مشروح گزارش فائو از تولیدات کشاورزی ایران

تولید غلات ایران 20.2 میلیون تن شد؛ پیش‌بینی افزایش تولید گوشت و شیر

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی کل تولید غلات ایران در سال جاری را 20.2 میلیون تن اعلام و پیش بینی کرد تولید گوشت ایران طی سال جاری با رشد 4 درصدی و تولید شیر با رشد یک درصدی مواجه شود.
کد خبر: ۸۵۸۰۱۱۴
|
۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،سازمان جهانی خواروبار و کشاروزی در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش های چشم انداز غذایی جهان که هر سال دو بار منتشر می شود کل تولید غلات ایران در سال زراعی منتهی به مهر 1394 را 20.2 میلیون تن اعلام کرد.

بر اساس برآوردهای این نهاد بین المللی تولید غلات ایران در سال جاری نسبت به سال قبل از آن تنها 100 هزار تن افزایش داشته است. ایران در سال پیش از آن 20.1 میلیون تن غلات تولید کرده بود.

فائو انتظار دارد واردات غلات ایران طی سال جاری نسبت به سال قبل تغییری نداشته باشد و در سطح 12.2 میلیون تن باقی بماند. ایران همچنین در سال گذشته 500 هزار تن غلات صادر کرده بود که به پیش بینی فائو این رقم در سال جاری به 200 هزار تن کاهش خواهد یافت.

کل مصرف غلات ایران در سال جاری 32.5 میلیون تن پیش بینی شده که نسبت به سال قبل 100 هزار تن رشد خواهد داشت.

این گزارش پیش بینی کرده است ذخایر غلات ایران در پایان سال جاری به 10.5 میلیون تن و در پایان سال آینده به 9.4 میلیون تن برسد.

* ایران 14 میلیون تن گندم تولید کرد

بر اساس این گزارش تولید گندم ایران طی سال جاری نسبت به سال قبل تغییری نداشته و در سطح 14 میلیون تن باقی مانده است.

پیش بینی می شود ایران در سال جاری 3.3 میلیون تن گندم وارد کند که نسبت به سال قبل 2.5 میلیون تن کاهش خواهد داشت. ایران در سال قبل 5.8 میلیون تن گندم وارد کرده بود.

صادرات گندم ایران نیز که در سال قبل 500 هزار تن بوده در سال جاری به 200 هزار تن کاهش خواهد یافت.

ذخایر گندم ایران در پایان امسال 8.3 میلیون تن و در پایان سال آینده 7.3 میلیون تن پیش بینی شده است.

* کاهش 2 میلیون تنی واردات ذرت

بر اساس برآوردهای فائو تولید ذرت ایران در سال جاری نسبت به سال قبل تغییری نداشته و در سطح 1.3 میلیون تن باقی مانده است. اما تولید جو 100 هزار تن افزایش یافته و به 3.3 میلیون تن رسیده است.

پیش بینی شده است واردات ذرت ایران از 7 میلیون تن در سال قبل به 5 میلیون تن طی امسال و واردات جو از 2.2 میلیون تن در سال قبل به 1.7 میلیون تن طی امسال برسد.

ذخایر ذرت نیز در پایان سال جاری یک میلیون تن و ذخایر جو نیز به همین میزان پیش بینی شده است.

* تولید و واردات برنج زیاد شد

تولید برنج ایران در سال جاری نسبت به سال قبل 100 هزار تن افزایش داشته و از 1.6 میلیون تن در سال گذشته به 1.7 میلیون تن طی امسال رسیده است.

پیش بینی می شود واردات برنج در سال جاری 100 هزار تن افزایش یابد و به 1.3 میلیون تن برسد. ایران در سال پیش از آن 1.2 میلیون تن برنج وارد کرده بود.

ذخایر برنج نیز برای پایان امسال 300 هزار تن و برای پایان سال آینده 100 هزار تن پیش بینی شده است.

تولید دانه های روغنی نیز طی امسال نسبت به سال قبل تغییری نداشته و در سطح 700 هزار تن باقی مانده است. ایران که در سال قبل 2.7 میلیون تن دانه روغنی وارد کرده بود پیش بینی می شود در سال جاری این رقم را به 2.5 میلیون تن کاهش دهد.

*پیش بینی رشد 4 درصدی تولید گوشت در ایران

بر اساس پیش بینی فائو تولید گوشت ایران در سال جاری با رشد 4 درصدی نسبت به سال قبل مواجه خواهد شد و به 2.694 میلیون تن خواهد رسید. ایران در سال قبل 2.595 میلیون تن گوشت تولید کرده بود.

انتظار می رود به موازات افزایش تولید واردات نیز کاهش یابد و از 142 هزار تن در سال قبل به 84 هزار تن طی امسال برسد. صادرات نیز با افزایش 4 هزار تنی مواجه خواهد شد و به 79 هزار تن خواهد رسید.

بخش عمده گوشت تولیدی در ایران مربوط به تولید گوشت مرغ است که پیش بینی شده است با رشد 4 درصدی از 2.045 میلیون تن در سال قبل به 2.132 میلیون تن طی سال جاری برسد.

ایران که 10 هزار تن گوشت مرغ در سال قبل وارد کرده بود انتظار می رود در سال جاری این رقم را به 4 هزار تن کاهش دهد. در عین حال صادرات گوشت مرغ افزایش خواهد یافت و از 68 هزار تن در سال قبل به 73 هزار تن در سال جاری خواهد رسید.

تولید گوشت گوساله در سال جاری نسبت به سال قبل تغییر محسوسی نخواهد داشت و در حالی که ایران در سال قبل 253 هزار تن از این نوع گوشت تولید کرده بود پیش بینی شده است در سال جاری نیز 254 هزار تن گوشت گوساله تولید کند.

ایران در سال قبل 127 هزار تن گوشت گوساله وارد و 4 هزار تن از این گوشت وارد کرده بود. پیش بینی شده است صادرات این گوشت در سال جاری به 76 هزار تن و واردات به 4 هزار تن برسد.

تولید گوشت گوسفند نیز در سال قبل 280 هزار تن بوده و پیش بینی شده است با رشد 4 درصدی به 291 هزار تن در سال جاری برسد.

واردات گوشت گوسفند در سال جاری یک هزار تن پیش بینی شده است. ایران در سال قبل 2 هزار تن گوشت گوسفند وارد کرده بود. ایران صادرات نداشته است.

* تولید شیر ایران به 7.8 میلیون تن می رسد

بر اساس گزارش فائو ایران در سال گذشته 7.7 میلیون تن شیر تولید کرد و پیش بینی شده است تولید شیر ایران در سال جاری 100 هزار تن برابر با یک درصد افزایش یابد و به 7.8 میلیون تن برسد.

واردات شیر توسط ایران در سال قبل 394 هزار تن بوده و بر اساس پیش بینی فائو این رقم در سال جاری به 384 هزار تن کاهش می یابد. پیش بینی شده است صادرات شیر ایران نیز کاهش یابد و از 549 هزار تن در سال قبل به 449 هزار تن در سال جاری برسد.

ارسال نظرات