نماینده کلیمیان در مجلس مطرح کرد:

وزارت خارجه اجازه پایمال شدن خون حجاج ایرانی را ندهد/ رعایت ادب دیپلماتیک به معنای نادیده گرفتن ارزش‌های ملی و مذهبی نیست

نماینده کلیمیان در مجلس گفت: وزارت خارجه باید قاطعانه‌تر عمل کند و اجازه پایمال شدن خون کسانی که در حادثه منا جان خود را از دست داده‌اند را ندهد، درست است که کلام در عرف دیپلماتیک دارای ادبیاتی نرم است اما نباید به بهانه آن، در احقاق ارزش‌های ملی و مذهبی کشورمان کوتاهی شود.
کد خبر: ۸۵۷۶۶۶۰
|
۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، سیامک مره‌صدق، درباره نحوه پیگیری فاجعه منا از سوی مسئولین و وزارت خارجه کشورمان گفت: صحنه‌های دیپلماتیک ظرایف و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد اما رعایت نکات دیپلماتیک به هیچ‌وجه به معنای نادیده گرفتن ارزش‌های ملی و مذهبی نیست و نباید به قیمت پایمال شدن منافع ملی تمام شود.

نماینده کلیمیان در مجلس افزود: درست است که کلام در عرف دیپلماتیک دارای ادبیاتی نرم است اما در حین حال باید به‌گونه‌ای عمل کرد که کسی جرئت کوچک‌ترین اهانتی به مردم ایران و ارزش‌های مورد اعتقاد ما را نداشته باشد؛ برخوردهای مقامات ما در امور بین‌الملل علاوه براینکه باید سازگار با چهارچوب و اصول دیپلماتیک و عرف شناخته شده در دنیا باشد اما نباید به بهانه آن، در احقاق ارزش‌های ملی کشورمان کوتاهی شود.

وی افزود: ساز و کار دیپلماتیک وقتی ارزش و اعتبار دارد که در جهت حفظ منافع ملی به کار رود؛ لذا در مورد فاجعه منا، وزارت خارجه باید قاطعانه‌تر عمل کند و اجازه پایمال شدن خون کسانی که در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند ندهد، زیرا آنها تنها افرادی بودند که برای انجام یک مراسم عبادی و الهی در منا حضور داشتند و هیچ خصومت سیاسی با کسی نداشتند.

مره‌صدق ادامه داد: وزیر امور خارجه کشورمان به‌ عنوان کسی که می‌تواند در نهادهای بین‌المللی حضور پیدا کند، مسئولیت پیگیری این واقعه دردناک را دارد، اما برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی، لازم است تصمیماتی در سطوح بالا‌تر گرفته شود و بر اساس چهارچوب کلی استراتژیک نظام در منطقه و امور روابط بین‌الملل عمل شود.

قاطعیت در عین رعایت ادب دیپلماتیک در کلام مقام معظم رهبری
وی خاطرنشان کرد: در اینجا پیروی از دستورات مقام معظم رهبری گره گشاست؛ موضع گیری‌های ایشان در عین رعایت ادب مرسوم دیپلماتیک، بهترین نحوه بیان خواسته‌های مردم ایران و احقاق حق افراد آسیب دیده بود که می‌توان از آن الگوبرداری کرد.

ارسال نظرات