اعلام آمادگی امور بانوان وزارت اقتصاد جهت پیشگیری از اعتیاد/ متخصصین فرهنگی برای مبارزه با اعتیاد فراخوان شوند

مشاور امور بانوان وزارت اقتصاد بیکاری را یکی از علل عمده اعتیاد در کشور برشمرد و از آمادگی امور بانوان وزارت اقتصاد جهت پیشگیری از اعتیاد در جهت تحقق رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر خبر داد.
کد خبر: ۸۵۸۴۷۴۱
|
۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
به گزارش خبرگزاری سبیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، فرزانه دهنادی اظهار داشت: توجه اجتماعی به موضوع اعتیاد حلقه مفقوده‌ای بوده که کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است بنابراین رویکرد اجتماعی شدن که توسط وزیر کشور و دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است، در پیشگیری و کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر بسیار موثر است.

وی افزود: مبارزه با اعتیاد زمانی که تنها توسط بخش دولتی انجام گیرد، نتایج زیادی نداشته و نمی‌توان انتظار داشت به صورت فراگیر شاهد کاهش گرایش مصرف به مواد مخدر و اعتیاد در کشور باشیم. بنابراین همه باید در مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر احساس مسئولیت داشته باشند و تمامی دستگاه‌ها و اعضای جامعه در این راستا مشارکت لازم را به عمل آورند.

مشاور امور بانوان وزارت اقتصاد با اشاره به اینکه آسیب‌های ناشی از اعتیاد متوجه همه است و هیج خانواده‌ای نمی‌تواند، اذعان کند که مصون از اعتیاد است، بیان داشت: رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر باید زودتر مطرح می‌شد و تلاش برای کاهش گرایش مصرف مواد مخدر و مبارزه با اعتیاد وظیفه همگانی به شمار می‌رود. همچنین برای اینکه انتظارات و دغدغه همه در رابطه با مساله اعتیاد برطرف شود، راهی به غیر از اجتماعی شدن این مساله وجود ندارد.

دهنادی از آمادگی امور بانوان وزارت اقتصاد و دارایی در زمینه مبارزه با اعتیاد خبر داد و گفت: همه دستگاه‌ها باید به نقش خود در زمینه مبارزه با مواد مخدر ایفا کنند. دستگاهی با فعالیت در حوزه اقتصادی و دستگاهی با فعالیت فرهنگی و ... می‌تواند در تحقق رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر مشارکت کنیم. بنابراین ما نیز این آمادگی را داریم که در کنار سایر دستگاه‌ها فعالیت لازم را داشته باشیم.

وی با اشاره به علل مختلف اعتیاد ادامه داد: چندی پیش اخباری مبنی بر اعتیاد دانشجویان به مواد مخدر و افزایش مصرف قلیان و سیگار بین این افراد را در خروجی یکی از خبرگزاری‌ها دیدم که جای تامل داشت. ورود مواد مخدر و اعتیاد در میان دانشجویان اصلا خوشایند نیست و باید اقدامات لازم فرهنگی و اجتماعی در این زمینه انجام شود.

مشاور امور بانوان وزارت اقتصاد با بیان اینکه متاسفانه برخی از جوانان مصرف سیگار و قلیان را نوعی کلاس برای خود می‌دانند، گفت: این موضوع تبدیل به تشخص برای جوانان شده و با این مسئله احساس بزرگی و عزت نفس داند. باید در این زمینه برنامه‌های فرهنگی انجام شود. و برای انجام برنامه‌های فرهنگی به متخصصین این حوزه نیازمندیم.

دهنادی با اشاره به اینکه انواع مهندسی برق، مکانیک، پزشکی و ... در کشور داریم ولی به مساله تخصص در فرهنگ کم توجهی شده است، افزود: این مساله مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده و لازم است در راستای مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر متخصصین فرهنگی در کشور فراخوان شوند و افراد مخالف و موافق در عالم و آگاه نسبت به یک مساله، در کنار هم اظهار نظر کنند تا چالش‌های آنها نتیجه خوب و دستاوردی برای مسائل فرهنگی شود.

وی تصریح کرد: در مباحث فرهنگی افراد موافق و مخالف یک رویکرد باید مشارکت فکری کنند تا با ایجاد یک طوفان فکری به نتیجه موثر دست یابیم.
مشاور امور بانوان وزارت اقتصاد در رابطه با مساله کمبود شادی و اعتیاد گفت: انگاره‌های ما در جامعه تغییر کرده است. دهه شصتی ها در زمان جنگ به دنیا آمده و بزرگ شدند ولی با وجود انبوه غم، نسبت به جوانان دهه 70 ، اعتیاد آنها کمتر است و آسیب‌های اجتماعی نیز کمتر با آنها همراه شده لذا این مساله موید این بوده که برون داد اجتماعی اعتیاد به تنهایی ناشی از کمبود شادی نیست.

به گفته دهنادی باید علل اعتیاد به صورت کامل بررسی شود و پیکر اجتماع از اعتیاد را به درستی درمان کنیم. شبکه‌های اجتماعی امروزه حریم‌های سنت را شکسته و رابطه فرزند با والدین و زن و شوهر نسبت به هم مخدوش شده است. استفاده منفی از شبکه‌های اجتماعی بیش از استفاده از جنبه‌های مثبت آن بوده لذا این مساله اصالت فرهنگی ما را درنوردیده و باید برای آن اینک چاره اندیشی شود.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بدون ارائه آموزش همچون دادن چاقوو قیچی برنده به دست کسی است که استفاده از آن را بلد نیست بنابراین باید همه دست به دست هم دهیم و سیاست‌های اجرایی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد را اجرایی کنیم.

مشاور امور بانوان وزارت اقتصاد در پایان بیکاری، دوستان ناباب و در دسترس بودن مواد را از علل رشد اعتیاد در کشور برشمرد و عنوان داشت: همه باید دست به دست هم دهیم و جهت مبارزه با اعتیاد همکاری کنیم.
ارسال نظرات