واردات بنزین هر روز بیشتر از دیروز

واردات بنزین طی سالهای90 تا 93 روندی افزایشی داشته است. آیا افزایش واردات بنزین به دلیل کاهش تولید داخلی بوده یا افزایش مصرف؟
کد خبر: ۸۵۸۸۳۹۵
|
۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱

براساس گزارش خبرگزاری بسیج،  آخرین گزارش ها،واردات بنزین معمولی و سوپر در سالهای 90 تا 93 به ترتیب 1.723 میلیون لیتر،562 میلیون لیتر،1.336 میلیون لیتر و 1.651 میلیون لیتر گزارش شده است. تنها در سه ماهه نخست سال جاری 562 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است.

بیژن حاج محمدرضا رییس انجمن جایگاه داران بنزین می گوید: از سال 86 که سهمیه بندی بنزین اجرا شد، قرار بود مصرف کاهش پیدا کند،اما تنها در سه یا چهار ماه مصرف بنزین به زیر 50 میلیون لیتردر هرماه رسیدو در ماههای بعد به دلیل سقف 500 لیتر مدیریت توزیع دچارنوسان شد ودر نتیجه مصرف مجدداد بالا رفت و به 70 میلیون لیتر و بالاتر رسید.

 او اضافه می کند: دلیل افزایش واردات بنزین خارج نشدن خودروهای فرسوده از چرخه سوخت و جایگزین کردن واردات به جای تولید بنزین در واحدهای پالایشگاهی داخلی است.

مصرف رو به افزایش است

بیژن حاج محمدرضا رییس انجمن جایگاه داران بنزین می گوید:در سالهای اجرا سهمیه بندی بنزین مصرف بنزین کشوربین 72 تا 76 میلیون لیتر در ماه در نوسان بوده است،اما اخیرا صحبت از واردات 12 میلیارد دلاربنزین به کشوراست.

او اضافه می کند: قرار بود روزانه 3 میلیون لیتربنزین وارد شود و همزمان خودروهای فرسوده از رده خارج شوند تا درمصرف بنزین نوسان ایجاد شود اما این روزها از واردات روزانه 10 میلیون لیتر بنزین است.مشخص نیست چه میزان از این بنزین ها ذخیره شده و چقدر وارد چرخه مصرف می شود.

بنا به این گزارش، طرح اخیر بانک مرکزی برای پرداخت وام 25 میلیونی خودرو،همچنان در محافل کارشناسی در حال نقد و بررسی است؛کارشناسان می گویند اگر قراراست دولت این وام را برای خرید خودروی داخلی پرداخت کند تا به قولی بازار خودرو از رکود خارج شده و خودرسازان نفسی تازه کنند،اقدام تکمیلی بعدی دولت باید جایگزین کردن خودروهای فرسوده با خودروهای نو باشد.چه در غیر اینصورت با تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو به جز خودروهایی که وارد می شوند،سبب می شود تا مصرف بنزین همچنان روند نزولی داشته باشد.بنزینی که بخش اعظمی از بهای آن را با وجود یکسان سازی قیمت،دولت می پردازد و بار سنگینی بر دوش دولت برای تامین منابع برای واردات بنزین است.

بیژن حاج محمد رضا در این رابطه می گوید:"دولت سهمیه موتورهای دوزمانه را قطع کرده اما همچنان آنها در سطح شهرها تردد می کنند.قرار بود اتوبوس های فرسوده از کلان شهرها خارج شوند اما آنها به شهرهای کوچک رفته اند و در واقع صورت مساله پاک شده است.

منبع:اقتصادآنلاین

ارسال نظرات