دبیرانجمن گردو

درخت گردوی گلدانی را کُشتند

دبیر انجمن گردو گفت: پروژه تحقیقاتی تولید گردوی زود بازده و قدکوتاه با عنوان درخت گردوی گلدانی به دلیل عدم حمایت‌های لازم رها و گرفتار سرمازدگی شد.
کد خبر: ۸۵۷۴۶۳۳
|
۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، مظفر احمد‌وند با اعلام این خبر اظهار کرد: 16 سال است که بنده برای نجات واریته گردوی ایرانی تلاش می‌کنم و موسسه تحقیقاتی گردو را با هزینه خودم راه اندازی کردم اما به دلیل مشکلات مالی و عدم حمایت از تحقیقات در این بخش، موسسه و مزرعه مذکور را در تویسرکان رها کرده و به  تهران آمدم.

وی افزود: برای تکثیر، پروش و تحقیقات پروش گردو 20 هزارمتر زمین به همراه تجهیزات برای اینکار در تویسرکان اختصاص یافت اما در حال حاضر با سرمازدگی محصول و دزدیده شدن تجهیزات این پروژه رها شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان گردوی تویسرکان یادآور شد: برای حل مشکلات حمایتی و نقدینگی از این موسسه تحقیقاتی، نامه نگاری‌های مختلفی با مسولان از جمله ریاست جمهوری انجام دادم و قول هایی را نیز گرفتم اما در مقام عمل محقق نشد.

وی تصریح کرد: درخت گردو به طور معمول زمان زیادی برای عمل آوری و بار نشستن آن لازم است اما بر اساس تحقیقاتی که در این موسسه انجام شده بود واریته گردویی تولید شد که  بعد از دوسال و حتی در گلدان به بار می نشیند و پس از 5 سال به صورت اقتصادی می توان از آن بهره برداری کرد.

احمد‌وند گفت: این درخت به دلیل قد کوتاهی که دارد تا 6 سالگی می توان آن را در آپارتمان نیز نگهداری کرد و این ارتفاع کوتاه شرایط برداشت محصول را آسان کرده است.

وی در پایان اظهارکرد: این درخت های گردو با سرما زدگی به حال خود رها شدند و این فعالیت تحقیقاتی متوقف شد.

ارسال نظرات