عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)

بسته خروج از رکود کارا نیست/ به جای ارتباط با آمریکا، تولید ملی محور اقتصاد شود

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به نامه ۴ وزیر به رئیس‌جمهور تصریح کرد: به نظر می‌رسد بسته خروج از رکود اجرا نشده یا کارا نبوده است.
کد خبر: ۸۵۷۷۷۳۷
|
۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الله عبدالملکی با اشاره به نامه 4 وزیر خطاب به رئیس جمهور که اخیراً در رسانه‌ها منتشر شده است، گفت: صحبت‌هایی که در این نامه ملاحظه می‌شود چیز عجیبی نیست، زیرا علی‌رغم تأکید رئیس جمهور در سال گذشته مبنی بر خروج کشور از رکود اما کارشناسان خبره اقتصادی دولت بارها اعلام کرده‌اند که هم‌اکنون در رکود هستیم و از آن خارج نشده‌ایم.

این استاد دانشگاه امام صادق ادامه داد: گزارش‌هایی که در سال 94 توسط کارشناسان دولت منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که تا پایان سال رشد کشور منفی نیم درصد است که من این آمار را در گزارشات جناب آقای تاجگردون دیده‌ام.

عبدالملکی در ادامه با اشاره به صحبت‌های وزیر اقتصاد گفت: آقای طیب‌نیا نیز بارها پس از توافق صورت گرفته میان ایران و کشورهای 1+5 گفته‌اند ما از رکود خارج نشده‌ایم و باید بپذیریم که در رکود هستیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به بسته خروج از رکود که سال گذشته توسط دولت به مجلس ارائه شد و در آنجا نیز مورد تصویب قرار گرفت، تصریح کرد: به نظر می‌رسد این بسته اجرا نشده است و اگر هم اجرا شده کارآمد نبود که من همان موقع نیز بارها از ناکارآمدی این بسته صحبت کرده‌ام.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه 2 سال است از فعالیت دولت می‌گذرد و باید شرایط اقتصادی کشور بهبود پیدا می‌کرد، خاطرنشان کرد: اما در 2 سال گذشته دولت به واقع هیچ کار جدی‌ در اقتصاد انجام نداد که شاهد آن نیز نامه 4 وزیر به رئیس جمهور است و این می‌تواند به عنوان یک شاخص محسوب شود.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر متن نامه منتشر شده در رسانه‌ها گفت: به طور شفاف در این نامه می‌بینیم که گفته شده علی‌رغم موفقیت‌های بزرگ اقتصادی هنوز مشکلات جدی داریم، هیچ جای نامه گفته نشده است که این مشکلات چیست و بعد از تحریم‌ها این مشکلات چگونه برطرف می‌شود.

عبدالملکی ادامه داد: در حال حاضر اقتصاد تقاضای موثر ندارد، شبکه بانکی دارای مشکلات جدی است و هزینه‌های جاری در 2 سال گذشته روند فزاینده داشته است که می‌تواند به مشکلات اقتصادی دامن بزند.

وی با تاکید بر اینکه وزیر اقتصاد پس از توافق صورت گرفته بین ایران و کشورهای 1+5 به طور شفاف گفته بود در دوران پساتحریم دنبال معجزه نباشید، تصریح کرد: این گفته طیب‌نیا به عنوان وزیر اقتصاد، یک اعتراف است و نباید مشکلات داخلی اقتصاد را به تحریم‌ها ربط داد در صورتی که پس از برطرف شدن تحریم‌ها نیز با این روند مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود.

این استاد اقتصاد با اشاره به راهکاری که می‌تواند منجر به خروج اقتصاد از رکود شود، گفت: تنها راهکار، توجه دولت به تولید ملی است و باید تولید ملی در تمام حوزه‌ها محور قرار گیرد.

عبدالملکی ادامه داد: وقتی می‌گوییم تولید ملی در محور اقتصاد قرار بگیرد یعنی سیاست خارجی، سیاست داخلی، شبکه بانکی، نظام بازرگانی و تمام زیرساخت‌ها از جمله دیپلماسی اقتصادی و فرهنگ اقتصادی باید در خدمت تولید ملی باشد.

وی گفت: در حال حاضر تنها ارتباط با آمریکا و واردات از کشورهای خارجی محور اقتصاد قرار گرفته و همه ارکان متناسب با آن تنظیم می‌شود که در مذاکرات ایران با کشورهای خارجی شاهد هستیم که موضوع، ارتباط با کشورهای خارجی و به خصوص آمریکاست و به‌ تبع آن به دنبال واردات و توجه به اقتصاد آمریکایی است که این روش نمی‌تواند مشکل رکود اقتصاد ایران را برطرف کند.

ارسال نظرات