بهترين پوشش گياهي برخوردار بود اكنون به برهوت تبديل شده است.

فعالیت‌های عمرانی
مدير گروه ديده بان كوهستان از فعاليت‌هاي عمراني نظير راهسازي‌، معدن‌كاوي، خطوط انتقال نيرو و ساخت و ساز كه اغلب بدون ارزيابي زيست‌ محيطي واقعي و تحت عنوان توسعه صورت مي‌گيرد به‌ عنوان دومين عامل تهديد‌كننده كوه‌ها نام برد و افزود: با آنكه كوه‌ها مهم‌ترين حوضه‌هاي آبخيز هستند اما در اين محيط‌های مختلف عمليات عمراني بي‌توجه به حفظ مباني آبخيزها انجام مي‌شود.

براي نمونه در منطقه دنا براي عبور و انتقال لوله گاز، در مواردي 40 تا 100 عرض كوه را شكافتند تا خط لوله از آن عبور دهند؛ اين در حالي است كه براي عبور لوله به مسيري حدود سه متر نياز بود؛ در واقع پيمانكاران تعمد دارند حجم كار را اضافه كنند، اين رويه‌اي است كه باب شده و هيچ اهرم بازدارنده‌اي هم براي توقف آن وجود ندارد.

گردشگری ناپایدار
محمدي گردشگري ناپايدار و ورزش‌هاي كوهنوردي، اسكي به‌ ويژه ورزش جديد« "آفرود" را كه اخيراً در كشور باب شده از ديگر عوامل تهديد‌كننده كوه‌ها ذكر كرد و گفت: چندي است كه ورزش "آفرود" در ايران باب شده و بر اساس آن با خودروهايي كه به وسايل خاص مجهز شده‌اند در محيط‌هاي كوهستاني از توچال تا دشت لوت تاخت‌ و تاز مي‌كنند.

وی ادامه داد: اين در حالي است كه تخريب و فرسايش خاک ناشی از اين تاخت‌ و تازها به‌حدی است كه خاک را تبديل به پودر ميی‌كند و چيزي از آن باقي نمي‌ماند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است فدراسيون جهاني كوهنوردي با هدف حفاظت از محيط‌هاي كوهستاني در روز «جهانی كوه‌های پاک» درباره كوهستان و پاكسازي محيط‌هاي كوهستاني سازوگار مناسبی را فراهم آورند.
ارسال نظرات