عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران خبر داد

ایجاد ۱۲ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده با افزایش یک ساله عمر ساختمان‌ها

عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان این‌که با افزایش یک سال به عمر ساختمان‌ها ارزش افزوده ۱۲ هزار میلیارد تومانی حاصل می‌شود، گفت: ۸۰ درصد از مهندسان از عملکرد هیئت‌ مدیره دوره ششم سازمان نظام مهندسی راضی نیستند.
کد خبر: ۸۵۷۵۳۰۹
|
۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، مهدی روانشادنیا با بیان این‌که انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران به دلیل عضویت بیش از 100 هزار مهندس از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: همچنین یکی دیگر از دلایل اهمیت این انتخابات سهم بیش از 30 درصدی پایتخت در ساخت‌وسازهای شهری است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که هم مهندسان و هم بهره‌برداران از عملکرد سازمان نظام مهندسی تهران رضایت کافی ندارند.

وی با یادآوری این‌که در سال‌های گذشته حدود 50 درصد از حوادث ناشی از کار در صنعت ساختمان روی داده در حالی که این عدد در دنیا 17 درصد است، بیان کرد: به‌عنوان نمونه در لواسان 6.5 برابر ظرفیت زیستی ساخت و ساز و بارگزاری جمعیتی صورت گرفته و کمترین توجهی به ساختمان‌سازی "پایدار" نشده است.

وی با اعلام این‌که بر اساس یک نظرسنجی درصد از مهندسان از عملکرد هیئت‌ مدیره دوره ششم سازمان نظام مهندسی راضی نیستند به آماری در بخش ساخت و ساز اشاره کرد و افزود: سالانه حدود 120 هزار میلیارد تومان در بخش ساخت و ساز کشور سرمایه‌گذاری می‌شود و عمر مفید ساختمان‌ها نیز حدود 30 سال است.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که ارزش هر سال عمر مفید ساختمان‌ها 4000 میلیارد تومان است، تاکید کرد: اگر یک سال به عمر مفید ساختمان‌ها اضافه شود سالانه ارزش افزوده‌ای معادل 12 هزار میلیارد تومان حاصل می‌شود.

روانشادنیا همچنین با بیان این‌که سالانه حدود 120 میلیارد دلار مصرف انرژی داریم در نشست خبری تشکل حامی گفت: 40 درصد (48 میلیارد دلار) این رقم در بخش احداث و بهره‌برداری ساختمان مصرف می‌شود.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان بر اساس قانون مکلف است بحث برچسب انرژی در ساختمان‌ها را فعال کرده و به وظیفه خود عمل کند.

وی با بیان این‌که متاسفانه مهندسان گلایه‌های فراوانی به سازمان‌ نظام مهندسی ساختمان دارند، بیان کرد: دلیل این گلایه‌ها می‌تواند این باشد که در عدالت توزیع کار تردید‌هایی وجود دارد.

محمدحسن تولایی دیگر عضو نظام مهندسی نیز در سخنانی با تاکید بر این‌که صنعت احداث در ایران رشد و توسعه روز افزونی مانند سایر بخش‌ها نداشته است، گفت: یکی از مشکلات این بخش عدم ارتباط بخش خصوصی و دولتی بوده به طوریکه باعث شده تا سازمان نظام مهندسی درون‌گرا و بدون پویایی باشد.

وی با بیان این‌که تشکل حامی از نیروهای جوان و در عین حال باتجریه تشکیل شده است، افزود: مجریان اصلی قانون نظام مهندسی نتوانسته‌اند خواسته‌های قانونگذار را پیاده کنند و این مسئله موجب گسستگی بین دولت و بخش خصوصی شده است.

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی نتوانسته از حمایت‌های دولتی برخوردار شود.

ارسال نظرات