یک عضو بسیج جامعه پزشکی:

واکسیناسیون رزمندگان یکی از بهترین اقدامات بهداشتی در دفاع مقدس بود

یک عضو بسیج جامعه پزشکی گفت: تلاش تیم‌های بهداشتی در دوران دفاع مقدس سبب شد رزمندگان از گزند بیماری‌های عفونی و واگیردار در امان بمانند و با واکسیناسیون و رعایت بهداشت از سرزمین خود به بهترین شکل دفاع کنند.
کد خبر: ۸۵۷۴۳۰۳
|
۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر علی مهرابی توانا، مؤلف کتاب «بهداشت در دفاع مقدس» در درباره اقدامات بهداشتی رزمندگان در جبهه‌های جنگ گفت: دوران دفاع مقدس با وجود بیش از یک میلیون مجروح، موجب شکوفایی پزشکی در آن دوره شده است؛ تلاش تیم‌های بهداشتی در دوران دفاع مقدس سبب شد تا علی رغم وجود میلیون‌ها رزمنده در جبهه‌های جنگ، رزمندگان از گزند بیماری‌های عفونی و واگیردار در امان بمانند.

وی با اشاره به‌ اینکه کتاب «بهداشت در دفاع مقدس» به بررسی بهداشت و بیماری‌های احتمالی که اصولاً در جنگ‌ها وجود دارد اختصاص یافته، ادامه داد: بیماری‌ها همواره در طول تاریخ بسیاری از جنگ‌ها را تحت تاثیر قرار داده‌اند و مشکلاتی را تا سال‌های زیادی برای سربازان آن جنگ‌ها به‌وجود آورده‌‌اند، اما ما با بهره‌گیری از تجارب تاریخ اقدام به اجرای دستورات پزشکی کردیم و معاینات بهداشتی، فرهنگ‌سازی و رعایت موازین بهداشتی در مناطق جنگی که اصولا دسترسی به آب آشامیدنی، غذا و محیط سالم سخت است را در دستور کار قرار دادیم.

این عضو بسیج جامعه پزشکی افزود: مسمومیت‌های غذایی، بیماری‌های منتقله از مصرف آب، غذای آلوده و حشرات مانند پشه مالاریا، بندپایان و جوندگان که عمدتاً موجب سالک، طاعون، کزاز و دیفتیری هستند، در آن دوره بسیار نگران‌کننده بود.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر راهکارهای بهداشتی تحت عنوان رعایت بهداشت عمومی به رزمندگان آموزش داده می‌شد تا مجروحیت‌های احتمالی باعث بیماری نشود، همواره یکی از بیماری‌های گسترده در جنگ‌ها، کزاز بوده که عامل آن در خاک و گرد و غبار زندگی می‌کند؛ بنابراین احتمال آلودگی زخم رزمنده مجروح وجود دارد.

رزمندگان علیه کزاز، دیفتیری، سالک و مننژیت ایمن شده بودند
مهرابی توانا ادامه داد: علی‌رغم شرایط بحرانی آن دوران و کشنده بودن بیماری کزاز، در جبهه‌های جنگ هیچ گزارشی مبنی براینکه رزمنده‌ای مبتلا به کزاز شده باشد اعلام نشد زیرا واکسیناسیون عمومی شبکه بهداشت و درمان رزمندگان را علیه کزاز، دیفتیری، سالک و مننژیت ایمن کرده بود.

رزمندگان در سلامت کامل با دشمن بعثی به مبارزه پرداختند
وی با بیان اینکه واکسیناسیون عمومی رزمندگان از جمله اقداماتی بود که در دوران دفاع مقدس انجام ش، گفت: اگر این اقدامات بهداشتی صورت نمی‌گرفت؛ هر لحظه بیماری به طرف همه‌گیری در بین رزمندگان و سپس به طرف مردم عادی پیش می‌رفت اما هیچ یک از رزمندگان دچار بیماری‌های ناشی از محیط غیربهداشتی نشدند و در سلامت کامل با دشمن بعثی به مبارزه پرداختند.

هفته‌ای یک قرص پیشگیری از مالاریا به رزمندگان داده می‌شد
مهرابی توانا به بیماری‌های سالک و مالاریا نیز اشاره کرد و گفت: زخم سالک در قسمت‌های مختلف بدن مانند صورت و دست‌ها ایجاد می‌شود و عامل آن یک بندپا به نام پشه خاکی است و مالاریا نیز یک بیماری انگلی است که در اثر خون خواری پشه آنوفل به‌ وجود می‌آید و کبد بیمار را درگیر می‌کند، اما به فضل الهی و با اقدامات بهداشتی و واکسیناسیون، این دو بیماری نیز کنترل شد؛ یکی از این اقدامات این بود که هفته‌ای یک قرص پیشگیری از مالاریا از اسفندماه تا آبان ماه به رزمندگان داده می‌شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با بیان اینکه در محیط‌های جبهه و شرایط کوهستانی وجود مار، عقرب، حشرات، جوندگان و خزندگان امری طبیعی بود، گفت: مناطق آلوده توسط نیروهای بهداشتی سمپاشی می‌شد و لذا موارد بیماری در جبهه‌های حق علیه باطل نداشتیم.

وی اشاره‌ای نیز به نظارت و کنترل شبکه بهداشتی بر آب آشامیدنی و نگهداری، طبخ و توزیع موادغذایی رزمندگان کرد که با تلاش‌های گسترده مسمومیت‌های غذایی را به حداقل رسانید.

با رعایت بهداشت از سرزمین خود به بهترین شکل دفاع کردیم
مهرابی توانا، در پایان با بیان اینکه کتاب وی اقدامات بهداشتی منحصر به‌ فرد دوران جنگ را توضیح می‌دهد، افزود: اقدامات پزشکی دوران طلایی دفاع مقدس بعد‌ها باعث توسعه بهداشت در سراسر کشور شد و مردم از این راهکار‌ها در شهر و روستای خود استفاده کردند، این دستاورد‌ها که اعم از موازین بهداشت عمومی و حرفه‌ای برای جلوگیری از بیماری‌های واگیردار بود سبب شد که از سرزمین خود به بهترین شکل دفاع کنیم.

ارسال نظرات