سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی استان یزد گفت:

خانه پاینده یزد در فهرست آثار ملی ثبت شد

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی‌، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد گفت: خانه پاینده یزد واقع در محله شاه ابوالقاسم، پشت مسجدجامع کبیر یزد به شماره 31309 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
کد خبر: ۸۵۸۳۴۷۵
|
۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی یزد: محسن ذاکری‌نیا با اشاره به ثبت خانه پاینده یزد در فهرست آثار ملی، در ارتباط با این بنای تاریخی اظهار داشت: با توجه به ساختار معماری، بنا متعلق به اواخر قاجار و اوایل دوره پهلوی بوده و وجه تسمیه آن متاثر از نام دو مالک بناست.

وی افزود: خانه "پاینده" یا "گذشتی‌ها" دارای پلانی مربع شکل است که پس از ورودی یک راهرو وجود دارد که به حیاط می‌رسد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی یزد ادامه داد: این خانه به صورت حیاط مرکزی است که در جبهه جنوبی آن ایوان بزرگی مشاهده می‌شود.

ذاکری‌نیا تصریح کرد: داخل ایوان دو ورودی قرار دارد که به اتاق و راهرو طرفین ایوان می‌رسد، همچنین ایوان دارای طاق ضربی است و داخل آن با پوشش گچ‌اندود شده است.

وی با اشاره به اینکه نزدیکی بنا به مسجد جامع و عبور قنات اشکذر از داخل بنا، این موضوع را از ویژگی‌های ساختمان دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه خانه یک بنای ارزشمند داخل بافت به حساب می‌آید و خطر تخریب آن را تهدید می‌کند، همچنین پیگیری‌های مالک، ضروری به نظر رسید این بنای باارزش تاریخی به صورت اضطراری به ثبت برسد.

 

ارسال نظرات