در شب سیزدهم محرم:

آیین معنوی و مذهبی تدفین شهدای کربلا در روستای مجره خلخال

همزمان با شب سیزدهم محرم در آیینی معنوی و مذهبی ماندگار در روستای مجره تدفین نمادین شهدای کربلا در روستای مجره خلخال برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۸۵۷۵۷
|
۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از خلخال، یکی از ده اثر ثبت شده ملی معنوی و مذهبی در استان اردبیل آیین سنتی تدفین شهدای کربلا در روستای مجره خلخال است.

اهالی روستای مجره به رسم پدر و بابایی همیشه در شب سیزدهم محرم با حضور در مسجد جامع این روستا این آیین را برگزار می کنند.

شب گذشته با حضور مسئولین شهرستان و هیات مذهبی و جمعی از خانواده معظم شهدا و اهالی روستاهای همجوار آیین تدفین شهدا در مسجد جامع روستای مجره با استقبال پرشور عزاداران خلخالی برگزار شد.

آنها روایت می کنند از گذشتگان و پدران و نیاکان خود که بعد از سه روز واقعه خونبار عاشورا بانوانی از قبیله بنی اسد برای آوردن آب به نهر علقمه می روند و محل سکونت این قبیله در نزدیک دشت کربلا بوده که بانوان این قبیله با پیکرهای شهدای کربلا که تدفین نشده اند مواجه شده و به سران قبیله خود اطلاع داده و این قبیله به رسم ادب به خاندان عصمت و طهارت با حضور در محل گودال قتلگاه و نهر علقم و حضور مبارک حضرت امام سجاد(ع) به صورت طی الارض این شهدا را دفن می کنند.

آنها اظهار می دارند که طبق روایتی از تاریخ قبیله بنی اسد در هنگام حضور در دشت کربلا در کنار پیکرهای شهدا به علت پاره پاره بودن پیکر شهدای کربلا آنها را از هم تشخیص نمی دهند و به همین منظور امام سجاد(ع) با حضور در کنار این قبیله به شناسایی اجساد سید الشهدا و سایر یاران پرداخته و سپس تدفین انجام می شود.

این رسم از چند سال گذشته به همت مسئولی شهرستان در روستای مجره برگزار شده و اهالی با شور و نوای خاصی در این مراسم حضور یافته و پس از استفاده از منابر و مداحی با حمل یک پیکر بر روی تابوت درداخل مسجد روستای مجره این آیین مذهبی را اجرا می کنند.

در این آیین که اهالی لباس های قبیله بنی اسد و لباس عربی می پوشند به دنبال تابوت حرکت کرده و اشعار ترکی در خصوص این مراسم را می خوانند که بخشی از این شعر به این صورت است.

بیز گلمیشوک دفن ایلیک شاه شهیدانی بو تشنه سلطانی .

در کنار این رسم آیینی و معنوی در روستای در سیزدهمین روز محرم ایستگاه صلواتی و بساط احسان و نذر در روستا برقرار شده و بیش از 8000 نفر از اهالی و روستاهای اطراف در سفره احسان سید الشهداء(ع) حاضر می شوند.

به گزارش ازناو ، سینه زنی و سوگواری در وداع با سیدالشهدا همراه با تدفین نمادین در این مراسم بخشی از این مراسم مهم و مذهبی در شهرستان خلخال است.

همچنین در این مراسم به احترام شهدای کربلا از خانواده معظم شهداء روستای مجره با حضور مسئولین تجلیل شد.

به گزارش ازناو : روستای مجره خلخال زادگاه سردار شهید سید منصور لطیفی است و اهالی مذهبی این روستا از پیر جوان از سال دور با برگزاری این آیین عشق و ارادت خود را به آستان سید الشهدا (ع) و دوستداری به نمایش می گذارند.

ارسال نظرات