مسئول سازمان بسیج کشاورزی و منابع طبیعی:

بیوتروریسم ثبات ملی هر کشوری را از بین می‌برد/ میلیارد‌ها تومان خسارت به بودجه‌ کشور توسط اقدامات بیوتروریستی

استاد دانشگاه و مسئول سازمان بسیج کشاورزی و منابع طبیعی گفت: بیوتروریسم یکی از اهداف خاص و ویژه کشورهای امپریالیستی برای تحت تاثیر قرار دادن جوامع است؛ وقتی عوامل بیوتروریستی با اهداف سیاسی وارد کشور می‌شوند، میلیارد‌ها تومان خسارت به بودجه‌های ملی در بخش کشاورزی می‌زند.
کد خبر: ۸۵۸۷۰۱۸
|
۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر محمدرضا جهانسوز، گفت: یکی از ارکان اصلی و مهم استقلال هر کشوری، موضوع امنیت غذایی است و کشاورزان پرچمدار امنیت غذایی کشور هستند؛ این مسئله به‌ قدری اهمیت دارد که برخی از دانشمندان آن را بر امنیت ملی در ارجهیت می‌دانند؛ مسلماً اگر امنیت غذایی به خطر بیافتد و دستمایه اقدامات بیوتروریستی شود، اشاعه بیماری و آفت در ایران بی‌سابقه می‌شود.

بیوتروریسم ثبات ملی هر کشوری را از بین می‌برد
این استاد دانشگاه افزود: به طور کلی در امنیت غذایی سلامت، فراهم بودن و دسترسی غذا برای مردم مورد توجه است و باعث به خطر افتادن سلامت اجتماعی و از بین رفتن ثبات ملی هر کشوری می‌شود؛ براین اساس قطعًا بیوتروریسم یکی از اهداف خاص و ویژه کشورهای امپریالیستی برای تحت تاثیر قرار دادن جوامع است.

وی با تاکید بر توجه خاص به امنیت غذایی و مخاطرات ناشی از تهدیدهای آن، ادامه داد: شواهدی وجود دارد که اثبات می‌کند برخی بیماری‌ها و آفات گیاهان و نباتات در بخش کشاورزی توسط بیوتروریسم و با اهداف سیاسی وارد کشور شده است؛ مانند کرم قوزه پنبه یا کرم ساقه خوار برنج.

جهانسوز، با اشاره به بحث‌های موجود درباره احتمال ورود این کرم‌ها توسط عوامل خارجی گفت: عوامل بیوتروریستی از این قبیل با هدف از بین بردن محصولات کشاورزی و وابسته کردن کشورمان صورت می‌گیرد؛ در هر صورت بیوتروریسم یکی از راه‌های به خطر انداختن امنیت کشورهاست و دقت در مسائل قرنطینه، پیش آگاهی سریع و شناسایی بیماری‌ها و آفت‌های گیاهی می‌تواند راهکار اساسی جهت جلوگیری از آسیب‌های احتمالی باشد.

میلیارد‌ها تومان خسارت به کشاورزی و بودجه‌های ملی توسط اقدامات بیوتروریستی
مسئول سازمان بسیج کشاورزی و منابع طبیعی؛ تجهیز سیستم‌های پدافندی کشور به ابزاری که تهدیدهای بیوتروریستی را تشخیص دهد، از نقاط قوت حوزه سلامت کشور دانست و گفت: مشکلات فراوانی که از اقدامات بیوتروریستی گریبانگیر مردم می‌شود به قدری بدیهی است که نیاز به اثبات ندارد و درحال حاضر برخی از آفات و بیماری‌های جدید و نوپدید، میلیارد‌ها تومان خسارت به کشاورزی و بودجه‌های ملی می‌زنند.

وی خاطرنشان کرد: باید به مسئله بیوتروریست توجه خاصی شود و مبادی ورودی آفات و بیماری‌ها در ارتباط با گیاهان، توسط سازمان حفظ نباتات و فرآورده‌های گوشتی، توسط سازمان دامپزشکی کشور حفظ شود؛ برای این منظور لازم است مبادی ورودی مجهز به کنترل آفت‌ها شده و قوانین و مقررات بسیار سنگین اجرایی شود.

جهانسوز متذکر شد: البته دقت در اجرای قوانین نباید با پیچیده شدن و ممانعت از ورود یافته‌های نو به کشور اشتباه گرفته شود، اما ضروریست قانون و مقررات بدون اغماض و براساس ضوابط اجرا شود.

وی در پایان اشاره کرد: فرهنگ سازی برای مسافرین و اقشاری که به کشورهای دیگر سفر کرده و مبادرت به واردات فرآورده‌های خارجی می‌کنند مهم است و علاوه بر آن، می‌بایستی تقویت سیستم‌های پیش آگاهی برای بخش کشاورزی در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظرات