یک پژوهشگر سیاسی مطرح کرد؛

مفقود شدن افراد در حادثه منا اذهان عمومی را به سمت توطئه آدم ربایی سوق داده است

پژوهشگر ارشد در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه با بیان ضرورت اثبات حدس و گمان‌ها گفت: انگیزه‌های عربستان از به وجود آوردن این فاجعه در محافل مختلف مطرح است، یکی از این گمان‌ها توطئه آدم ربایی است و گفته می‌شود آل سعود برای این کار با صهیونیست‌ها در هماهنگی کامل بوده‌ است.
کد خبر: ۸۵۸۲۳۹۶
|
۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدعلی مهتدی، با بیان اینکه حادثه منا تنها یک حادثه نبود بلکه یک فاجعه بزرگ بود، گفت: رقم بالای تلفات حجاج در حرم امن الهی و رفتار بی‌مسئولانه مقامات عربستان سعودی تاثیر منفی بر مشروعیت و صلاحیت این رژیم در میان همه جوامع اسلامی گذاشته است.

این پژوهشگر سیاسی گفت: در این حادثه تقریباً از همه کشورهای اسلامی، تعدادی حجاج جان خود را از دست داده‌اند اما بیشترین کشته‌ها ایرانی بوده‌اند و به همین دلیل طبیعی است که ایران بیش از سایر کشور‌ها پیگیر موضوع باشد.

استفاده از امپراطوری تبلیغاتی و رسانه‌ای برای به فراموشی سپردن فاجعه منا
وی ادامه داد: عربستان سعودی با استفاده از امپراطوری تبلیغاتی و رسانه‌ای خود، برخی رژیم‌های کشورهای منطقه را مجاب کرده تا واکنشی که متناسب با عمق فاجعه باشد، بروز ندهند اما در بین روشنفکران، دانشگاهیان، محافل فرهنگی ودینی سراسر کشور ما مکرراً بیانیه‌هایی صادر شد که صلاحیت عربستان را برای برگزاری مراسم حج زیر سوال برد.

مهتدی، با یادآوری فجایعی که امسال در مناسک حج روی داد از جمله سقوط جرثقیل در مسجدالحرام که بیش از صد نفر از حجاج را کشته و زخمی کرد، افتادن صخره بزرگی از کوه بر هتل محل اقامت حجاج، آتش گرفتن یکی از هتل‌ها، آتش گرفتن چند چادر در منا و غیره، گفت: در کنار هم جمع شدن مجموعه رویداد‌ها متوجه می‌شویم که از سوی دولت عربستان اهمال‌کاری زیادی صورت گرفته و لذا این ایده در همه کشورهای اسلامی مطرح است که عربستان سعودی توانایی برگزاری یک حج سالم و ایمن را ندارد.

منطقی نبودن تعداد زیاد تلفات به خاطر فشار جمعیت
این کار‌شناس مسائل خاورمیانه افزود: رفتار نادرست مسئولان عربستان سعودی تردیدهای زیادی را درباره عمدی بودن فجایع گفته شده ایجاد می‌کند گرچه آن‌ها اعلام کرده‌اند که تلفات مربوط به فشار جمعیت بوده است اما این امر در جاده‌ای که منتهی به جمرات می‌شود و نه در خود جمرات، نباید تا این حد تلفات داشته باشد.

وی با اشاره به علل شک برانگیز این حادثه گفت: از چادرهای منا تا جمرات، سه جاده وجود دارد که دو جاده بسته شده بودند و همه حجاج به سمت یک جاده هدایت می‌شدند که در ‌‌نهایت حجاج آن را هم مسدود شده یافتند و هنوز هیچکس علت بسته شدن جاده‌ها را نمی‌داند و مسئولان عربستان سعودی تاکنون هیچ توضیح قانع کننده‌ای را در این‌باره ارائه نداده‌اند؛ از طرفی آن‌ها تعداد شهدا را حدود ۷۰۰ نفر اعلام کرده‌اند در حالی که تعداد واقعی شهدا به چندین هزار نفر می‌رسد؛ همچنین عربستان اعلام کرده کمیته تحقیقاتی را تشکیل داده که معلوم نیست این کمیته متشکل از چه کسانی بوده، چه خواهند کرد و چرا تاکنون نتیجه‌ای از سوی آن اعلام نشده است و در ‌‌نهایت سعودی‌ها با استفاده از امپراطوری رسانه‌ای خود در تلاشند تا ملل مسلمان این فاجعه بسیار بزرگ را به فراموشی بسپارند.

مهتدی، مجموعه این رفتارهای نادرست را بسیار سوال برانگیز دانست و گفت: همه عوامل، این یقین را به‌وجود آورده که حادثه منا بسترسازی شده است.

این کار‌شناس با تاکید براینکه مسلما گروه تحقیقاتی که توسط عربستان تشکیل یافته است در چارچوب سیاست‌های خود آن‌ها حرکت خواهد کرد، ادامه داد: قائدتا باید یک گروه حقیقت یاب از کشورهای اسلامی تشکیل شود تا وارد صحنه شده و علت‌ها وانگیزه‌های این حادثه را بیابند؛ تاکنون در نبود ادله قانونی، نظریه‌های زیادی ازجمله انتقام گرفتن عربستان از حجاج ایرانی به دلایل سیاسی مطرح شده که هنوز نمی‌توان درستی آن را ثابت کرد.

