خبرهای داغ:

گاردین: سیاست آمریکا در سوریه شکست خورده است

این نشریه انگلیسی نوشت: در حالی که مسکو به حملات هوائی خود علیه داعش در سوریه ادامه می‌دهد، تصمیم آمریکا برای "توقف" برنامه ۵۰۰ میلیون دلاری تعلیم و تجهیز "معارضان میانه‌رو"نشان دهنده شکست و پریشانی سیاسی غرب است.
کد خبر: ۸۵۷۹۱۹۰
|
۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
به گزارش بسیج، نشریه گاردین در تحلیلی از توقف برنامه تعلیم معارضان سوری نوشت:

در حالی که روسیه به حملات هوائی خود ادامه می دهد، تصمیم آمریکا برای "توقف" برنامه 500 میلیون دلاری تعلیم و تجهیز معارضان میانه رو سوری برای مبارزه با دعش را نشان دهنده شکست و پریشانی سیاسی غرب است.

روز جمعه پنتاگون اعلام کرد که استراتژی خود را در سوریه تغییر میدهد، تجهیز و تسلیح ادامه دارد اما گروهی از رهبران و دسته هایشان در طول زمان انتخاب می شوند که توانایی مقابله با مناطق تحت کنترل داعش را داشته باشند.

این برنامه که تنها اقدام ملموس آمریکا در حمایت از نیروهای معارض سوری بود با شکست های متعدد و بدی مواجه بوده است. ماه گذشته مشخص شد که تنها 4 یا 5 جنگجوی در سوریه تعلیم دیده اند و گروه هایی که در ترکیه اموزش دیدند اسلحه های خود را پس از عبور از مرز به گروه داعش تسلیم کردند. سایر برنامه های پنهانی آمریکا توسط سیا مدیریت می شود.

منابعی از میان معارضان سوری می گویند که اپوزیسیون از این سیاست خرسند نیستند و درباره حمایت نظامی معنا داری که در پیش است، با دیده تردید می نگرند. مقامات پنتاگون می گویند که تنها تجهیزات ضروری در اختیار این گروه ها قرار گرفت.

دیپلمات های عرب نیز می گویند که طی چند روز اخیر، عربستان سعودی و هم پیمانان عربشان به دنبال راه های جدیدی برای تجهیز شورشیان مخالف اسد بوده اند. از زمانی که روسیه عملیات هوائی را از سی ام سپتامبر به درخواست دولت سوریه آغاز کرد، این کشورها مدعی هستند که 150 بمب بشکه ای علیه اپوزیسوین استفاده شده است.

یک مقام ارشد آمریکایی می گوید که دیگر برنامه های تعلیم معارضان در اردن قترق عربستام و امارات برقرار نیست. تنها مرکز آموزشی در ترکیه خواهد بود که گروه کوچکی که بیشتر ان را رهبران گروه های معارض تشکیل می دهند با شیوه های عملیاتی اشنا می شوند.

آمریکا هم مانند انگلیس طی هفته های اخیر این پیام را مخابره کرد که اسد می تواند برای دوران گذار تعریف نشده ای،  در قدرت بماند؛ چنین تغییری موجب عراس معارضان شده است. مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس پس از مذاکره با همتای آمریکایی خود گفت که دولت انگلیس به ایجاد حمایت پارلمانی برای حملات هوائی علیه داهش در سوریه پای بند است.

کارتر هم گفت که حمایت روسیه زا اسد غیرمنطقی است و در نهایت به ضرر مسکو خواهد بود. در عین حال، روسیه می گوید که هواپیماهایش صدها نفر از جنگجویان داعش را کشته اند و بیش از 60 موضع از تروریست ها را هدف گرفته اند.

دولت های غربی و شورشیان سوری می گویند که روسیه معارضان سوری غیر از داعش را هم هدف می گیرد که تلاشی برای نجات اسد است. وزیر دفاع فرانسه می گوید هشتاد تا نود درصد حملات سوریه برای حمایت از رئیس جمهوری است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها