وقتی دهان صادرکنندگان با حلوا حلوا شیرین می‌شود

در حالی که وعده های بسیاری برای توسعه‌ی صادرات و اعطای مشوق‌های صادراتی از سوی مسئولان داده می‌شود هنوز مشکلات و موانع پیش روی صادرات در حال خود نمایی هستند.
کد خبر: ۸۵۸۲۷۹۷
|
۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، صادرات اگر چه این روزها حال خوبی ندارد، اما همه مسئولان نوید روزهای خوبی را برای آن می دهند ودهان این، بد حال اقتصاد را با حلو حلوا کردن شیرین نگه داشته اند.

البته مساعد نبودن اوضاع صادرات تنها مربوط به این روزها نمی شود، بلکه سالهاست که تجار وصادر کنندگان از مشکلات و موانع صادرات گله مند هستند.

تصمیمات یک شبه، قوانین و مقررات متعدد، وضع بخشنامه های مختلف، هماهنگ نبودن دستگاه های مرتبط به امر صادرات و مهم تر از همه موانع بانکی که پای ثابت مشکلات صادراتی شده است بطوریکه اگر روزی یکی از این موانع حذف شود صادر کنندگان جای خالی آن را به خوبی حس خواهند کرد.

این روزها صحبت درباره چالش های صادرات برای تجار به یک بحث تکراری تبدیل شده است و می گویند سال ها است که این مشکلات بر سر راه صادر کنندگان جا خشک کرده و به درخت تنومندی تبدیل شده است.

محسن بهرامی ارض اقدس، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران از صادرات به عنوان قصه پر قصه یاد می کنند و معتقد است که صادرات غیر نفتی هنوز وابسته به نفت و متاثر از تغییر قیمت آن ارزش صادرات نیز تغییر می کند.

وی غیر قابل پیش بینی بودن نرخ ارز را مانع دیگر توسعه صادرات ذکر کرد و گفت: در حالی که باید هر سال نرخ ارز تعیین و تکلیف شود متاسفانه این اتفاق در عمل رخ نمی دهد.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران تبلیغات فرامرزی را یکی از ارکان توسعه صادرات ذکرکرد و گفت: این امری باید توسط مسئولان مورد توجه قرار بگیرد و در این بخش از دست صادر کنندگان کاری بر نمی یاید.

همچنین حمید رضا صالحی عضوهیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران متمرکز نبودن دستگاه های مرتبط با صادرات را مانعی بر سر توسعه آن ذکر کرد و گفت: متاسفانه در کشور نهادها و سازمان های مرتبط با صادرات زیر نظر یک وزارت خانه مشغول به کار نیستند و همین امر موجب سردرگمی صادر کنندگان شده است.

وی بهره بالای بانکی را از دیگر موانع صادرات عنوان کرد و گفت: همین امر موجب شده که تولیدات ما قدرت رقابت را در بازارهای جهانی از دست بدهد.

بر اساس این گزارش موضوعی که همه فعالان اقتصادی از آن گله مند هستند مسائل مرتبط با نقل و انتقال پول و همچنین سود بالای بانکی و عدم ثبات نرخ ارز است.

همچنین در کنار مسائل مالی مشکلات مرتبط با صنعت حمل و نقل هنوز بر قوت خود باقی است و خود نمایی می کند.

بنا به این گزارش، این روزها در حالی که صادر کنندگان با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند مسئولان قصد دارند تا با برگزاری مراسم روز ملی صادرات از صادر کنندگان تقدیر به عمل آورند اگر چه حمایت از صادر کنندگان با اهدای مشوق های صادراتی امری پسندیده است، اما بهتر است به این موضوع مهم اقتصاد توجه جدی شود و چاره ای برای مشکلات و موانع اندیشیده شود.
ارسال نظرات