مفقود شدن افراد اذهان عمومی را به سمت توطئه آدم ربایی سوق داده است
وی به مفقود شدن تعداد زیادی از حجاج اشاره کرد و گفت: یکی از مسائلی که اذهان عمومی را به سمت توطئه بودن فاجعه منا سوق داده، مفقود شدن افراد در جایی که همگان حضور داشته‌اند است؛ اگر این حادثه در اثر آمدن سیل یا سقوط هواپیما اتفاق افتاده بود، مفقود شدن عده‌ای معنا پیدا می‌کرد اما در شرایطی که فاجعه منا رخ داد نظریه‌هایی مبنی بر آدم ربایی مطرح شده است که نیاز به تحقیق دارد.

مهتدی خاطرنشان کرد: انگیزه‌های عربستان از به وجود آوردن این فاجعه در همه جا مطرح بوده و حدس‌ و گمان‌های زیادی زده می‌شود در صورتی که اگر عربستان سعی در پوشاندن حقایق و به فراموشی سپردن فاجعه نمی‌کرد، نظریه توطئه مطرح نمی‌شد.

این پژوهشگر مطالعات استراتژیک خاورمیانه ضرورت ایجاد گروه بین‌الاسلامی یعنی گروه متشکل از همه کشورهای اسلامی را برای مجاب کردن عربستان سعودی به ارائه همه مدارک لازم دانست.

ممنوع بودن دسترسی به فیلم‌ها یکی دیگر از رفتارهای غیرشفاف سعودی‌ها
وی به یکی دیگر از رفتارهای غیرشفاف سعودی‌ها اشاره کرد و گفت: زائران از لحظه ورود به فرودگاه جده یا مدینه تا لحظه خروج تحت نظر هفت هزار دوربین هستند؛ قائدتا دوربین‌ها و بالگردهایی که در منطقه منا بوده‌اند، مسئولان عربستان سعودی را از وقوع فاجعه منا باخبر کرده‌اند؛ پس باید راه‌ها باز می‌شده و نیروهای کمکی به کمک حجاج می‌آمدند اما این اتفاق نیفتاد و نه تنها این کار انجام نشد، بلکه مقامات عربستان همه دوربین‌ها و فیلم‌های گرفته شده را مصادره کرده و حق دسترسی به آن‌ها را ممنوع کرده‌اند؛ پس جا دارد این سوال پیش آید که آن‌ها می‌خواهند چه چیزی را مخفی کنند.

مهتدی، یافتن یک نتیجه قطعی را منوط به یافتن مفقودین به کشور ذکر کرد و پیگیری این فاجعه از طریق سازمان‌های حقوقی و بین‌المللی را بعد از عبور از این مرحله عملی دانست.

نظریه سرایت نیت‌های پلید صهیونیستی به مسئله حج وجود دارد
این کار‌شناس مسایل خاورمیانه به سفر اخیر خود به بیروت اشاره کرد و گفت: بحث‌هایی در سایر کشور‌ها به ویژه در لبنان مطرح است که سعودی‌ها این حادثه را عمدا به وجود آورده و با صهیونیست‌ها در هماهنگی کامل بوده‌اند؛ این امر بعید نیست زیرا همکاری عربستان و اسرائیل مدتهای مدیدی‌ست که آشکار شده است، دخالت‌های خرابکارانه عربستان در بحران عراق، سوریه و یمن نشان دهنده وجود هماهنگی‌های امنیتی بین اسرائیل و عربستان است و این نظریه وجود دارد که نیت‌های پلید صهیونیستی به مسئله حج سرایت داده شده درصورتی که حج یک فریضه عبادی و الهی است و انتظار می‌رود هرکس وارد حرم الهی شود در امنیت کامل باشد همانطور که در قرآن ذکر شده است؛ این در حالی‌ست که حتی رژیم‌های غیرمتعهد به دین اسلام نیز هرگز به خودشان این اجازه را نمی‌دهند حرمت امنیت حرم الهی را زیر پا بگذارند.

وی تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران فعلا اولویت خود را بر یافتن و شناسایی جنازه‌های شهدا قرار داده است؛ به طور حتم دستگاه‌های قضایی و مجلس شورای اسلامی پس از عبور ازاین مرحله به وظایف خود عمل خواهند کرد.

امیدی به پیگیری فاجعه منا از طریق سازمان همکاری‌های اسلامی نیست
مهتدی، در پاسخ به این سوال مبنی بر قابل پیگیری بودن فاجعه منا در سازمان همکاری‌های اسلامی گفت: متاسفانه این سازمان با بیش از ۵۴ عضو، در عمل سازمانی فلج و فاقد الاثر است زیرا اختلاف بین اعضا بسیار زیاد بوده و برخی اعضای این سازمان ارتباط‌هایی را با قدرت‌های بزرگ دنیا دارند؛ همچنین بسیاری از اعضای این سازمان رشوه‌هایی را برای سکوت از عربستان دریافت می‌کنند که مانع از پیگیری ابعاد این فاجعه می‌شود.

این کار‌شناس مسایل استراتژیک خاورمیانه گفت: در حال حاضر فاجعه بزرگی در فلسطین درحال روی دادن است و انتفاضه سوم اتفاق افتاده و مسجد الاقصی در خطر است؛ اسرائیل همه قوانین بین‌المللی و انسانی را زیر پا گذاشته، از طرفی تروریسم کور تکفیری در عراق، سوریه، لبنان، صحرای سینا و لیبی در حال تخریب چهره اسلام و از بین بردن وحدت مسلمان‌ها است، اما هیچ صدایی از سازمان همکاری اسلامی نمی‌شنویم؛ پس نباید امید داشته باشیم که این سازمان پیگیری فاجعه منا را در دستور کار خود قرار دهد.
ارسال نظرات