عضو هیئت علمی دانشگاه علامه:

دولت ۷۵۰ روز است دست به اصلاح ساختار در اقتصاد نزده است

دولت می‌توانست از روز اول ۵۰ درصد یارانه بگیرها را حذف کند، انتظار جامعه نیز همین بود
کد خبر: ۸۵۷۶۴۶۹
|
۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲

لطفعلی بخشی، بیان داشت: در کشور مقامات دولتی دستشان در وعده دادن باز است، اما در آن زمینه که وعده می‌دهند به این موضوع دقت نمی‌کنند که آیا اصلا این وعده‌ها عملی خواهد بود یا خیر.

وی افزود: این دولت نیز وعده‌هایی داد که نتوانست به برخی از آن‌ها عمل کند، هر چند به برخی نیز عمل کرد. در برخی موارد مانند تورم می‌توان گفت تا حدی موفق عمل کرده است اما مطلقا در رابطه با اطلاح ساختارها نتوانسته خوب عمل کند.

این اقتصاددان تأکید کرد: یک موضوع دیگر که دولت آقای روحانی متأسفانه نتوانست در رابطه با آن نیز به خوبی عمل کند بحث یارانه‌ها بود. در حقیقت دولت یازدهم کاملا در مورد موضوع یارانه‌ها ناموفق بود.

وی بیان داشت: دولت می‌توانست از روز اول 50 درصد یارانه بگیرها را حذف کند، انتظار جامعه نیز همین بود اما در عمل مشاهده کردیم که در حال حاضر 2 سال و نیم گذاشته است و دولت هم در این رابطه هیچ حرکتی نمی‌کند.

لطفعلی بخشی اضافه کرد: هم ما و هم خود دولت به خوبی می‌دانیم که بحث یارانه‌ها مصیبت بزرگی است اما برای رفع این مصیبت دولت هیچ اقدامی نمی‌کند.

وی ادامه داد: کاملا مشخص است که دلیل حذف نکردن قشری که نباید در لیست یارانه بگیرها باشند چیست، دلیلش این است که دولت نمی‌خواهد محبوبیت خود را فدای مصالح ملت کنند، البته این مختص این دولت نیست و در کل تا به حال تمامی دولت‌ها عملکردشان این گونه بوده است.

وی افزود: دولت به فکر رأی آوردن خود در دور بعد است و فکر می‌کند با قطع یارانه‌ها رأی آن ریزش پیدا می‌کند و در این میان مصالح ملت و مملکت در درجه بعدی برای او خواهد بود.

وی تصریح کرد: این دولت به ساختارها تقریبا هیچ دستی نزده است در صورتی که ما در این رابطه خیلی مشکل داریم، الان راه اندازی سازمان برنامه دو سال طول کشید در صورتی که باید خیلی قبل از آن، این موضوع حل می‌شد.

این استاد دانشگاه بیان داشت: بدون شک بر سر راه دولت نیز موانعی وجود داشته است، اما به هر حال در زمینه‌هایی هم موفق عمل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ما در بحث‌های اقتصادی کشور مشکلات اساسی و ساختاری داریم، تحریم‌ها هم مزید بر علت شده بود، اما چنان چه تحریم‌ها هم لغو شود بازهم اشکالات ساختاری ما همچنان پابرجا خواهد بود مگر آن که فکری به حال آن از کنیم.

وی تصریح کرد: از جمله این مشکلات رانت و قانون گریزی و فساد خواهد بود.این مشکلات با وجود تحریم‌ها در دستگاه‌های دولتی قدرتمندتر شدند.

وی اظهار داشت: ما باید یک تجدید ساختار در نهاد های دولتی و سازمان های دولتی داشته باشیم که این مشکلات با بخشنامه حل نخواهد شد.

لطفعلی بخشی در رابطه با بحث تولید گفت: گرفتاری ما یکی دو تا نیست، دولت سال گذشته برای رفع رکود لایحه‌ای را به مجلس داد؛ اما مجلس هم این لایحه را پشت گوش انداخت و مورد بررسی قرار نگرفت. بنابراین برای حل مشکلات باید هماهنگی‌های بیشتری وجود داشته باشد.

ارسال نظرات